Pārlekt uz galveno saturu
Studentiem
Intervijas
Topošajiem studentiem
Startē Stradiņos!

Kaiva Reihmane (attēlā) šogad pabeidza bakalaura studiju programmu Starptautiskais mārketings un reklāma. Studējot šajā programmā Kaiva ne tikai ieguva vērtīgas zināšanas un lieliskus kolēģus un draugus, bet arī pateicoties vieslekcijai iepazinās ar savas prakses vietas vadītāju un jau vairāk kā gadu strādā savā nozarē.

Kā izvēlējies RSU un kā nokļuvi RSU?

kaiva_reihmane_00.png

Izvēle noteikti nebija no tām vieglākajām. Skaidri zināju, ka vēlos mācīties Latvijā un, apsverot savas intereses, izvirzīju savus kritērijus, ka nākotnes karjeras gaitās vēlos būt daļa no kāda uzņēmuma vai aģentūras komandas, vēlos dinamisku un radošu darba vidi, kā arī iespēju vadīt projektus, ņemot vērā, ka vienmēr it visās dzīves jomās pamanos iekļūt organizatoriskās lomās. Tā nu izvēles grozā iekrita biznesa, mārketinga un reklāmas joma. Dokumentus paralēli biju iesniegusi arī citā augstskolā, tādēļ, kad tiku uzņemta abās, biju grūtas izvēles priekšā. Galu galā pieņēmu lēmumu par labu RSU, pateicoties patiesi draudzīgajai uzņemšanai no studentu puses dokumentu iesniegšanas dienā. Atmosfēra, kuru sajutu todien universitātē, bija tā, kas pārliecināja, ka esmu ieradusies īstajā vietā. Protams, patīkams bonuss bija tas, ka pāris dienas pēc līguma parakstīšanas saņēmu zvanu par to, ka man piešķirta budžeta vieta. Uztvēru to kā zīmi, ka mana izvēle par labu RSU bijusi pareizā un cerības par zināšanu, pieredzes un košu atmiņu piesātinātiem trim gadiem piepildīsies.

Kā tu vērtē studiju procesu RSU?

Studiju process RSU noteikti ir vērtīgs izaicinājums un zināšanu avots ikvienam, kurš vēlas pierādīt sevi un apgūt vērtīgas iemaņas, kas vēlāk – iespējams, arī studiju procesa laikā – palīdzēs spert drošus soļus veiksmīgā un uz izaugsmi vērstā karjerā. Starp lekcijām un praktiskajām nodarbībām jeb semināriem, kursos veidojas balanss starp teoriju un praksi, turklāt kursus vada docētāji, kuri paši ir ne tikai akadēmiski zinoši, bet arī praktiski darbojas pārstāvētajā nozarē. Manuprāt, īpaša pievienotā vērtība ir tā, ka bieži kursu ietvaros tiek rīkotas vieslekcijas, kurās pie studentiem viesojas nozares speciālisti un sniedz ieskatu jaunākajās tendencēs, uzņēmumu un mārketinga aģentūru praksē. Vieslekcijā iepazinos ar savas prakses vietas vadītāju, un nu jau vairāk nekā gadu esam kolēģes. Lūk, jau studiju laikā studentiem tiek sniegtas plašas iespējas pilnveidoties nozarē. Atliek vien iespējas noķert un izmantot.

Kādu ieguvumu guvi no prakses?

Prakse pilna servisa digitālajā aģentūrā noteikti palīdzēja paplašināt redzesloku mārketinga un reklāmas nozarē, t. i., cik patiesībā daudz dažādu profesiju tā ietver – projektu vadītāji, satura stratēģi, datu analītiķi, radošie direktori, tekstu autori, grafiskie dizaineri u. c. lomas. Prakses laikā gūtās iespējas, praktiskās iemaņa un komandas darbs, strādājot ar dažādu nozaru zīmoliem un uzņēmumiem, ļāva ieraudzīt, cik plašas izaugsmes iespējas un virzieni, kurā doties pastāv. Prakses noslēgumā guvu darba iespēju – kļuvu par daļu no aģentūras komandas. Jāsaka, ka man prakse bija lieliska iespēja atklāt savus talantus un atrast savu vietu nozarē, kā arī ieraudzīt virzienu, kurā vēlos pilnveidoties un izmantot karjeras izaugsmes iespējas.

Cik aktuāls ir tava darba temats ("Kas jauns TikTok tendencēs")?

Savā bakalaura darbā pētīju satura mārketingu platformā TikTok , koncentrējoties uz mazumtirdzniecības nozari. Temata aktualitāti viennozīmīgi pamato tas, ka visu sociālo tīklu vidū TikTok ir salīdzinoši jauns kanāls, kas vien dažu gadu laikā strauji uzņēmis apgriezienus pasaulē un Latvijā. Tādēļ arī man radās jautājums: kāda varētu būt šīs platformas un vertikālā, īsformāta video satura veiksmes formula? Jāpiebilst, ka, strādājot mārketinga nozarē, novēroju, ka arvien vairāk uzņēmumu no dažādām nozarēm  interesējas par platformu un iespējām, kuras tā sniedz, un kā tās izmantot. Satura tematika ir plaša no joku satura līdz pat, piemēram, niansētai kulinārijai un finanšu pratības padomiem. TikTok lietotāji tendēti izmantot platformu ne vien izklaides nolūkiem, bet arī noderīgas informācijas meklēšanai, padomiem un iedvesmai, tādējādi ļaujot TikTok saturam atstāt ietekmi uz pirkuma lēmuma pieņemšanas procesu. Interesanti, ka jaunākas auditorijas vidū šī platforma gūst arvien būtiskāku lomu nekā meklētājpārlūks. Piemēram, paraugdemonstrējumi un atsauksmes par produktiem arvien biežāk tiek meklēti tieši TikTok.

Kādas ir galvenās atziņas no tava pētījuma par platformu TikTok?

Esmu novērojusi, ka pastāv diezgan izplatīts priekšstats, ka platforma TikTok aktuāla vien jaunākai auditorijai tikai un vienīgi izklaides nolūkiem, taču mans pētījums ļāva secināt pretējo. Ne tikai pasaulē, bet arī Latvijā ievērojami pieaug vecāku lietotāju grupas, kuri aktīvi izmanto TikTok, patērē uzņēmumu un zīmolu saturu, kā arī meklē informāciju platformā. Uzņēmumiem, kuri plāno pievienoties platformai vai jau tagad veido saturu tajā, nākotnē būtu vērtīgi to ņemt vērā.

Tas, ko galvenokārt lietotāji sagaida no uzņēmumiem platformā TikTok, ir autentisks saturs, kas visbiežāk nozīmē to, ka auditorija vēlas redzēt ne vien produktus, pakalpojumus, bet arī reālas personas, kuras pārstāv uzņēmumu – darbiniekus, vēstnešus, digitālā satura veidotājus.

Pētot satura mazumtirdzniecības uzņēmumu kontekstā, saturam TikTok ir ciklisks ietekmes raksturs pirkumu lēmuma pieņemšanas procesā, t. i., platforma TikTok un saturs tajā ir gan avots, kurā patērētāji meklē informāciju par uzņēmumu un tā produktiem, gan vieta, kurā patērētāji pēc pirkuma veikšanas ir tendēti atgriezties, lai atstātu atsauksmi un iesaistītos ar uzņēmumu vai produktu saistītajā satura komūnā.

TikTok ar augstajiem iesaistes rādītājiem ir unikāla platforma. Citās platformās tādus sasniegt ir daudz grūtāk, turklāt, lai sasniegtu augstus rādītājus (skatījumu skaitu, atzīmes “patīk”, komentārus u. c.), uzņēmumam nav jābūt augstam sekotāju skaitam.

Kam jāpievērš uzmanība, lietojot TikTok?

Runājot par uzņēmumu klātbūtni TikTok, nevajadzētu lēkt iekšā ikkatrā tendencē. To ļāva secināt mana fokusgrupas diskusija, kuras dalībnieki norādīja, ka svarīgi, lai katra satura vienība atbilstu uzņēmuma tēlam, runas veidam un vērtībām. Lai gan TikTok ir vieta, kurā uzņēmumiem ir iespēja komunicēt brīvākā stilā, veidojot saturu, tomēr svarīgi izvirzīt mērķi: kas ir tas, ko vēlamies panākt? Veidot konkrētu tēlu, veicināt atpazīstamību, risināt kādu problēmu, izglītot un izklaidēt vai varbūt iepazīstināt ar produktiem un pakalpojumiem. Iespējas ir plašas, taču svarīgi saprast, kāds saturs reprezentēs to, ko uzņēmums vēlas panākt, un to, kā vēlas tikt uztverts un kādu reakciju sagaidīt no auditorijas puses.

Kurš posms bakalaura darba rakstīšanā bija tas grūtākais?

Manā pieredzē pats bakalaura darba rakstīšanas process noritēja ļoti gludi, jo biju saplānojusi savu darba grafiku, nospraudusi datumus, kad pabeigšu noteiktu darba daļu, un regulāri atrādīju paveikto darba vadītājai. Sarežģītākā daļa bija sakoncentrēt, atlasīt svarīgāko un strukturēt informāciju priekšaizstāvēšanas un aizstāvēšanas prezentācijai. Darba ietvaros veicu fokusgrupas diskusiju ilgāk nekā stundas garumā, tādēļ informācija bija patiesi plaša, taču laiks prezentācijai tomēr ir ierobežots. Uztraukums, protams, arī spēlēja zināmu lomu, taču beigu beigās darbam veltītais laiks un centieni bija tā vērti un vainagojās ar lieliskiem rezultātiem.

Kas no studijām visvairāk noder profesionālajā darbībā vai karjeras veidošanā?

kaiva_reihmane_01.png

Kaiva izlaidumā kopā ar kursabiedriem un lektori, studiju programmas vadītāju Kristīni Blumfeldi-Rutku

Studiju laikā daudz strādājām un veidojām praktiskus projektus komandās ne tikai savā kursā, bet arī sadarbībā ar biznesa un ekonomikas studentiem, studentiem no apmaiņas programmām, studentiem zemākos vai augstākos kursos. Profesionālajā vidē šī daudzpusīgā sadarbība atspoguļojas spējā atrast kopīgu valodu un sastrādāties ar dažādu vecumu, profesiju pārstāvjiem, klientiem no dažādu nozaru uzņēmumiem u. tml. Studiju laikā veidojies arī plašs kontaktu loks. Nav šaubu, ka šos cilvēkus satikšu, darbojoties attiecīgajā nozarē. Pilnveidojušās arī manas prezentēšanas un oratora spējas, kas noteikti nepieciešamas profesionālajā vidē.

Ko tu novēlētu nākamajiem studentiem?

Novēlu nebaidīties uzdot jautājumus, izmantot universitātes un studiju sniegtās iespējas pilnveidoties un veidot tās pašiem, uzrunājot docētājus, vieslektorus, kursa biedrus. Trīs gadi bakalaura studijās paskries vēja spārniem, taču kontakti, kurus izveidosiet to laikā, noteikti var jūs aizvest ne tikai aizraujošos karjeras ceļos, bet arī veidot draugu loku un košas atmiņas par universitātē pavadīto laiku. Tā ir pieredze, kas noderēs ne tikai profesionālajā vidē, bet arī citās dzīves jomās.

Ko tu ieteiktu esošajiem studentiem, rakstot bakalaura darbus?

Pirmkārt, iesaku meklēt un izvēlēties tādu darba tematu, kāds pašam rakstītājam šķiet interesants, vērtīgs un sniedz iespēju pētīt jautājumus, uz kuriem pašiem ir vēlme gūt atbildi. Personalizēts temats noteikti palīdzēs padarīt vieglāku informācijas meklēšanas un darba rakstīšanas procesu. Idejas pētījumam bieži uzpeld studiju laikā, tādēļ piefiksējiet tās, lai brīdī, kad jādefinē temats, ideju vācelīte jau būtu pieejama. Otrkārt, ļoti vērtīgs ir regulārs kontakts ar darba vadītāju. Vadītāja ieteikumi ir zelta vērtē, turklāt regulārs kontakts ļaus arī vadītājam detalizētāk iepazīties ar darbu, dalīties ar savu akadēmiskajā vidē gūto pieredzi. Vadītājs ir kā uzticības persona, kas palīdzēs pārvarēt šķēršļus, risināt problēmas un veidot strukturētu pētījumu. Treškārt, šo ieteikumu studenti studiju laikā noteikti dzirdēs ne vienu reizi vien: neatstājiet bakalaura darba rakstīšanu uz pēdējo brīdi. Silti iesaku, sadaliet laiku un sekojiet darba rakstīšanas grafikam. Manuprāt, nesasteigts darbs ir kvalitatīva bakalaura darba pamatā.

Kāpēc mūsdienās ir svarīgi studēt mārketingu?

Mārketinga un reklāmas studijas sniedz stabilu pamatu, dodoties karjeras gaitās šajā nozarē. Studiju ietvaros var gūt augsta līmeņa zināšanas profesionāļu vadībā, kuri nepārtraukti seko līdzi jaunākajām nozares tendencēm, kā arī pielietot zināšanas praktiski, analizējot reālu uzņēmumu mārketinga un reklāmas praksi un izstrādājot priekšlikumus. Studijas ir vieta, kurā veidojas abas nozares profesionāļa īpašības – spēcīga teorētisko zināšanu bāze un spēja tās pielietot praksē. Studijas ir īstā vieta, kur šīs iemaņas iegūt.