Pārlekt uz galveno saturu
Skolēniem

Ja tu gribi uzlabot cilvēku dzīves kvalitāti, tev patīk tehniskas lietas un ir laba telpiskā domāšana, esi radošs un gatavs cītīgi mācīties, tad Rīgas Stradiņa universitātes (RSU) profesionālā bakalaura studiju programma Ortozēšana, protezēšana būs īstā izvēle. Šī profesija ir tikpat nozīmīga kā ārsta amats, un tajā mūsdienās strādā gan vīrieši, gan sievietes, jo laika gaitā tehnoloģijas ir attīstījušās un viss tiek arvien vairāk datorizēts.

Ēriks Švēde (attēlā) šo studiju programmu ir absolvējis pirms deviņiem gadiem un veiksmīgi strādā par tehnisko ortopēdu Vaivaru Ortozēšanas un protezēšanas centrā. Starp citu, viņš ir ne tikai šā centra, bet arī studiju programmas Ortozēšana, protezēšana vadītājs un mācībspēks. Iegūta liela teorētiskā un praktiskā darba pieredze, līdz ar to viņš vislabāk var pastāstīt par studiju programmu Ortozēšana, protezēšana un tehniskā ortopēda darbu.

Kas ir ortozēšana un protezēšana? Nezinātājam, īpaši vidusskolēniem, šie vārdi varētu būt sveši…

Ortoze ir ārēji lietojama ierīce, kas koriģē, ierobežo vai, tieši pretēji, veicina kustību kādā no pacienta locītavām vai kādai no ekstremitātēm. Ortozēšana ir šo ierīču izgatavošana un pielāgošana konkrētajam pacientam, kā arī to labošana.

eriks_svede_vaivari_00.jpg

Ar protēzi protezēšanā aizvieto pacienta trūkstošo roku vai kāju vai tikai kādu to daļu. Amputācijas var būt ļoti dažādas: no viena pirksta amputācijas, zemceļa vai virsceļa amputācijas līdz pat amputācijai gūžas līmenī. Lūdzu, nejaukt protezēšanu ar zobu protēžu izgatavošanu, ko dara zobu protēzists ciešā sadarbībā ar zobārstu. (Smaida.)

Kāpēc kustība ir jāierobežo?

proteze.jpg

Tas jādara tad, kad ekstremitāte vai locītava veic kādu funkciju vai kustību, kas tai nav paredzēta. Piemēram, ir tā sauktā krītošā pēda, kad pacientiem pēc insulta ķermenim ir radīti tādi bojājumi, ka pēda velkas pa zemi un cilvēkam ir liels klupšanas risks. Tad mēs uztaisām ortozi, kas pēdu notur vienā pozīcijā, samazina kustību risku un uzlabo cilvēka dzīves kvalitāti.

Pabeidzot šo studiju programmu, tiek iegūts ne tikai bakalaura grāds, bet arī tehniskā ortopēda kvalifikācija, kas ir kā apliecinājums, ka vari strādāt konkrētajā profesijā. Ko dara tehniskais ortopēds?

Tehniskais ortopēds visbiežāk specializējas kādā no klīniskās ortopēdijas apakšnozarēm. Tā ir protēžu izgatavošana, kura iedalās vēl sīkāk: vieni speciālisti strādā ar roku, bet citi – ar kāju protezēšanu. Tad ir ortozēšana, kas sīkāk dalās ortozēšanā ar cietajām ortozēm un ortozēšanā ar mīkstajām ortozēm. Vēl viena apakšnozare ir individuālo ortopēdisko apavu izgatavošana. Tehniskais ortopēds taisa arī individuālas ieliekamās apavu zolītes, galvas aizsargķiveres, kakla šinas, skoliozi koriģējošas korsetes un daudz ko citu.

Citi studiju programmas absolventi pēc absolvēšanas pievēršas ortožu un protēžu jeb tehnisko palīglīdzekļu tirdzniecībai un izplatīšanai, jo tehniskajam ortopēdam ir ļoti plašas zināšanas par tehniskajiem palīglīdzekļiem.

Un ir tādi tehniskie ortopēdi, kuri izvēlas iet savu ceļu un veido pavisam atšķirīgu karjeru, kad izgudro kādu jaunu tehniskās ortopēdijas niansi vai tml. Piemēram, viens no mūsu studentiem studiju beigu periodā pievērsās trīsdimensiju (3D) modelēšanai un printēšanai. Viņš negāja ierasto ceļu, kad tehniskais ortopēds sāk darbu pie ražotāja, bet atrada savu darbības jomu, veidojot 3D tehniskos palīglīdzekļus ar īpašu datorprogrammu. Kamēr lielākā daļa tehnisko ortopēdu vismaz pagaidām strādā ar sen pārbaudītām metodēm, viņš meklē risinājumus, kā to var izdarīt ātrāk un precīzāk, izmantojot modernās tehnoloģijas.

Fricis%20Pirtnieks%20ortozesana%20protezesana.jpg

Strādāju kopā ar kolēģiem jaunuzņēmumā (start-up) un izstrādājam datorprogrammu, ar ko digitāli un ātri pielāgot palīglīdzekli pacientam, lai ortozēšanas un protezēšanas nozarē varētu pilnīgi izmantot mūsdienu tehnoloģijas. Priecājos, ka jaunajiem studentiem māca arī digitālo modelēšanu, lai praktiski lietotu jaunākās palīglīdzekļu izstrādes tehnikas. Tā kā studiju grupas ir salīdzinoši mazas (ap 12 cilvēkiem), praktiskajās nodarbībās ir lieliska iespēja vērsties pie pasniedzēja pēc konsultācijas. Pats savulaik izvēlējos šo studiju programmu tāpēc, ka man patika strādāt ar rokām un bija interese par medicīnu un tehnoloģijām.

Fricis Pirtnieks,
studiju programmas Ortozēšana, protezēšana absolvents,
WiDE Tech produktu izstrādes speciālists, 3D dizaineris

Kā jūs pāris vārdos raksturotu savu profesiju?

Tas ir radošs un skaists darbs, jo izstrādājumam, ko taisām, ir jābūt ne tikai praktiski izmantojamam, bet arī vizuāli pievilcīgam. Arvien vairāk mūsu klientu vēlas dažādus risinājumus gan ortozēm, gan protēzēm. Piemēram, bērniem šie tehniskie palīglīdzekļi būs krāsaini – ar puķītēm, dzīvniekiem, par kosmosa tematiku, ar zināmiem bērnu filmu un multfilmu varoņiem, nevis tikai balti, melni vai ādas krāsas.

Man ir priekšstats, ka šī ir fiziski smaga profesija. Vai tas atbilst patiesībai?

proteze02.jpg

Attīstoties tehnoloģijām, fiziskā spēka šajā profesijā ir arvien mazāk. Agrāk bija ādas stieņu protēzes, kad ar rokām jāloka tērauds un jāmērcē ādas, kas vēlāk jāapvelk uz koka formām. Tas bija fiziski smags darbs, tāpēc vēsturiski, protams, šī skaitījās vīriešu profesija. Taču mūsdienās tehnoloģiju attīstība darba procesu ir atvieglojusi.

Kāpēc jūs pats savulaik izvēlējāties studēt šajā studiju programmā?

Es gribēju studēt kaut ko tādu, kas vienlaikus ir gan tehnisks, gan radošs. Es gan pabeidzu humanitāru skolu, taču visu var iemācīties, ja grib.

proteze04.jpg

Vislabāk esot tiem, kuriem darbs ir vaļasprieks. Kam šī profesija – tehniskais ortopēds – būtu laba izvēle, lai tā nekļūtu par ikdienas apgrūtinājumu?

Vispirms jaunietim ir jābūt vēlmei un prasmei mācīties. Man pašam tā bija, ka, iestājoties RSU, es beidzot sapratu, ko nozīmē mācīties. Te jābūt apņēmībai un motivācijai!

Ļoti būtiska mūsu profesijā ir arī telpiskā domāšana – ja tā ir attīstīta, studēt ir vieglāk. Jāprot vizualizēt, lai saprastu, vai un kā mūsu veidojums pielāgosies, piemēram, amputētajai ekstremitātei.

Šajā profesijā, kā jau medicīnā, ir vajadzīga arī empātija un prasme uzklausīt pacientu un sarunāties ar viņu.

Kas jums studējot bija grūtākais?

Grūtākie bija pirmie divi gadi. Piemēram, bija vajadzīga liela pacietība, lai anatomijā iemācītos un zinātu visas cilvēka ķermeņa daļas latīņu valodā. Ja iepriekš skolā viss tika saukts latviski, piemēram, lielais lielkauls, tad šeit es visam uzzināju latīnisko nosaukumu, šajā gadījumā – tibia.

Vai visiem Latvijā pietiek darba?

Es parasti saku tā, ka tas, kurš gribēs strādāt šajā profesijā, vienmēr darbu atradīs. Varbūt viņš uzreiz netiks savā sapņu darbavietā, jo tajā gadā tur jaunus darbiniekus nemeklē, bet vienmēr ir kāda firma, kas meklē tehniskos ortopēdus.

Vai tas ir labi apmaksāts darbs?

Domāju, ka tehniskajiem ortopēdiem par savu atalgojumu nevajadzētu sūdzēties.

Kas jums patīk savā profesijā?

Tas, ka darbs ir dinamisks un radošs! Nav jāstrādā visu laiku vienā kabinetā, un veicamie darbi mainās. Tehniskais ortopēds noņem mērus pacientam, modelē un taisa ortozes vai protēzes atlējumu, apgūst dažādas materiālu apstrādes tehnoloģijas, vada ražošanas procesu un beigās gatavo produktu klientam piemēra, pielāgo un atdod. Visu laiku mani darbi mainās, un nav tā, ka katru dienu tikai pacienti jāpieņem. Un katra situācija, kurā man jāpalīdz klientiem, ir atšķirīga, līdz ar to katram ir jāatrod individuāls risinājums.

Pēc studiju programmas Ortozēšana, protezēšana absolvēšanas...

  • Būsi ieguvis zināšanas medicīnā un veselības aprūpē, kā arī vispārēju priekšstatu un zināšanas par veselības aprūpes sistēmu, apmeklējot lekcijas un nodarbības Latvijas lielākajās slimnīcās
  • Mācēsi izgatavot un pielāgot ortozes un protēzes (tehniskos palīglīdzekļus), kas atjauno cilvēka funkcionālās spējas pēc saslimšanām un traumām
  • Pārzināsi materiālu veidošanas un apstrādes tehnoloģijas, kas tiek izmantotas ortožu un protēžu izgatavošanā
  • Praktiskās zināšanas būsi ieguvis Latvijas lielākajos tehniskās ortopēdijas centros, kur darbs notiek gan pacientu pieņemšanas telpās, gan ražotnēs
  • Varēsi strādāt medicīnas iestādēs, kas nodarbojas ar roku un kāju protēžu, ķermeņa mīksto un cieto ortožu vai ortopēdisko apavu ražošanu, u. c.
Kopš šā studiju gada tiem, kuri stāsies studiju programmā Ortozēšana, protezēšana, nepieciešams eksāmena vērtējums latviešu valodā un vienā no svešvalodām, kā arī matemātikā.