Pārlekt uz galveno saturu

Īsumā par studiju kursu

Struktūrvienība: Sporta teorijas katedra
ECTS:8
Kursa vadītājs:Dace Reihmane
Studiju tips:Pilna laika
Līmenis:2. cikla (Maģistra)
Mērķauditorija:Rehabilitācija; Sabiedrības veselība; Sporta treneris; Sporta zinātne
Valoda:Latviešu
Studiju kursa apraksts Pilns apraksts, Pilna laika
Zinātnes nozare:Citas veselības un sporta zinātņu apakšnozares; Veselības un sporta zinātnes

Mērķis

Sniegt padziļinātas teorētiskas un praktiskas zināšanas par cilvēka organismu fizioloģisko reakciju un adaptācijas mehānismiem fiziskās slodzes laikā. Attīstīt prasmes izvērtēt indivīda funkcionālo sagatavotību, izmantojot dažādas fizioloģiskās, bioķīmiskās un antropometriskās metodes, kā arī veidot individualizētas slodzes un atjaunošanās stratēģijas.

Priekšzināšanas

Pamatzināšanas skeleta muskuļu, sirds asinsrites un elpošanas sistēmu fizioloģijā un bioķīmijā.

Rezultāti

Zināšanas

1.Pēc sekmīgas studiju kursa apguves studējošais spēs:
• izskaidrot skeleta muskuļu, sirds asinsvadu un elpošanas un muskuļu sistēmu darbību miera stāvoklī un fiziskas slodzes laikā, balstoties uz organismā notiekošajiem fizioloģiskajiem un bioķīmiskajiem procesiem;
• nosaukt un izskaidrot īstermiņa un ilgtermiņa fizioloģiskās un bioķīmiskās adaptācijas pretestības (spēka) un aerobo (izturības) treniņu rezultātā;
• nosaukt, aprakstīt un salīdzināt atšķirīgas fiziskās veiktspējas novērtēšanas metodes (piemēram, VO₂max, submaksimālie testi, lauka testi);
• izskaidrot miera metabolisma fizioloģiskos principus un RED-S sindroma cēloņus;
• aprakstīt bioķīmisko parametru izmaiņas fiziskās slodzes, pārslodzes un atjaunošanās procesos;
• nosaukt dažādas antropometriskās un ķermeņa kompozīcijas novērtēšanas metodes un izskaidrot to darbības principus;
• nosaukt dažādas atjaunošanās metodes un izskaidrot to nozīmi sportistu veselībā un sniegumā.

Prasmes

1.Zināšanu pielietojums – spēja:
• analizēt funkcionālo spēju novērtēšanas testus (piemēram, VO₂max, submaksimālie testi, EMG, EKG, spirometrija), pamatojot to ar organismā notiekošajiem fizioloģiskajiem un bioķīmiskajiem procesiem;
• interpretēt gāzu apmaiņas (ventilatoriskie sliekšņi VT1, VT2), laktāta (LT1, LT2) un bioķīmisko marķieru (hormoni, enzīmi) rezultātus;
• novērtēt ķermeņa kompozīciju ar dažādām metodēm (kalipometrija, bioimpedance, DEXA);
• noteikt miera metobolismu un pielietot RED-S diagnostikas rīkus;
• pielietot veiktspējas monitoringa metodes ikdienas darbā;
• izvērtēt un pielietot atjaunošanās stratēģijas treniņu procesā.

Kompetences

1.Sekmīgi apgūstot kursu, students spēs:
• integrēt zināšanas par fizioloģiskajiem un bioķīmiskajiem procesiem, skaidrojot indivīda funkcionālo spēju novērtēšanas testus, atbilstoši vecumam un dzimumam;
• izstrādāt individuālu treniņu un atjaunošanās plānu, balstoties uz funkcionālo spēju novērtēšanas testa rezultātiem;
• balstoties datos, novērtēt veselības riskus saistībā ar zemu enerģijas pieejamību vai pārmērīgu slodzi un koriģēt treniņu metodiku;
• izvērtēt mērījumu datu uzticamību un piemērotību konkrētai populācijai;
• izmantot dažādas metodes sportistu monitorēšanai ilgtermiņā;
• veidot zinātniski pamatotas rekomendācijas fiziskās veiktspējas uzlabošanai.