Topošie ārsti praktizē simulētā slimnīcā
Rīgas Stradiņa universitātes (RSU) Medicīnas izglītības tehnoloģiju centrā (MITC) iekārtota simulēta slimnīca ar Iekšķīgo slimību nodaļu un Ķirurģijas nodaļu, procedūru kabinetiem, māsu posteni un palātām, kurās guļ pacienti manekeni un pacienti aktieri.
Tur divu nedēļu garumā klīniskās aprūpes praksi izgājuši 150 ārvalstu medicīnas studenti, kuri pandēmijas dēļ nevarēja praktizēt savā mītnes zemē. Šāds prakses formāts spilgti apliecina gan MITC inovētspēju, gan simulācijā balstītas izglītības nozīmi, drošā vidē sagatavojot speciālistus pirmajai saskarei ar pacientiem īstajā slimnīcā.
RSU īstenotā simulācijā balstītā medicīnas izglītība, kas vērsta uz pacientu drošību un veselības aprūpes kvalitāti, paredz topošo ārstu un māsu izglītību četros secīgos posmos: teorētiskajās lekcijās, praktiskajās nodarbībās, tāda veida preklīniskajā praksē kā MITC simulētā slimnīca un tikai tad darbā ar pacientiem īstā slimnīcā.
“Slimnīcā procesi, kas saistīti ar pacientu, nav sadalīti tēmās un nodarbību laikos. Vairākas darbības notiek secīgi un bieži paralēli cita citai.
Arī MITC simulētajā slimnīcā procesu virzība ir līdzīga īstas slimnīcas darbībai. Telefona zvani uz māsu posteni, pacientu izsaukumi uz palātu, pacientu transportēšana uz izmeklējumiem. Darbam slimnīcā ir svarīgas ne vien tehniskās prasmes, bet arī netehniskās iemaņas.
Darbu prioritizēšana, komunikācija ar pacientu un veselības aprūpes speciālistu starpā, medikamentu devu aprēķini, pacientu izglītošana un atbalsta sniegšana, pacientu identifikācija un citas netehniskās iemaņas ir iespējams pilnveidot simulētās slimnīcas izspēles laikā,” norāda MITC direktore Ieva Šlēziņa.
Lai sagatavotu praksei visu nepieciešamo, sākot no aprīkojuma un telpām līdz scenārijiem un cilvēku sagatavošanai pacientu lomām, nepieciešams gan laiks, gan darbs. Rezultātā pārdomātas ir pat vissīkākās detaļas – simulētu medikamentu ampulas, mākslīgās asinis, fēces, urīns, brūces, pielīmējami katetri medikamentu ievadei.
Prakses laikā studenti iegūst pilnīgāku izpratni par procesu norisi slimnīcā, piemēram, tad, ja jāpaņem asins analīzes, studentam jāspēj atrast tās nozīmējumu ordināciju lapā, jāizvēlas atbilstošais aprīkojums, jāidentificē īstais pacients, jāizskaidro plānotā darbība, pirms tiek veikta manipulācija, jāsakārto darba vieta aiz sevis, jānosūta paņemtais paraugs uz laboratoriju un jādokumentē paveiktais,” pastāstīja sertificētā māsa Madara Blumberga, MITC simulācijā balstītas izglītības attīstības vadītāja māszinībās.
Simulētu pacientu piesaiste un apmācība ir milzu darbs. Kā norāda RSU Iekšķīgo slimību katedras asist. un MITC simulāciju instruktors Sergejs Babikovs, “katrs dalībnieks savai lomai tika gatavots atbilstoši scenārijam, un visi bija ļoti motivēti uzturēt slimnīcas ilūziju un pacientu tēlus.
Mums bija pacienti gan ar durtām brūcēm, gan ar aizkuņģa dziedzera iekaisumu un citām kaitēm.
Simulētā slimnīcā gūtā pieredz ir vērtīga no vairākām aspektiem – gan kā iespēja sagatavoties darbam reālā klīnikā, gan kā daļējs ieskats slimnīcas darba ritmā un iespēja drošā vidē iepazīties ar pacientu sūdzībām un slimības gaitu”.
Saistītās ziņas
RSU darbinieki mīļi aicināti uz Ziemassvētku pasākumu un labdarības tirdziņu 18. decembrīDarbiniekiem, Tradicionālie pasākumi
















