Pārlekt uz galveno saturu
Studentiem
Pētniecība

Laikā, kad Maikls Melkers (Michael J. Melkers) absolvēja zobārstniecības skolu, piedāvājums tālākizglītībā bija milzīgs. Tas bija 1994. gads – "estētiskās revolūcijas" sākums, un piedāvājumi celt kvalifikāciju zobārstniecībā auga kā sēnes pēc lietus. Vilinoši mārketinga materiāli un mutvārdos nodotas ziņas gan bija vienīgais informācijas avots par semināriem, kursiem un citos formātos iepakotām iespējām papildināt izglītību zobārstniecībā, jo atsauksmes internetā netika plaši rakstītas un arī līdz sociālo mediju dzimšanai vēl bija jāgaida kāds laika sprīdis. 

Maikls_Melkers06-lead.jpg

Šobrīd augstākā līmeņa zobārstniecības studiju informatīvā telpa ir pavisam cita. "Lai gan vairākums no tālākizglītības programmām tiek piedāvātas joprojām, pašlaik tās ir pakļautas kritiskam vērtējumam sociālajos medijos, kur minēts labais, sliktais un pat informācija par pusdienu piedāvājumu,” savās pārdomās par izglītību dalās praktizējošs zobārsts Maikls Melkers.

IV Pasaules latviešu zinātnieku kongresā, kas notika šā gada jūnijā, viņš runāja par zobārstu izglītošanas attīstību un ir iecerējis atgriezties Rīgā nākamajā pavasarī, lai Rīgas Stradiņa universitātes rīkotās Zinātnes nedēļas ietvaros iedvesmotu zobārstniecības studentus un jau praktizējošus zobārstus. Maikls Melkers ir sava veida vēstnesis netradicionālai tālākizglītībai zobārstniecībā, tāpēc aicinājām Melkera kungu uz nelielu interviju par jaunākajām attīstības tendencēm nozarē.

Maikls_Melkers05-lead.jpg

Lai iegūtu kvalitatīvu tālākizglītību zobārstniecībā, mūsdienās teju nav jāpamet mājas, jo tiek piedāvātas dažādas tradicionālas un netradicionālas izglītošanās iespējas, piemēram, izmantojot sociālos medijus. Kādu ietekmi uz nozares profesionāļiem atstāj šīs jaunās zināšanu nodošanas metodes? 

Runājot par netradicionālo tālākizglītību, informācijas izplatība sociālajos medijos ir ļoti strauja. Pieejamās informācijas apjoms brīžiem ir nomācošs – ik dienu tiek veidotas jaunas grupas, podkāsti un ar zobārstniecību saistītas vietnes. Tas ir milzīgs ieguvums gan zobārstiem, gan pacientiem, tomēr ir jāsaglabā kritiska pieeja. Ir kvalitatīvi un ļoti zemas kvalitātes informācijas avoti. Pēc manas pieredzes, labāko interneta avotu pamatā ir labi nodomi, laba struktūra un laba administrēšana. Pēdējais no aspektiem ir vitāli svarīgs. Esmu piedzīvojis, kā labas interneta vietnes tiek pārvērstas katastrofā sliktas vai neesošas dalībnieku un diskusiju administrēšanas dēļ. Ir skumji lasīt, kā nezinoši indivīdi troļļo un uzbrūk profesionāļiem. Kaut kas tāds nav iedomājams, komunicējot klātienē. Taču labi administrēta tiešsaistes vietne ir kā paisums, kas paceļ ikvienu kuģi, – šāds informācijas avots ir iedvesmojošs un noderīgs ikvienam tā lietotājam.

Maikls_Melkers01-lead.jpg

Mūsdienās, kad ir pieejamas neskaitāmas informatīvās platformas, kurš ir jūsu iecienītākais tālākizglītošanās avots? 

Mana iecienītākā profesionālā sociālo mediju vietne ir Facebook pieejamā Restorative Implant Practice Excellence: Full Protocol, ko profesionāļi sauc par RIPE. Vietni 2015. gada maijā izveidoja mediķis Linkolns Heriss (Lincoln Harris), un tās pamatā bija nekomerciāla iespēja dalīties informācijā par klīniskajiem gadījumiem un tehnoloģiskajiem risinājumiem. Nevis vizuāli pievilcīgi "pirms" un "pēc" attēli, bet nesaīsināti protokoli un apraksti.

No pavisam pieticīga pirmsākuma, pateicoties aizvien pieaugošajai brīvprātīgo moderatoru grupai, RIPE dalībnieku skaits pārsniedz 65 000 visā pasaulē. Tā kļuvusi par bezmaksas tālākizglītošanās iespēju, klīniskajiem gadījumiem, konstruktīvu kritiku 24 stundas diennaktī septiņas dienas nedēļā. Vietnē nav manāms tempa kritums. RIPE atrodams ikviens – sākot no zobārstniecības studenta līdz starptautiska līmeņa akadēmiķim. Ikviens no viņiem ir uzņēmies identiskas saistības un sniedzis apņemšanos ievērot protokolu – no pavisam nepieredzējušām zobārstēm Pakistānā līdz zobārstam kaut kur dziļi ASV laukos, no Kuritibas līdz Kairai, – ikviens var kaut ko piedāvāt un mācīties.

Cik saprotu, RIPE ir bezpeļņas projekts. Kā tas tiek uzturēts? 

Linkolns Heriss iedvesa RIPE dzīvību. Viņam bija vīzija un cilvēki, kas ticēja viņa degsmei un iecerei – draugi un kolēģi, kas sniedz spēcīgu un dzirdamu atbalstu viņa idejai. Rezultātā RIPE atbalsta uzticami brīvprātīgie administratori un RIPE biedri, tātad te nav nekādu nodevu vai biedranaudas. Vietnē nav reklāmu, nekādas komercijas. RIPE ir visiem pieejams informācijas nodošanas veids no cilvēka cilvēkam. Piemēram, kāds kādam kaut ko izstāsta Tallinā, un šī informācija tiek nodota tālāk. Viena no RIPE administratorēm Alīna Rusinova ir jauna protēziste, kas izplata informāciju Baltijas reģionā. RIPE ir sasniegusi ievērojamu popularitāti arī Lietuvā, tās balss un vēstnesis ir ārsts Mindaugs Kudelis. Tāpat RIPE ir sasniegusi Latviju un, domājams, turpinās attīstības ceļu.

Es īsti nezinu, vai pasaulē ir kas līdzīgs, jo RIPE attīstības iespējas ir neierobežotas. Tā ir zināšanu un ekspertīzes pūļieguves platforma. Mēs dalāmies veiksmes stāstos un neveiksmēs, un šādi smeļamies cits no cita. 

Maikls_Melkers03-lead.jpg

Vai jūs izmantojat arī citus tālākizglītošanās avotus? 

Galvenokārt piedaloties praktiskajos semināros un mērķgrupās. Es ceļoju apkārt pasaulei, mācot un mācoties. Pagājušajā gadā es apmeklēju apmācību kursus ķirurģijā Brazīlijā un Zviedrijā, kur plānoju doties atkārtoti. Obligāts pasākums manā plānotājā jau 20 gadu garumā ir Amerikas Ekvilibrācijas biedrības (American Equilibration Society) ikgadējā tikšanās Čikāgā. Es ilgstoši strādāju biedrībā par redaktoru, un tā ir lieliska kopā būšana ar vairāk nekā 60 gadu ilgu vēsturi.

Maikls_Melkers02-lead.jpg

Jūs sakāt, ka apceļojat pasauli mācot. Kā un kad jūs atklājāt sevī degsmi dalīties zināšanās, un ko jūs no tā iegūstat?

Tas ir garš stāsts. Atceros pirmo reizi, kad tiku pēkšņi lūgts uz skatuves pastāstīt par kādu no prakses piemēriem kopā ar manu tā laika zobu tehniķi Metu Robertsu (Matt Roberts). Es biju pārbijies, taču vienlaikus sajūsmināts par šo iespēju. Tas arī bija sākums.

Dalīšanās ir lipīga – daloties es palīdzu citiem mācīties un mācos pats. Mācoties nelielā grupā, tu iegūsti enerģijas apmaiņu un sajūsmu, ko neiegūtu, lasot grāmatu vai apmeklējot lekciju milzīgā hallē. Zināšanu apmaiņa un profesionālā mijiedarbība sniedz gandarījumu un rada atkarību. Es esmu kļuvis par profesionāli un skolotāju, pateicoties spēcīgiem instruktoriem, kas atrada laiku manī klausīties un dalīties. Šodien es teiktu, ka dalīties – tā ir mana privilēģija. Man patīk noraudzīties, kā tas ietekmē un virza citu speciālistu zināšanas.

Maikls_Melkers_kubs.jpg

Maikls Melkers

1994. gadā absolvējis Marketas universitātes Zobārstniecības skolu (Marquette University School of Dentistry)
Protezēšanas žurnāla (Journal of Prosthetic Dentistry) recenzents
Vispārējās zobārstniecības akadēmijas (Academy of General Dentistry) biedrs
Vada privāto zobārstniecības klīniku Hanoverē, Ņūhempšīrā