Pārlekt uz galveno saturu
Studentiem
Attīstība
Intervijas
Skolēniem
Skolotājiem
Uzņemšana

Rudenī Rīgas Stradiņa universitāte (RSU) sāks realizēt jaunu studiju programmu Medicīna 3.0, kuras mērķis ir ieviest mūsdienīgākās metodes, kā arī būtiski papildināt un dažādot studiju kursu un tēmu klāstu. Programmas nosaukums Medicīna 3.0 simbolizē būtisku, efektīvi izstrādātu pārmaiņu ciklu, kas vērsts uz mūsdienu tehnoloģiskajiem, sabiedriskajiem un akadēmiskajiem izaicinājumiem. Viens no programmas izstrādātājiem un ieviesējiem ir RSU Medicīnas fakultātes prodekāns, studiju programmas Medicīna direktors asoc. prof. Ingus Skadiņš, kurš sarunā stāsta par programmas filozofiju, tapšanu un ieguvumiem.

Studiju programma – kā dzīvs organisms

“Man vienmēr šķitis, ka studiju programmas ir dzīvi organismi. Tās nemitīgi attīstās, pielāgojas un nekad nav “gatavas”,” uzsver Ingus Skadiņš.

Viņa skatījumā medicīnas izglītība nedrīkst būt statiska. Tehnoloģiskās pārmaiņas, mākslīgais intelekts, digitalizācija, pat ģeopolitiskie notikumi, piemēram, militārās medicīnas nepieciešamība, būtiski ietekmē to, ko studentiem ir jāapgūst.

Tieši šī izpratne bija RSU lēmuma radīt Medicīna 3.0 pamatā. Tā ir fundamentāli pārskatīta un pilnveidota studiju programma, kas paredz ne vien satura izmaiņas, bet arī būtisku mācību procesa pārveidi.

medicina_depositphotos.jpgFoto: Depositphotos

Kas mainās?

Programmā Medicīna 3.0 nav tikai kosmētiskas izmaiņas. Tā ir, asociētā profesora Skadiņa vārdiem, “ģenerālā tīrīšana”. Tā ir process, kurā pārskatīti apmēram 50–60% no esošā satura.

Programma tiek papildināta ar mūsdienām atbilstošiem elementiem, piemēram, digitālajām kompetencēm, mākslīgā intelekta izmantošanu medicīnā, uzņēmējdarbības prasmēm un citiem jaunievedumiem.

“Mūsdienās ārstam nepietiek ar zināšanām par slimību ārstēšanu. Viņam jāzina, kā izveidot privātpraksi vai dibināt jaunuzņēmumu, kā izmantot dizaina domāšanu biznesa ideju attīstīšanai, kā izstrādāt biznesa plānu, tostarp noteikt mērķus, resursus un veikt ekonomisko analīzi. Pat Ministru kabineta noteikumi paredz, ka šīs prasmes jānodrošina jau pamatlīmenī,” saka Medicīnas fakultātes prodekāns.

Studentu un nozares profesionāļu viedokļi

Būtisks aspekts programmas izveidē bijusi atgriezeniskā saite. Kā norāda asociētais profesors, studentu viedokļi tiek apkopoti sistemātiski – gan ar anketām, gan diskusijās fakultātes domē un senātā, gan citos komunikācijas veidos. “Kopīgi konstruktīvā veidā strādājot, mēs saprotam, ka dažas lietas vienkārši nedarbojas. Tās jāmaina, lai studiju vide būtu ne tikai akadēmiski kvalitatīva, bet arī saprotama, draudzīga un iekļaujoša.”

Arī nozares profesionāļi, ārsti un darba devēji ir iesaistīti kursu veidošanā. Piemēram, laboratorijas medicīnas studiju kurss ir tapis, sadarbojoties ar atbilstošajām nozares institūcijām.

“Mūsu priekšrocība ir tā, ka studiju programmas docētāji ir klīniskie ārsti. Viņi vislabāk zina, kas tagad jāiemāca, lai rīt jaunais ārsts būtu pilntiesīgs komandas biedrs.”

Zinātne kā studiju neatņemama sastāvdaļa

Viens no svarīgākajiem jauninājumiem ir pētniecības pamatu stiprināšana. Daudzi pirmkursnieki ierodas ar dažādu priekšzināšanu līmeni. Vieni izstrādājuši zinātniskos darbus skolā, citi nav. Lai izlīdzinātu šo starpību un stiprinātu pētnieciskās prasmes, programmā ieviests jauns studiju kurss Ievads pētnieciskā darbībā.

Ingus Skadiņš skaidro: “Šī kursa mērķis ir attīstīt studentiem pētnieciskās domāšanas un darbības prasmes. Mēs mācām studentus formulēt zinātniskā darba mērķus, veidot uzdevumus, izvērtēt un atlasīt zinātniskās literatūras  avotus un pareizi apkopot secinājumus no saviem iegūtajiem darba rezultātiem. Pēc šī kursa viņiem ir daudz vieglāk pievērsties individuālajai pētniecībai, kas ir svarīga gan studiju noslēguma darbu izstrādē, gan sākot studijas doktorantūrā.” 

Digitālā transformācija veselības izglītībā

Visiem veselības aprūpes profesionāļiem nepieciešamas zināšanas, prasmes un kompetences digitālo veselības datu ģenerēšanā, uzkrāšanā un izmantošanā sarežģītu veselības nozares problēmu risināšanai un digitālās transformācijas īstenošanai, jo mūsdienu laikmetā dzīvojam lielā datu pārbagātībā. Izmantojot jauno digitalizācijas studiju kursu, studenti pratīs strādāt ar digitālās veselības datiem un veselības jomā izmantotajām veselības datu informācijas sistēmām. Viņi pārzinās arī telemedicīnas risinājumus. 

Juridiskā drošība

Medicīna 3.0 studējošiem dos juridiskās zināšanas par medicīnas tiesību nozari reglamentējošajiem nacionāliem un starptautiskiem tiesību aktiem un tiesu praksi.

Piemēram, tā attīstīs prasmi risināt juridiskos jautājumus un sniegs izpratni par tiesību normu izmantošanas iespējām, tostarp prasmi sagatavot dokumentus, aizstāvēt savas un pacientu tiesības.

Kad gaidāms starts?

Darbs un studijas jaunajā programmā sāksies 2025. gada 1. septembrī, taču jau tagad tā ir iesniegta akreditācijai Pasaules medicīnas izglītības federācijā (World Federation for Medical Education, WFME). Šī akreditācija apliecinās programmas kvalitāti globālā mērogā. Asociētais profesors norāda: “Akreditācija nav tikai formalitāte, tā ir kā kvalitātes zīme. Studenti augstu novērtē iespēju studēt modernā programmā, kas atbilst starptautiskiem standartiem.”

“Pašlaik ir grūti vērtēt programmu, kuru vēl neesi pats izbaudījis. Zupu nevar novērtēt, ja to neesi pagaršojis. Taču, kad pirmie absolventi būs izgājuši šo ceļu, tad arī varēsim objektīvi vērtēt rezultātus,” piebilst Ingus Skadiņš. 

Medicīna 3.0 nav tikai jauns studiju cikls. RSU ar šo soli apstiprina savas ambīcijas būt ne vien nacionāls līderis augstākajā medicīnas izglītībā, bet arī spēlēt nozīmīgu lomu starptautiskajā arēnā.