Bioķīmija (LSPA_191)
Īsumā par studiju kursu
Mērķis
Dot zināšanas un kritisku izpratni par cilvēka organisma ķīmisko sastāvu, biosavienojumu – ogļhidrātu, olbaltumvielu, lipīdu un nukleīnskābju bioloģiskajām funkcijām, dzīvības procesu bioķīmiskajiem pamatiem, uzsverot organisma galvenos enerģijas avotus un enerģijas ražošanā iesaistītās vielas.
Uzdevumi:
1. Veidot izpratni par organisma ķīmisko sastāvu un dzīvības procesu ķīmiskajiem pamatiem.
2. Sniegt zināšanas par svarīgākajām biosavienojumu grupām: olbaltumvielām un enerģijas avotiem – ogļhidrātiem un lipīdiem, to uzbūvi, daudzveidību un lomu organismā, slodzēs un atjaunošanās procesā. Iepazīstināt ar nukleīnskābēm, to uzbūvi un lomu dzīvības procesos.
3. Sniegt priekšstatu par fermentiem, to uzbūvi, darbības principu, klasifikāciju, nozīmi diagnostikā.
4. Sniegt zināšanas par vielmaiņu, enerģijas maiņu, ATF; ogļhidrātu, tauku un olbaltumvielu maiņu.
5. Sniegt zināšanas par muskuļu ķīmisko sastāvu un darbības enerģētiku, (ATF resintēzes), bioķīmisko procesu dinamiku organismā, veicot intensīvu dažāda rakstura fizisku darbu; noguruma un atjaunošanās bioķīmiskais pamatojums. Fizisko īpašību – spēka, ātruma un izturības pieauguma bioķīmiskais pamatojums, regulāri trenējoties. Adaptācijas pakāpenība un specifiskums. Sporta treniņa principu bioķīmiskais pamatojums. Augoša organisma trenēšanas īpatnības.
Priekšzināšanas
Līdz šim apgūti studiju kursi studiju programmā. Šo studiju kursu būtu vēlams apgūt ciešā saistībā ar fizioloģijas pamatu apguvi.
Rezultāti
1.1. Spēt demonstrēt vispusīgas un veselības aprūpei raksturīgās pamata zināšanas par: cilvēka organisma ķīmisko sastāvu; dzīvības procesu ķīmiskajiem pamatiem; biosavienojumu – ogļhidrātu, olbaltumvielu, lipīdu un nukleīnskābju uzbūvi, bioloģiskajām funkcijām, uzsverot organisma galvenos enerģijas avotus un enerģijas ražošanā iesaistītās vielas; fermentiem, kā arī veidot izpratni par laboratorisko izmeklējumu rezultātu nozīmi (iekaisuma marķieri, standarta homeostāze, lipīdu profils, osteoporozes marķieri, kardioloģiskie marķieri).
2. Formulēt un analītiski raksturot ķīmijas zināšanu saistīšanu ar sportistu uzturu.
1.3. Demonstrēt vispusīgas veselības aprūpei raksturīgās pamata un specializētas zināšanas par bioķīmisko procesu dinamiku cilvēka organismā, to kopsakarību; bērnu un pusaudžu organisma bioķīmiskajām īpatnībām; bioķīmisko procesu izmaiņām organismā intensīvu dažāda rakstura fizisko slodžu laikā un atjaunošanās periodā; fizisko īpašību – spēka, ātruma un izturības attīstīšanas bioķīmisko pamatojumu un metodēm; kā arī bioķīmisko īpatnību ievērošanu, trenējot fiziskās īpašības bērniem un pusaudžiem.
1.4. Analītiski raksturot konkrētu slodzi: ATF resintēzes, darba intensitātes zonas, noguruma veidošanos, kā arī atjaunošanos pēc konkrētas slodzes. Prast to izskaidrot un argumentēti diskutēt gan ar speciālistiem, gan nespeciālistiem.