Pārlekt uz galveno saturu
Izstādes

Ir apritējis vien gads, kopš Rīgas Stradiņa universitātes (RSU) Anatomijas muzejs pēc vērienīgiem būvniecības un ekspozīcijas iekārtošanas darbiem vēris durvis apmeklētājiem, bet tas jau tapis pamanīts ne vien rīdzinieku, bet arī galvaspilsētas viesu acīs. Viena šāda muzeja viesa – britu mākslinieka Padija Hārtlija (Paddy Hartley) – apmeklējums aizvadītajā gadumijā novedis pie jaunas, muzeja kolekcijā integrētas izstādes Foetālais valdzinājums (Foetal Attraction). Tā Anatomijas muzejā būs skatāma līdz 26. janvārim.

Kā izstādes atklāšanā norādīja medicīnas vēsturnieks profesors Juris Salaks, Foetālais valdzinājums veidots kā cieņpilns, bet vienlaikus britu humora pavadīts komentārs Anatomijas muzeja simtgadīgajai kolekcijai. Māla figūriņas, kuras mākslinieks pats dēvē par foets jeb fītiem nav izstādītas atsevišķi, bet integrētas starp eksponātiem. Atklāšanas uzrunā Hārtlijs aicināja pieiet izstādes apskatei teju kā dārgumu medībām, meklējot un skaitot muzeja abos stāvos kopumā 100 izvietotos rotaļīgos fītiņus jeb, kā terminu latviskojusi IR žurnāliste Marija Leskavniece, embrijēnus.

Anatomijas muzejs kopumā veidots kā himna cilvēka ķermeņa dažādībai – ikkatra cilvēka ķermenis ir atšķirīgs un identiskas atkārtošanās teju nepastāv. Cilvēka uzbūve un variācijas mēdz pārsteigt arī pieredzējušus ķirurgus, izstādes atklāšanā uzsvēra RSU rektors profesors Aigars Pētersons un norādīja, ka šī izstāde paspilgtina muzeja misiju un sniedz neierastu skatījumu uz anatomiju. Rektors pauda gandarījumu, ka muzejam un tā komandai docentes Ievas Lībietes vadībā tik īsā laikā izdevies iekarot pasaulslavena mākslinieka uzmanību, ļaujot pašmāju un ārvalstu publikai baudīt šīs sadarbības augļus.

Britu keramiķis pazīstams gan ar mākslas darbiem, ko nēsājusi Lady Gaga, gan ar padziļināto interesi par Pirmā pasaules kara artefaktu pētniecību, un viņa cilātās tēmas par kara tranšejām, traumām un iznīcību sāpīgi iekļaujas šodienas kontekstā. Hārtlijs ir arī viespētnieks Audu inženierijas un biofotonikas fakultātē Londonas Karaliskajā koledžā (King’s College London), un papildus keramikas darbiem Hārtlija māksla ieņem arī digitālās fotogrāfijas, digitālo rokdarbu, instalāciju, bioaudu kompozīcijas un citas formas.

P. Hārtlijs Rīgā viesojas vienlaikus ar divām izstādēm, un Latvijas Mākslas akadēmijas aulā līdz 29. septembrim būs skatāma no Bāzeles atceļojusī izstāde Dzīvības cena (The Cost of Life), kas tapusi sakarā ar Šveices farmācijas uzņēmuma Roche 125 gadu jubileju. Mākslinieka darbi tverami kā komentārs gan par medicīnas sasniegumiem cilvēces progresam, gan par reizēm pretrunīgajām šo sasniegumu sekām. Hārtlijam allaž piemitis pacientcentrēts skats – viņu interesē slimnieka sajūtas par savu ķermeni slimības laikā. Izstādītajos darbos mākslinieks tvēris saikni starp dzīvību un nāvi, veselību un slimību, kontroli un bezpalīdzību, ko sarunās 25 gadu garumā viņam aprakstījuši gan slimnieki, gan ārsti.

Plašāk par izstādi Foetālais valdzinājums un Anatomijas muzeju žurnālā IR
 
Izstādes atklāšanas fotogalerija žurnālā Kas Jauns