Pārlekt uz galveno saturu
Konsolidācija
Intervijas

2024. gads Rīgas Stradiņa universitātes Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmijai (RSU LSPA) bijis lielu pārmaiņu laiks, kas konsolidācijas ietvaros pārstrukturējis akadēmiju, kā arī nesis jaunus izaicinājumus un iespējas studentiem, mācībspēkiem, pētniekiem un darbiniekiem. Augstskolu apvienošanās ietekmējusi ne vien RSU LSPA organizatorisko struktūru, bet arī studiju procesus, administratīvās procedūras un zinātniskās iespējas.

Kā šī konsolidācija ietekmēs sporta izglītības tālāko attīstību? Par to intervijā stāsta asociētais profesors Dr. paed. Kalvis Ciekurs (attēlā), bijušais LSPA rektors un pašreizējais RSU LSPA direktora pienākumu izpildītājs.

kalvis_ciekurs_sq.png

Konsolidācija kā izaicinājums un iespēja

Pagājis nedaudz vairāk kā gads, kopš kļuvāt par piecpadsmito un vienlaikus pēdējo Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmijas rektoru, bet pēc konsolidācijas uzņēmāties RSU LSPA direktora pienākumu izpildītāja pienākumus. Kā vērtējat šo pārmaiņu procesu, un kā tajā jūtaties?

Aizvadītais gads bijis profesionāli ļoti intensīvs un izaicinošs. Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmijā (LSPA) strādāju kopš 2006. gada, taču 2024. gada 22. janvāris man paliks atmiņā kā diena, kad LSPA Satversmes sapulce mani, Slēpošanas katedras vadītāju, ievēlēja par LSPA rektoru. Tas bija sākums ārkārtīgi straujām pārmaiņām, kurās laika pielāgoties nebija daudz, jo LSPA ciešā sadarbībā ar Rīgas Stradiņa universitāti sāka negaidīti straujus augstskolu apvienošanas procesus, nonācām tādā kā turbo režīmā.

sleposanas_katedras_vaditajs.png

K. Ciekurs Slēpošanas katedras vadītāja amatā

Jau pēc pusgada, 1. jūlijā, LSPA pievienojās Rīgas Stradiņa universitātei (RSU). Tas nozīmēja ne tikai juridiskas un administratīvas izmaiņas, bet arī jaunu pieeju un domāšanas veidu gan man, gan kolēģiem un arī studentiem. Operatīvi pieņēmām nozīmīgus lēmumus, vienlaikus nodrošinot, lai studiju process un zinātniskā darbība RSU LSPA netiktu traucēta. Pārmaiņu temps mums visiem bija straujš, un, ja būtu bijis iespējams nodrošināt pakāpeniskāku pāreju, daudzas situācijas varēja izvērtēt izsvērtāk.

Tomēr tagad svarīgākais ir izmantot jauno situāciju kā iespēju pilnveidot sporta izglītību un zinātni, nodrošinot augstu kvalitāti un ilgtspējīgu attīstību, veidojot jaunas sadarbības un gādājot, lai LSPA zināšanas un tradīcijas turpina attīstīties RSU akadēmiskajā vidē.

petersons_ciekurs.png

Kopā ar RSU rektoru prof. Aigaru Pētersonu (no kreisās)

RSU LSPA pāriet uz jaunu katedru modeli, stiprinot sporta zinātni un praksi

Šajā gadā RSU LSPA tiks veikta nozīmīga struktūras reorganizācija – līdzšinējās septiņas katedras tiks apvienotas trīs katedru modelī. Šī izmaiņa ļaus optimizēt resursus, stiprināt zinātnisko kapacitāti un veidot mērķtiecīgāku pieeju studijām un pētniecībai.

Jaunajā struktūrā darbosies viena sporta teorijas katedra, kas būs veltīta sporta zinātnes teorētiskajiem pamatiem, sporta vadības procesiem, padziļinātām zināšanām fizioloģijā, anatomijā un medicīnā. Divas praktiskās sporta katedras, savukārt, sagatavos gan sporta trenerus, gan sporta un valsts aizsardzības mācības pedagogus, akcentējot profesionālā sporta un fiziskās sagatavotības attīstību ciešā sasaistē ar veselības aprūpi.

rsu_senata_sede_22102024_12.jpg

K. Ciekurs piedalās RSU Senāta sēdē

Šāda strukturālā koncentrēšanās studentiem pavērs jaunas iespējas iegūt dziļāku izpratni un nodrošinās ciešāku saikni starp sporta zinātni un praksē pielietojamām zināšanām gan sporta, gan veselīga dzīves veida popularizēšanas virzienos.

Studiju procesu un programmu attīstība

Kā šīs pārmaiņas ietekmēs studiju procesu un programmu attīstību?

Paralēli katedru reorganizācijai notiek arī studiju programmu pilnveide. Pašreiz tas ir mūsu galvenais darba virziens un prioritāte. Ar kolēģiem pārskatām programmas, lai tās atbilstu gan studentu, gan darba devēju vajadzībām. Programmas tiek būtiski pārstrādātas, pielāgotas jaunajiem nosacījumiem, lai nodrošinātu augstvērtīgāku kvalifikāciju un konkurētspēju darba tirgū.

Mums ir svarīgi ne tikai palielināt studentu interesi par piedāvātajām programmām, bet arī padarīt tās saistošākas un plašāk pielietojamas, raugoties ne tikai Latvijas, bet arī Baltijas un starptautiskā mērogā. Pēc rūpīgas analīzes un sarunām ar studentiem, docētājiem un darba devējiem esam secinājuši, ka vairākās programmās ir nepieciešamas izmaiņas – gan kursu saturā, gan to struktūrā.

Janvārī Rīgas Stradiņa universitātē un RSU Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmijā (LSPA) notika studiju virziena Izglītība un pedagoģija Latvijas un ārvalstu ekspertu grupas vizīte.

Studiju virzienā Izglītība un pedagoģija īsteno studiju programmas: īsā cikla profesionālo augstākās izglītības studiju programmu Sporta un izglītības speciālists, pirmā cikla (bakalaura) profesionālo augstākās izglītības studiju programmu Veselība, fiziskā aktivitāte un drošība. Studiju virziena turpmākai attīstībai skaidri redzami daudzi uzdevumi ikdienas darba līmenī un konceptuāli kopdarbi.

izstade_skola_2024.jpg

Izstādē Skola 2024

Kādas pārmaiņas gaidāmas bakalaura programmā Sporta zinātne?

Viens no galvenajiem uzsvariem ir sporta zinātnes un veselības aprūpes sasaiste. Studiju programmās tiks iekļauti jauni, padziļināti studiju kursi, piemēram, anatomikuma apmeklējumi, simulācijas, kur studenti varēs reālistiskāk apgūt cilvēka ķermeņa funkcionēšanu. Šis aspekts ir īpaši svarīgs sporta treneriem, veselības speciālistiem un sporta zinātnes pētniekiem, jo ļauj labāk izprast, kā trenēt un rehabilitēt sportistus, ņemot vērā individuālās fizioloģiskās īpatnības.

Jaunā studiju programma ietvers padziļinātas zināšanas anatomijā, fizioloģijā un sporta medicīnā. Mēs redzam, ka C līmeņa treneriem jau šobrīd ir salīdzinoši labas zināšanas šajos jautājumos. Tādēļ ir svarīgi precīzāk strukturēt studiju saturu, lai nodrošinātu, ka katrs izglītības līmenis dod pievienoto vērtību un skaidru karjeras izaugsmes ceļu.

Mēs cenšamies samazināt studiju kursu sadrumstalotību. Piemēram, sporta spēļu kursi (volejbols, futbols, basketbols, florbols, handbols) varētu tikt apvienoti vienā plašākā studiju kursā. Tas nenozīmē, ka kāds sporta veids pazudīs – studenti joprojām apgūs katru no tiem.

Arī citos studiju kursos notiek līdzīgas izmaiņas. Tā vietā, lai studenti apgūtu vairākus sīkus, divu kredītpunktu kursus, mēs veidojam lielākus un strukturētākus kursus ar plašāku saturu. Tas palīdzēs radīt vienotu, loģiski sakārtotu studiju plānu, kas būs skaidrāks gan studentiem, gan docētājiem.

Patlaban atrodamies stabilā pārejas posmā, kas turpināsies līdz 2026. gada martam. Jā, pārmaiņas vienmēr nāk ar izaicinājumiem, bet tās sniedz arī jaunas iespējas.

Kādas ir jūsu rekomendācijas jauniešiem, kuri šogad plāno sākt studijas sporta izglītības programmās?

Svarīgākais jau laikus rūpēties par fizisko sagatavotību. Sporta zinātnes studijās būs iestājpārbaudījumi fiziskajā sagatavotībā. Mēs vēlamies, lai studenti būtu fiziski sagatavoti un motivēti. Nav pareizi sākt trenēties tikai dažas nedēļas pirms iestājpārbaudījumiem – regulāra fiziskā aktivitāte jāiekļauj ikdienā.

Tāpat jaunā programma īpaši pievērsīs uzmanību sporta pedagoga, trenera un sporta vadītāja sagatavošanai. Diemžēl rekreācijas kvalifikācija šobrīd vairs netiks piedāvāta, jo interese par to nav bijusi pietiekama.

ciekurs_promocijas_darba_aizstavesana_2013.jpg

Aizstāvot promocijas darbu 2013. gadā

Kā šovasar tiks organizēta pieteikšanās un iestājpārbaudījumi?

Nekas nav mainījies. Pieteikšanās notiks elektroniski, izmantojot RSU studentu uzņemšanas platformu. Iestājpārbaudījumi fiziskajā sagatavotībā notiks akadēmijas telpās Rīgā, Brīvības gatvē 333. Precīza informācija vēl tiks publicēta, bet mērķis ir padarīt procesu pēc iespējas ērtāku studentiem.

Kāda ir pašreizējā situācija ar fizioterapijas programmu?

Esošie studenti netraucēti turpina studijas, bet LSPA bakalaura programma Fizioterapija pakāpeniski tiek integrēta RSU struktūrā. Līdz ar to arī docētāji ir kļuvuši par RSU akadēmiskās saimes neatņemamu sastāvdaļu.

Es aicinu studentus, mācībspēkus un darbiniekus skatīties uz šo procesu pozitīvi – pārmaiņas ir iespēja augt, pilnveidoties un pielāgoties jaunajām prasībām. Mūsu mērķis ir nodrošināt kvalitatīvu izglītību un veidot jaudīgus speciālistus sporta nozarē.

Esmu pārliecināts, ka konsolidācija ar RSU nodrošinās LSPA spēcīgu un ilgtspējīgu attīstību. Zinātnes un studiju programmas kļūs starpdisciplinārākas, un mēs turpināsim stiprināt mūsu lomu sporta zinātnes un veselības aprūpes jomā Latvijā un ārpus tās.

brivaja_laika_ar_saksofonu.png

Brīvajā laikā ar saksofonu


Projekts RSU iekšējā un RSU ar LSPA ārējā konsolidācija Nr.  5.2.1.1.i.0/2/24/I/CFLA/005 tiek finansēts Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna un valsts budžeta ietvaros

ES logo