Pārlekt uz galveno saturu

Īsumā par studiju kursu

Struktūrvienība: Medicīnas fakultāte
ECTS:9
Kursa vadītājs:Elga Bataraga
Studiju tips:Pilna laika
Līmenis:2. cikla (Maģistra)
Mērķauditorija:Ārstniecība
Valoda:Angļu, Latviešu
Studiju kursa apraksts Pilns apraksts, Pilna laika
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna

Mērķis

Sniegt ieskatu un iegūt zināšanas par dermatoloģiju un veneroloģiju, anestezioloģiju un oftalmoloģiju, tajā skaitā klīniskās izpausmes, iespējamās komplikācijas, pacientu ārstēšanas un aprūpes principi.

Priekšzināšanas

Anatomijā, histoloģijā, fizioloģijā, patoloģiskajā anatomijā, patoloģiskajā fizioloģijā, bioķīmijā, mikrobioloģijā, propedeitikā, iekšķīgās slimībās, infektoloģijā, farmakoloģijā un imunoloģijā, par ķirurģisko operāciju veidiem, topogrāfisko anatomiju, patoloģisko fizioloģiju, klīniski laboratoriskajiem izmeklējumiem, kā arī pirmajā palīdzībā par pacienta primāro un sekundāro izmeklēšanu notikuma vietā, kardiopulmonālās reanimācijas pamatalgoritmu, šoka pamatelementiem.

Rezultāti

Zināšanas

1.Dermatoloģija un veneroloģija: Students spēs definēt ādas un veneriskās slimības, izklāstīt to etiopatoģenēzi un aprakstīt klīniskās izpausmes, kas ļautu tās atpazīt savstarpēji un no citām slimībām. Mācēs formulēt un izskaidrot tālāku diagnostisko un terapeitisko taktiku, jo spēs uzskaitīt un sistematizēt mūsdienu diagnostiskās un ārstnieciskās metodes. Zinās, kā organizēt profilaktiskos un epidemioloģiskos pasākumus kontagiozo dermatožu un seksuāli transmisīvo slimību gadījumos. Spēs atpazīt ļaundabīgos ādas veidojumus un organizēt tālāku rīcības plānu šajos gadījumos.

Oftalmoloģija: Studiju kursa apguves rezultātā studenti iegūst padziļinātas zināšanas un spēj nosaukt un parādīt uzskates līdzekļos acs palīgmehānismu anatomiju, raksturot acs fizioloģiju un aprakstīt biežāk sastopamo acu slimību etiopatoģenēzi, epidemioloģiju, klīniku, diagnostikas un ārstēšanas principus un prognozi.

Anestezioloģija: Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs nosaukt un raksturot anestezioloģijas un intensīvās terapijas metodes, atpazīs un raksturos šoku (īpaši hipovolēmisko, anafilaktisko, septisko), spēs veikt padziļināto kardiopulmonālo reanimāciju, pratīs nosaukt un raksturot patofizioloģisko un bioķīmisko procesu pārmaiņas ķirurģiskās traumas ietekmē, sāpju sindroma postošo ietekmi uz organismu un nociceptīvās impulsācijas pārvadi uz CNS, raksturos sāpju sindroma blokādes veidus reflektorā loka posmos, anestēzijas pamata principus, veidus, to priekšrocības un blakusefektus, ķirurģiskā pacienta pirmsoperācijas izmeklēšanas īpatnības, ķirurģiskā pacienta fizikālā stāvokļa vērtēšanas metodi ar ASA skalu, kā arī ķirurģiskā pacienta pirmsoperācijas sagatavošanas pamata principus un perioperatīvo aprūpi, kritiskos stāvokļus un intensīvās terapijas pamatus.

Prasmes

1.Dermatoloģija un veneroloģija: Students mācēs iegūt dermatoloģisko, veneroloģisko un seksuālo anamnēzi; izmeklēt specifiskas ādas izmaiņas dermatoloģijā; noteikt diagnozi; sastādīt pacienta izmeklēšanas plānu; nozīmēt dažādas izmeklēšanas metodes, pamatojot to nepieciešamību; sastādīt ārstēšanas plānu; izskaidrot pacientam konkrētās slimības cēloņus, norisi, ārstēšanas un profilakses iespējas, nepieciešamību, slimības prognozi.

Oftalmoloģija: Studiju kursa apguves rezultātā studējošais pratīs:
• pārbaudīt redzes asumu bez korekcijas
• veikt acu dibena izmeklēšanu ar oftalmoskopijas palīdzību;
veikt acs apskati spraugas lampā
• rīkoties akūtās situācijās oftalmoloģijā;
• izmeklēt acu slimnieku, lai novērtētu oftalmoloģiskās palīdzības nepieciešamību un apjomu.

Anestezioloģija: Varēs veikt sirds elektrisko defibrilāciju, padziļinātās kardiopulmonālās reanimācijas pamatpasākumus, nodrošināt elpceļu caurlaidību ar instrumentālām metodēm (elpvadi, balsenes maska, balsenes caurule, trahejas intubācija, krikotireotomija), spēs izvērtēt komatoza pacienta stāvokli.

Kompetences

1.Dermatoloģija un veneroloģija: Teorētisko un praktisko zināšanu apguves rezultātā students ir spējīgs profesionāli sadarboties ar pacientiem un kolēģiem dermatoloģisko un venerisko slimību diagnostikas, diferenciāldiagnostikas, ārstniecības un profilakses jomā, ievērojot medicīnas ētikas normas un pacienta tiesības; darboties kā veselības veicinātājs ādas un venerisko slimību sabiedriskās un individuālās profilakses kontekstā; patstāvīgi plānot izziņas procesu, lai sabalansētu esošās zināšanas obligātajā kursā ar jauno mācību vielu, prast izmantot literatūru, e-vidi, kolēģu un pasniedzēju zināšanas, precīzi formulējot gan diagnozi un diferenciāldiagnozi, gan risināmo jautājumu.

Oftalmoloģija: Studiju kursa programmas apguves rezultātā studējošais būs kompetents patstāvīgam darbam ar oftalmoloģiskiem slimniekiem vispārējās prakses ārstu praksē, kā arī spēs turpināt tālākizglītību. Studējošais spēs veikt oftalmoloģisko aprūpi primārās aprūpes etapā un ievērot ētiskos un juridiskos aspektus, analītiski izvērtēt oftalmologa slēdzienu un argumentēti plānot pacienta izmeklēšanu un ārstēšanu, kā arī interpretēt redzes pārbaudes izmeklējuma rezultātus, attiecināt tos uz konkrētu klīnisko situāciju un sasaistīt tos ar kopēju izmeklēšanas procesu, interpretēt speciālista veiktā izmeklējuma rezultātu, attiecināt to uz konkrētu klīnisko situāciju un sasaistīt to ar kopēju izmeklēšanas procesu.

Anestezioloģija: Studenti spēs izmantot aprakstītās zināšanas un prasmes, veicot padziļināto kardiopulmonālās reanimāciju, analizēt vispārējās un reģionālās anestēzijas veidus un etapus, operācijas un anestēzijas risku, analizēt intensīvo terapiju biežāk sastopamās situācijās, kompetences interpretēt klīniskās, bioķīmiskās, ūdens-elektrolītu analīzes, asins gāzu sastāva un skābju-sārmu līdzsvara rādītājus, koagulācijas rādītājus, attiecināt tās uz konkrētu klīnisko situāciju un sasaistīt to ar kopēju izmeklēšanas procesu, interpretēt klīniskās un laboratorās nieru un aknu mazspējas pazīmes, saistot tās ar vispārējo stāvokli un izstrādāt kompetentas rīcības plānu, attiecināt centrālās hemodinamikas rādītājus uz konkrētu klīnisko situāciju un sasaistīt tos ar kopēju izmeklēšanas procesu, spēt izstrādāt savas tūlītējas darbības plānu un tālejošu rīcības taktiku attiecībā uz sarežģītām un ilgstošām veselības problēmām pacientiem, un saskaņot to ar citu veselības aprūpes sistēmas dalībnieku darbību, veikt situācijas analīzi, demonstrēt individuālu attieksmi pret pacientu, balansēti pielietojot vispārējas darbības vadlīnijas un radošu pieeju katrā klīniskā gadījumā, pieņemt uz argumentiem balstītus, pārbaudāmus un zinātniskas domāšanas ceļā izstrādātus lēmumus attiecībā uz pacientu veselību vai dzīvību.

Plānojums

Plānošanas periods:2025. gada rudens semestris
Studiju programmaStudiju semestrisProgrammas līmenisStudiju kursa kategorijaDocētājiGrafiks
Medicīna92. cikla (Maģistra)ObligātsIlona Hartmane, Aleksejs Zavorins, Irīna Vaļkova, Iveta Ivdra, Sanita Žīgure, Terēze Pavloviča, Andra Dērveniece, Arina Arnīte, Marina Šarkele, Rihards Pēteris Ročāns, Agnese Ozoliņa, Alise Balcere, Anna Sardiko, Elga Bataraga, Dairis Meiers, Paula Zviedre, Laura Agnese Pauliņa, Elza Grīsle, Jurijs Bormotovs, Sabīne Kristone, Alise Emma Raika, Sintija Mihelsone, Irina Evansa, Sigita Kazūne, Mārtiņš Ansons, Līva Čaikovska, Arina Deņisova, Eva Mediņa, Per Heuvels, Ole Broch, Jens Griepentrog, Māra Klibus, Elīna Pašuna, Mārtiņš Brūveris, Anastasija Dergunova-Zimina
Plānošanas periods:2026. gada pavasara semestris
Studiju programmaStudiju semestrisProgrammas līmenisStudiju kursa kategorijaDocētājiGrafiks
Medicīna 92. cikla (Maģistra)ObligātsIlona Hartmane, Aleksejs Zavorins, Irīna Vaļkova, Iveta Ivdra, Sanita Žīgure, Terēze Pavloviča, Andra Dērveniece, Arina Arnīte, Marina Šarkele, Rihards Pēteris Ročāns, Agnese Ozoliņa, Alise Balcere, Anna Sardiko, Elga Bataraga, Dairis Meiers, Paula Zviedre, Laura Agnese Pauliņa, Elza Grīsle, Jurijs Bormotovs, Sabīne Kristone, Alise Emma Raika, Sintija Mihelsone, Irina Evansa, Sigita Kazūne, Mārtiņš Ansons, Līva Čaikovska, Arina Deņisova, Eva Mediņa, Per Heuvels, Ole Broch, Jens Griepentrog, Māra Klibus, Elīna Pašuna, Mārtiņš Brūveris, Anastasija Dergunova-Zimina