Pārlekt uz galveno saturu
Pedagoģiskā izaugsme
Darbiniekiem

Šajās dienās atvēršanas svētkus piedzīvo Rīgas Stradiņa universitātes (RSU) Pedagoģiskās izaugsmes centra izstrādātais metodiskais materiāls docētājiem, kurā piedāvātas metodes un paņēmieni lekciju un nodarbību organizēšanai. Materiāls pieejams digitāli RSU studiju materiālu repozitorijā.

Jau 2016. gadā Eiropas Savienības līmeņa projekta Peer Assessment of Student Centered Learning ietvaros ekspertu komisija atzina RSU par studencentrētu* augstākās izglītības iestādi. Protams, RSU studentcentrēta mācīšanās un mācīšanas pieeja ir izvirzīta kā vadošā pieeja, tomēr tās nostiprināšana ir pastāvīgi attīstāma. Tāpēc RSU Pedagoģiskās izaugsmes centrs pastāvīgi meklē veidus, kā atbalstīt docētājus šādas studiju vides stiprināšanā.

“Sarunās ar docētājiem aktīvās mācīšanās iedzīvināšana studiju procesā izskan kā viena no galvenajām tēmām, kas interesē docētājus gan RSU, gan ārpus tās,” atzīst RSU Pedagoģiskās izaugsmes centra direktore Nora Jansone-Ratinika. Aktīvā mācīšanās sekmē studējošo iesaisti studiju procesā un atbildības uzņemšanos par savu mācīšanos. Tā raksturojama kā mācīšanās un mācīšanas stratēģija, kurā studējošie tiek iedrošināti mērķtiecīgi līdzdarboties studiju procesā, lai kāpinātu izziņas (kognitīvās) darbības līmeņus un reflektētu par gūto mācīšanās pieredzi.

nora_jansone_ratinika_sq.jpg

Atsaucoties uz docētāju interesi, Pedagoģiskās izaugsmes centra kolēģi ir radījuši metodisku materiālu docētājiem, kurā apkopotas vairāk nekā 240 mācīšanās un mācīšanas metodes un paņēmieni, kas var sniegt nozīmīgu atbalstu docētāja ikdienas darbā.

Nora Jansone-Ratinika,
RSU Pedagoģiskās izaugsmes centra direktore

Materiālā iekļauti divi aktivitāšu veidi: metodes un paņēmieni. Mācīšanās un mācīšanas metode (Learning & Teaching Method) ir noteiktu un secīgi veiktu darbību kopums, kas virza studējošos studiju rezultātu apguvē. Šo mācīšanas ceļu vada un iniciē docētājs ar mērķi veicināt studējošo aktivitāti un līdzdarbošanos studiju procesā. Līdz ar to mācīšanās un mācīšanas metodes ir orientētas uz aktīvās mācīšanās aspektu studentcentrētas pieejas īstenošanā. Mācīšanās un mācīšanas paņēmieni (Learning & Teaching Technique) ir aktivitātes un darbības, ko īsteno studējošie, lai optimizētu informācijas uztveršanu un atcerēšanos, kā arī tās izgūšanu no atmiņas un pielietošanu. Līdz ar to paņēmieni ir vērsti uz studējošo patstāvīgās mācīšanās prasmju stiprināšanu. Būtiski ir uzsvērt, ka mācīšanās paņēmienu iekļaušana studiju procesā ir nozīmīgs rīks gan studējošo, gan docētāju arsenālā. Piedāvājot studējošajiem studiju procesā pielietot un izmēģināt dažādus mācīšanās un mācīšanas paņēmienus, docētājs ne tikai palīdz studējošajiem pilnveidot savas pašregulētas mācīšanās prasmes, bet arī sekmē refleksiju un zināšanu apkopošanu mācīšanās laikā. Šīs prasmes palīdzēs studējošajiem sekot līdzi, kā notiek viņu mācīšanās, nostiprināt apgūto un savlaicīgāk pamanīt, ja viņiem ir nepieciešams papildu atbalsts studiju kursa nokārtošanai. Vislielākā nozīme mācīšanās un mācīšanas paņēmienu pielietojumam ir tieši lekciju un nodarbību ievaddaļā, kad tiek aktualizētas studējošo priekšzināšanas un iepriekšējā pieredze, un noslēgumā, kad notiek refleksija un apgūtā apkopošana.

RSU izstrādātajā materiālā piedāvātas metodes un paņēmieni lekciju organizēšanai, sniedzot studējošajiem iespēju reflektēt par dzirdēto un saistīt to ar iepriekšējo pieredzi un zināšanām, kā arī radot pamatu dziļākai studiju satura izpratnei. Īpaši nozīmīgs metožu un paņēmienu klāsts pieejams nodarbību organizēšanai, stiprinot studējošo problēmrisināšanas, gadījumu analīzes un nozarei specifiskas prasmes.

“Lai gan mācīšanās un mācīšanas metodes ir daudzveidīgas, un informācijas telpā arvien mēdz parādīties tendence fokusēties uz noteikta veida metodēm, vēlamies atgādināt, ka katrs docētājs izvēlas tās, kuras visveiksmīgāk palīdz studējošajiem sasniegt mācīšanās rezultātus un piemērotākās docētāja mācīšanas stilam,” norāda Pedagoģiskās izaugsmes centra inovāciju projektu vadītāja Katrīna Elizabete Puriņa-Biezā.

Piedāvājam iepazīties ar RSU Rehabilitācijas fakultātes studiju programmas Ergoterapija vadītājas, lektores Zanes Liepiņas pieredzes stāstu, ieviešot gadījuma analīzes metodi.

 

Īpaši jāuzsver, ka metode īstenota multiprofesionālās studējošo komandās, sadarbojoties atšķirīgu profesiju topošajiem ekspertiem. Metodes ieviešana pietuvina gadījuma analīzē piedāvāto situāciju reālās dzīves kontekstam, ar ko studējošie saskarsies profesionālajā vidē. Arī studējošie atzīst, ka darbs multiprofesionālā komandā palīdzējis pilnveidot tādas caurviju prasmes kā sadarbības, kritiskās domāšanas, efektīvas komunikācijas un pašvadītas mācīšanās prasmes.

Lai gūtu vērtīgas idejas, praktiskus padomus un nozīmīgus pedagoģijas jaunumus, kas palīdzēs stiprināt studiju procesu jebkurā studiju kursā, aicinām sekot RSU Pedagoģiskās izaugsmes centra Facebook lapai.

* Studentcentrēta mācīšanās atspoguļo gan domāšanas veidu, gan rīcības kultūru attiecīgajā augstākās izglītības iestādē. Tā ir mācīšanās pieeja, kas balstīta konstruktīvisma teorijās. To raksturo inovatīvas mācīšanas metodes, kuru mērķis ir veicināt mācīšanos sadarbībā ar docētājiem un citiem studējošajiem. Šājā pieejā gan docētāji, gan studējošie kopīgi meklē efektīvākos risinājumus, lai sasniegtu studiju rezultātus. Aktīvākais dalībnieks mācīšanās procesā ir pats studējošais, apgūstot ne tikai nozarei specifiskās zināšanas, prasmes un attieksmes, bet arī attīstot caurviju prasmes – problēmu risināšanu, kritisko, reflektīvo, radošo domāšanu, informācijas un digitālo pratību, sadarbību, līdzdalību, līdzatbildību u. c. (Eiropas Savienības projekta Time for a New Paradigm in Education: Student Centered Learning izstrādātā studentcentrētas mācīšanās un mācīšanas definīcija)

Mācīšanās un mācīšanas metožu un paņēmienu atbalsta materiāls docētājiem tapis projekta Augsta līmeņa digitālo prasmju apguve Latvijā augstas veiktspējas skaitļošanas tehnoloģiju jomā (Nr. 2.3.1.1.i.0/1/22/I/CFLA/003) ietvaros Pedagoģiskās izaugsmes centra vadībā.

eu_logo.jpg