Pārlekt uz galveno saturu
Studentiem
Skolēniem
Sabiedrības veselība

Lūdzu, īsi pastāstiet par sevi, savu pašreizējo darbu un darba pienākumiem.

Mani sauc Liene Jepse, esmu ieguvusi profesionālā bakalaura grādu veselības aprūpē ar sabiedrības veselības speciālista kvalifikāciju Rīgas Stradiņa universitātē. Pēdējos gadus esmu pavadījusi dzīvojot un studējot Stokholmā, Zviedrijā. 2024. gada jūnijā, kā pati pirmā studente no Latvijas visa Karolinska institūta Global Public Health department pastāvēšanas laikā, esmu ieguvusi maģistra grādu medicīnas zinātnēs ar apakšspecializāciju veselības veicināšanā.

liene_jepse.png
Studiju programmas Sabiedrības veselība absolvente Liene Jepse

Patlaban strādāju vienā no Zviedrijas Sporta un veselības zinātņu skolas (The Swedish School of Sport and Health Sciences in Stockholm) pētniecības projektiem, kas ir daļa no institūta fiziskās aktivitātes un smadzeņu darbības pētniecības grupas Physical Activity and Brain Health, E-PABS. Pētniecības projekta ietvaros tiek veikta un novērtēta daudzkomponentu intervence skolās, ar mērķi uzlabot pusaudžu psihisko veselību, kognitīvās spējas un akadēmisko sniegumu. Kā arī mācību iestādes nodrošināt ar efektīvām stratēģijām, kā ilgtspējīgi atbalstīt veselīgas smadzeņu darbības funkcijas un akadēmisko sniegumu pusaudžiem. Esmu daļa no inovatīva un līdz šim nebijuša pētniecības projekta pusaudžu smadzeņu veselībai Zviedrijā, kas pašreiz tiek īstenots arī kaimiņvalstīs Somijā un Norvēģijā pilotprojekta fāzē. Manos darba pienākumos ietilpst pašvaldību, skolu un pētījuma dalībnieku uzrunāšana, kvantitatīvo pētniecības datu ievākšana, programmas komponentu koordinēšana Zviedrijas reģionos, kuros tiek īstenota daudzkomponentu intervence, kā arī pētījuma datu analīze un informatīvo materiālu veidošana sadarbības partneriem.

Kas jūs pamudināja izvēlēties studēt sabiedrības veselību?

Interese par cilvēka veselību un labklājību, kā arī vēlme pozitīvi ietekmēt sabiedrību un palīdzēt cilvēkiem radās skolas laikos. Mācoties vidusskolā man bija skaidrs, ka ja es vēlos studēt veselības aprūpes jomā, tad tikai un vienīgi reputāciju līderos – Rīgas Stradiņa universitāte. Jāatzīst, ka sākotnēji bija vēlme studēt Medicīnas fakultātes programmā; tomēr dažādu apstākļu dēļ mans dzīves ceļš mani noveda līdz Veselības un sporta zinātņu fakultātes sabiedrības veselības programmai. Pirmā bakalaura studiju gadā atceros, ka nodomāju: "Jā! Es vēlos būt tikai un vienīgi sabiedrības veselības speciālists!” Studiju laikā apzinājos, ka sabiedrības veselība joma būs pieprasīta nākotnē. Tā ir ļoti daudzveidīga un starpdisciplināra joma, kas ietver plašu specialitāšu klāstu, tostarp epidemioloģiju, veselībpratību, veselības politiku, vides veselību un globālo veselību. Studentiem un profesijas pārstāvjiem ir plašas karjeras izaugsmes iespējas.

Kas bija visforšākais un kas, savukārt, visgrūtākais jūsu studiju pieredzē?

Studijas Rīgas Stradiņa universitātes bakalaura programmā bija intensīvas un daudzpusīgas. Pats fakts, ka sabiedrības veselības studiju programma sevī ietver daudz un dažādas prakses, ko piedāvā un nodrošina pati augstskola, ir kaut kas unikāls! Līdz šai dienai man studiju prakses ir visvairāk palikušas atmiņā. Mums studentiem tā bija iespēja ne tikai iegūt spēcīgu teorētisko bāzi no labākajiem speciālistiem, profesoriem veselības aprūpē, bet arī pašu studiju laikā redzēt un izmēģināt sevi un savus spēkus dažādos sabiedrības veselības novirzienos. Iegūtais bakalaura grāds palīdzēja izdibināt sakarus nozarē un pavērt sev jaunas karjeras iespējas.

Par visgrūtāko periodu bakalaura studiju pieredzē gribētos minēt Covid-19 pandēmiju. Sabiedrības veselības specialitātei būtisku mācību kursu un fantastisku prakšu pārcelšana e-vidē bija izaicinoši. Izmaiņas pārbaudījumu un vērtēšanas formātos, akadēmiskā mācību spēka un kursabiedru neredzēšana diendienā ietekmēja gan pašsajūtu, gan pašu mācību procesu.

Studijas Karolinska institūta maģistrantūras programmā ir viena no unikālākajiem un neaizmirstamākajām pieredzēm manā dzīvē. Par visvērtīgāko studiju pieredzē jāpiemin augstskolas daudzpusīgā un modernā pieeja globālai sabiedrības veselībai. Studiju ietvaros bija padziļināti jāapgūst par globālām problēmām sabiedrības veselībā, kā bēgļu un migrantu veselības veicināšana, minoritāšu grupu veselības veicināšana un daudzas citas Latvijā mazāk apgūtas un runātas problēmas. Atceros, ka mani ļoti pārsteidza pasaulē lielākais un savā ziņā arī unikālākais Karolinska institūta reģistrs The Swedish Twin Registry, kas vairākus desmitus gadu no dzimšanas monitorē dvīņus un to kā vide, pakalpojumu pieejamība, izglītība, sociālais status un citi veselības determinanti ietekmē dvīņu dzīves. Mums kā studentiem bija vienreizēja iespēja studiju ietvaros ne tikai gūt praktisko pieredzi darbā ar Eiropai un pasaulei nozīmīgām datu bāzēm, bet arī iepazīties un mācīties no profesoriem un nozares speciālistiem no visas pasaules.

Savukārt, par visgrūtāko maģistra studiju pieredzē Karolinska institūtā jāpiemin kvalifikācijas darbs. Skandināvijas valstīs ir atšķirīgs darba vērtēšanas un izstrādes formāts. Manai studiju programmai ir specifikācija, ka maģistra darba neatņemama sastāvdaļa ir intervence. Students var plānot un īstenot savu pētniecības projektu, būt daļā no pētniecības projekta vai iespēju robežās iegūt cita veselības veicināšanas projekta pētniecības datus. Students var izskatīt projektus ne tikai Karolinska institūtā, bet arī citās tā sadarbības tīkla augstskolās vai organizācijās pasaulē. Turklāt kvalifikācijas darbu aizstāvēšana ilgst nedēļu un vērtējumu sastāda ne tikai eksāmena vērtētāji no Zviedrijas un citām pasaules valstīm, bet arī kursabiedra darbs kā ieceltajam pretējā konflikta pusē opponent un mans kā pretējās konflikta puses opponent sniegums cita studenta kvalifikācijas darbam.

Kuras studijās iegūtās zināšanas jums visvairāk ir palīdzējušas karjeras veidošanā?

Man ir ļoti palaimējies ar augstskolu un programmu izvēlēm, jo šis sešu gadu garais ceļš man ir devis vienreizējas zināšanas un nodrošinājis ar unikālām iespējām karjerā.

Bakalaura līmeņa studijas nodrošināja spēcīgu teorētisko un praktisko pamatu par sabiedrības veselības principiem Latvijā. Par ko liels paldies jāsaka programmas akadēmiskajai struktūrvienībai. Esmu pārliecināta, ka studiju daudzpusīgums un augstās pasniedzēju prasības mani sagatavoja vislabāk darbam nozarē, ja es kā Rīgas Stradiņa universitātes students tika uzņemta Top 50 pasaules un Top 5 Eiropas Savienības vadošajā medicīnas un veselības aprūpes augstskolā – Karolinska institūtā. Maģistra līmeņa studijas ārzemēs nodrošināja padziļinātas zināšanas un visaptverošas prasmes par globālo sabiedrības veselību; politiku un praksi, kas atbalsta veselību un labklājību. Kā plānot, piesaistīt finansējumu, īstenot un novērtēt efektīvas veselības veicināšanas programmas un starptautiskus projektus.

Ko jūs novēlētu topošajiem vai esošajiem sabiedrības veselības bakalaura programmas studentiem?

Novēlu nebaidīties un nepārstāt ticēt, ka viss iecerētais var izdoties! Sabiedrības veselības speciālistam ir pienākums domāt par konkrētu cilvēku grupu vai sabiedrības daļu. Sabiedrības veselības joma nepārtraukti attīstās, un parādās jauni izaicinājumi un iespējas nozarē, padarot to par aizraujošu un dinamisku profesiju. Pievēršot arvien lielāku uzmanību sabiedrības un globālajai veselībai, veselības vienlīdzībai un veselības aprūpes reformām, pieprasījums pēc sabiedrības veselības speciālistiem, visticamāk, turpinās pieaugt, nodrošinot studentiem plašas karjeras un izaugsmes iespējas gan Latvijā, gan citās pasaules valstīs.