Pārlekt uz galveno saturu
Skolēniem
Topošajiem studentiem

Kad rudens iesaukumā Rīgas Stradiņa universitātes (RSU) Jauno mediķu akadēmijas (JMA) dalībnieku vietas tika aizpildītas dažu sekunžu laikā, organizatori pieņēma lēmumu izveidot otru plūsmu, kas mācītos attālināti. Saziņas veids, kuru pirms dažiem gadiem it kā uzspieda pandēmija, izrādījās fantastiska iespēja neatstāt aiz borta vairākus simtus skolēnu, kuri savu karjeru vēlas saistīt ar medicīnu. Pirmajai dalībnieku plūsmai dominē klātienes nodarbības, kurās lielāks akcents likts uz praktiskajiem darbiem, savukārt attālināto nodarbību sarakstā vairāk ir akadēmisko un teorētisko lekciju. Tomēr arī attālinātā formā JMA organizatori un docētāji īsteno praktiskās nodarbības vai atsevišķus praktiskus uzdevumus, jo reālā iesaiste un darbība interesē visus.

Jau vairāk nekā desmit gadus RSU Medicīnas fakultātes prodekāns asociētais profesors Ingus Skadiņš ir JMA kuģa kapteinis. Kurš gan labāk par kapteini var raksturot, kā šoruden veicas kuģim un apkalpei, vai maršruts atbilst plānam, vai negaidītas vētras nav novirzījušas no iecerētā kursa.

Asoc. prof. Skadiņa stāsts

Lai gan esam atgriezušies pie klātienes nodarbībām, tomēr attālinātās iespējas turpinām izmantot.

Gan šogad, gan iepriekšējos gados gūtā pieredze liecina, ka skolēnu interese par JMA ir fenomenāla.

Patiešām žēl, ja kāds perspektīvs jaunietis paliktu aiz durvīm tāpēc vien, ka tehnisku iemeslu dēļ nav paspējis pieteikties dažās sekundēs. Var gadīties, ka šāda neveiksme atņem mums izcilu mediķi nākotnē. To nedrīkst pieļaut, tādēļ izveidojām attālināto grupu, kurā kopā ar citiem skolēniem darbojas jaunieši no 41. vidusskolas, kas ir mūsu sadarbības skola, un JMA Valmieras filiāles. Šajā studiju gadā mūsu docētāji un studenti arī paši dosies uz Valmieru, lai uz vietas vadītu praktiskās nodarbības.

Kopš filiāles izveides Valmierā medicīnas pamatus mūsu akadēmijā apgūst skolēni no visas Vidzemes.

Klātienes plūsmai jau bijušas divas nodarbības. Pirmajā es iepazīstināju skolēnus ar mikrobioloģijas noslēpumiem, kam sekoja praktisko nodarbību sesija. 4. novembrī RSU profesora Andra Jumtiņa vadībā kopā ar Ortopēdijas katedru un ortopēdijas studentu zinātnisko pulciņu skolēni uzzināja daudz jauna par traumatoloģiju un ortopēdiju. Kopumā klātienes plūsmai šajā akadēmiskajā gadā būs desmit nodarbības. Dosimies arī uz anatomikumu, apmeklēsim Medicīnas izglītības tehnoloģiju centru, kur apgūsim dažādas simulācijas.

Attālinātajai plūsmai kopā būs 16 nodarbības, tātad vairāk. Šie dalībnieki jau attālināti ir iepazinušies ar Anatomijas muzeju, mācījušies neiroloģijas studentu zinātniskā pulciņa un dermatoveneroloģijas studentu zinātniskā pulciņa pārstāvju vadībā. Zīmīgi, ka skolēnu lielās ieinteresētības dēļ iepriekšējā nodarbība ieilga no 1,5 līdz 2,5 stundām.

Jauniešiem ļoti patīk darboties kopā ar studentiem, kuri stāsta gan par noteiktu tēmu, gan par studentu dzīvi kopumā.

Nodarbībās tiek kliedēti arī dažādi aizspriedumi (piemēram, ka RSU medicīnas students mācās gan dienā, gan naktī, un viņam nav privātās dzīves un atpūtas iespējas). Studenti dalās ar savu pieredzi, stāsta par ikdienu, kas ļauj skolēnam saprast, grib viņš to vai nē. Lai nebūtu vēlāka vilšanās. Nemainīga tradīcija ir mūsu izcilo profesoru dalība JMA nodarbībās.

Skolēniem ir iespēja arī satikt medicīnas rezidentus, kuri savulaik paši mācības sākuši Jauno mediķu akadēmijā, izgājuši visu studiju ceļu, pabeiguši Medicīnas fakultāti un drīz iegūs ārsta sertifikātu.

Jaunieši dzird praktisko pieredzi un var to novērtēt, salīdzināt ar savām spējām un cerībām.

Nesen RSU vestibilā satiku studenti, kura ir JMA absolvente. Tā bija ļoti jauka un zīmīga saruna, kurā studente stāstīja par akadēmijas nozīmi studiju un nākotnes profesijas izvēlē. Man ir liels prieks par šādiem personiskiem veiksmes stāstiem, kas pierāda JMA nozīmi, gan palīdzot skolēniem, mūsu jaunajiem kolēģiem, pieņemt nekļūdīgus un pārbaudījumos balstītus lēmumus, gan domājot par mūsu veselību nākotnē, jo daļa no viņiem būs mūsu ārsti.