Pārlekt uz galveno saturu

Īsumā par programmu

Studiju virziens:
veselības aprūpe
1. cikla (Bakalaura) studiju programma
akreditēta līdz
Iegūstamais grāds vai kvalifikācija:
profesionālais bakalaura grāds veselības aprūpē un tehniskā ortopēda kvalifikācija
Valoda: Latviešu
Apjoms kredītpunktos/ECTS: 160/240
Lekciju norises vieta: Rīga
4 gadi
Darbdienās
8.00–21.00
Vietu skaits:
14 budžeta
4 maksas

2600 EUR/gadā*

*Maksas studiju vietu skaits, kam tiek piemērota atlaide 

Pašreiz notiek studiju virziena akreditācijas process. Studiju programmu izvērtējums ilgs līdz norādītā termiņa beigām. Šā procesa noslēgumā stāsies spēkā jauns akreditācijas termiņš.

Studiju saturs un metodes

Studiju saturs

Apgūstot studiju kursus, kas saistīti ar tehnisko ortopēdiju, studenti savas pirmās praktiskās zināšanas apgūst Latvijas lielākajos tehniskās ortopēdijas centros, kur darbs notiek gan pacientu pieņemšanas telpās, gan ražotnēs. Mācību procesā studenti apgūst materiālu veidošanas un apstrādes tehnoloģijas, kas tiek izmantotas tehnisko palīglīdzekļu (ortožu un protēžu) izgatavošanai.

1. studiju gads

Tiks apgūti vispārējie priekšmeti – fizika, matemātika, informātika, sociālā palīdzība, medicīnas terminoloģija, ievads specialitātē, vispārējie tiesību pamati un cilvēktiesības, medicīnas vēsture, mehānika, pirmā un neatliekamā palīdzība, anatomija, bioloģija, fizioloģija, materiālu mācība un apstrāde un pedagoģijas vēsture.

2. studiju gads

Studēsi filozofiju, ētiku, psiholoģiju, ortozēšanu ar mīkstajām un cietajām ortozēm, patoloģisko fizioloģiju, iekšķīgo slimību propedeitiku, vispārīgo ķirurģiju, farmakoloģiju, mikrobioloģiju, dermatoveneroloģiju, sporta medicīnu un invalīdu sportu, infekcijas slimības, klīnisko aprūpi, sabiedrības veselību, medicīnas un saskarsmes psiholoģiju, neiroloģiju, psihiatriju un narkoloģiju.

3. studiju gads

Apgūsi fizioterapijas un ergoterapijas pamatus, ekonomikas un uzņēmējdarbības pamatus, medicīnas statistiku, datu bāzes un to izmantošanu, personības teorijas, veselības paškontroli un ekspresdiagnostiku. Lai stiprinātu tavas zināšanas un prasmes izvēlētajā specialitātē tiks piedāvāti specializācijas kursi augšējo un apakšējo ekstremitāšu ortozēšanā, bērnu ķirurģiskajā ortopēdijā, medicīnas tehnoloģijās un staru diagnostikā, masāžā un hidroterapijā, fizikālajā medicīnā, ergonomijā, sporta pedagoģijā, medicīnas biofizikā. Mācīsies un praktiski testēsi pārvietošanās palīgierīces un elektrotehniku, iziesi ortozēšanas klīnisko praksi.

4. studiju gads

Iziesi klīnisko praksi un veiksi pētniecību, rakstot bakalaura darbu

Apgūstamie studiju kursi

Kursa kodsStudiju kursa nosaukumsĪstenotājsKursa vadītājsKredītpunkti / ETCS
MK_061AnatomijaMorfoloģijas katedraSilvija Umbraško6 / 9
REK_080Apakšējo ekstremitāšu protezēšanaRehabilitācijas katedraKārlis Lācis7 / 10.5
REK_125Augšējo ekstremitāšu protezēšanaRehabilitācijas katedraKārlis Lācis4 / 6
REK_024Bakalaura darba izstrāde un aizstāvēšanaRehabilitācijas katedraAnita Vētra10 / 15
BUMK_027Bioloģija un medicīnas ģenētikaBioloģijas un mikrobioloģijas katedraAgnese Zariņa2 / 3
REK_171BiomehānikaRehabilitācijas katedraGuna Semjonova2 / 3
SL_013Biostatistikas pamatiStatistikas mācību laboratorijaInāra Kantāne2 / 3
REK_184CAD-CAM tehnoloģijas rehabilitācijāRehabilitācijas katedraAivars Vētra4 / 6
KPUMTK_010Civilā un vides aizsardzība, pirmā palīdzībaKlīnisko prasmju un medicīnas tehnoloģiju katedraOļegs Sabeļņikovs2 / 3
RAK_025Diagnostiskās radioloģijas pamatiRadioloģijas katedraReinis Pitura2 / 3
RAK_021Diagnostiskās radioloģijas pamatiRadioloģijas katedraReinis Pitura2 / 3
SVUEK_046Ekonomika un uzņēmējdarbības pamatiSabiedrības veselības un epidemioloģijas katedraAnita Kokarēviča2 / 3
REK_158ElektrotehnikaRehabilitācijas katedraEvita Krasmane2 / 3
FLK_026Farmakoloģijas pamatiFarmakoloģijas katedraMargarita Zvonkova2 / 3
LUSDK_036Filozofija un medicīnas ētikaLabklājības un sociālā darba katedraHelmuts Caune2 / 3
FK_053FizikaFizikas katedraAndris Mikulis2 / 3
CFUBK_050FizioloģijaCilvēka fizioloģijas un bioķīmijas katedraMaija Rumaka4 / 6
REK_187Fizioterapijas pamatiRehabilitācijas katedraGuna Semjonova2 / 3
REK_075Funkcionālo spēju ierobežojumu novērtēšana un klasifikācijaRehabilitācijas katedraLīga Savicka2 / 3
REK_246Funkcionēšana, vides pieejamība un palīgtehnoloģijasRehabilitācijas katedraAivars Vētra4 / 6
ISK_192Iekšķīgās slimībasIekšķīgo slimību katedraJūlija Zepa1 / 1.5
REK_241Ievads profesionālajās studijās un pētniecībāRehabilitācijas katedraSigne Tomsone4 / 6
IUDK_027Infekcijas slimībasInfektoloģijas katedraLudmila Vīksna1 / 1.5
REK_086Klīniskā ortozēšanaRehabilitācijas katedraĒriks Švēde5 / 7.5
REK_088Klīniskā prakse IRehabilitācijas katedraĒriks Švēde18 / 27
REK_089Klīniskā prakse IIRehabilitācijas katedraGundars Rusovs8 / 12
MDAK_286Klīniskās aprūpes pamatiMāszinību un dzemdību aprūpes katedraLilija Antoņēviča1 / 1.5
REK_105Materiālu apstrādeRehabilitācijas katedraĒriks Švēde5 / 7.5
REK_106Materiālu mācībaRehabilitācijas katedraĒriks Švēde5 / 7.5
VC_134Medicīnas terminoloģija angļu un latīņu valodā rehabilitācijāSociālo zinātņu fakultāteMiervaldis Karulis3 / 4.5
PMUPK_015Medicīnas un saskarsmes psiholoģijaPsihosomatiskās medicīnas un psihoterapijas katedraGunta Ancāne2 / 3
AURK_003Neatliekamā medicīniskā palīdzība IIAnestezioloģijas un reanimatoloģijas katedraBaiba Arkliņa1 / 1.5
NUNK_011NeiroloģijaNeiroloģijas un neiroķirurģijas katedraIveta Haritončenko3 / 4.5
REK_120Ortozēšana ar cietajām ortozēmRehabilitācijas katedraĒriks Švēde5 / 7.5
REK_249Ortozēšana ar mīkstajām ortozēmRehabilitācijas katedraĒriks Švēde3 / 4.5
PAK_038Patoloģiskā fizioloģijaPatoloģijas katedraInta Liepniece-Karele2 / 3
VPUPK_088PedagoģijaVeselības psiholoģijas un pedagoģijas katedraAira Aija Krūmiņa2 / 3
REK_130Pētniecības metodes IIRehabilitācijas katedraAnita Vētra2 / 3
VPUPK_292Psiholoģijas pamati profesionālajā darbībāVeselības psiholoģijas un pedagoģijas katedraAelita Vagale3 / 4.5
SVUEK_083Sabiedrības veselībaSabiedrības veselības un epidemioloģijas katedraLaura Isajeva2 / 3
LUSDK_114Sociālā palīdzībaLabklājības un sociālā darba katedraIveta Dūma1 / 1.5
REK_015Speciālā ortopēdijaRehabilitācijas katedraĒriks Švēde2 / 3
FK_022Teorētiskā mehānikaFizikas katedraAndris Mikulis1 / 1.5
REK_237Valsts eksāmensRehabilitācijas katedraĒriks Švēde2 / 3
AUVMK_048Vides veselība un vides aizsardzībaAroda un vides medicīnas katedraSabīne Grīnberga1 / 1.5
REK_032Vispārējā rehabilitācijaRehabilitācijas katedraZane Liepiņa3 / 4.5
REK_170Vispārīgā fizikālā medicīnaRehabilitācijas katedraEvita Krasmane2 / 3
KK_007Vispārīgā ķirurģijaĶirurģijas katedraDonats Breiva1 / 1.5

Jau no pirmā kursa varēsi iegūt un tālāk nostiprināt vispārēju priekšstatu un zināšanas par veselības aprūpes sistēmu, apmeklējot lekcijas un nodarbības Latvijas lielākās slimnīcās.

Studiju norises vietas

 

Ja patīk cilvēki, medicīna un praktiska darbošanās, studē ortozēšanu un protezēšanu!

Darba iespējas pēc studijām

Ortozēšanas un protezēšanas studiju programmas absolventi strādā medicīnas iestādēs, kas nodarbojas ar ekstremitāšu protēžu, ķermeņa mīksto un cieto ortožu vai ortopēdisko apavu ražošanu. Absolventi specializējas arī individuālo palīglīdzekļu izgatavošanā un prot izveidot augšējo un apakšējo ekstremitāšu protēžu sistēmas, cietās vai mīkstās ķermeņa ortozes, individuālus ortopēdiskos apavus, kā arī pārzina rūpnieciski ražotu tehnisko palīglīdzekļu pielāgošana pacienta individuālajām vajadzībām.

Tehniskais ortopēds katru darbdienu padara vairāku cilvēku dzīvi labāku
Uzmini, kas tas ir? Konstruē tāpat kā arhitekts, taču nevis mājas, bet ierīces, kas ārstē
Sirdsdarbā ar ratiņkrēsliem bez tehniskā ortopēda zināšanām neiztikt
Ja pēc traumas vai saslimšanas jāvalkā mīkstā ortoze, palīgā nāk tehniskais ortopēds
Tehniskā ortopēda darbs – radošs, tehnisks un ļoti dinamisks
Tehniskais ortopēds ir tas, kurš atdod pacientam kustību prieku

Absolventi

Viesturs Drunks ortozesana protezesana.JPG

Studiju programmas Ortozēšana, protezēšana absolvēšana rada izpratni par cilvēka organismu un tā funkcionēšanu normālos un ierobežotos stāvokļos. Tā sniedz zināšanas par funkcionālo traucējumu noteikšanu, to izvērtēšanu un tehnisko palīglīdzekļu (ortožu vai protēžu) izgatavošanas procesu. Tiek radīta plašāka izpratne par rehabilitācijas procesu kopumā – kā noris rehabilitācijas komandas darbs pacienta interesēs. Studiju programmas ietvaros papildus tiek sniegtas zināšanas par zinātniskās darbības pamatprincipiem, kas veicina kritisko domāšanu. Tiek izmantota uz pierādījumiem balstīta informācija, lai novērtētu savā ikdienas darbā izmantotās metodes un darbības pamatprincipus. Pēc šīs studiju programmas absolvēšanas esmu pilnvērtīgi iesaistījies rehabilitācijas komandas darbā, pildot tehniskā ortopēda pienākumus un mana specializācija ir apakšējo ekstremitāšu protēzes.

Viesturs Drunks, Nacionālā Rehabilitācijas centra Vaivari Ortozēšanas un protezēšanas centra tehniskais ortopēds

Fricis Pirtnieks ortozesana protezesana.jpg

Izvēlējos studēt Ortozēšanu, protezēšanu, jo pēc vidusskolas bija interese par medicīnu un tehnoloģijām. Strādāt ar rokām arī vienmēr ir paticis. Šobrīd strādāju kopā ar kolēģiem jaunizveidotā start-up uzņēmumā un izstrādājam datorprogrammu, ar ko ātri digitāli pielāgot palīglīdzekli pacientiem, lai ortozēšanas un protezēšanas nozarē varētu pilnīgi izmantot mūsdienu tehnoloģijas. Priecājos, ka jau otro gadu jaunajiem studentiem māca arī digitālo modelēšanu, lai praktiski lietotu jaunākās palīglīdzekļu izstrādes tehnikas. Tā kā studiju grupas ir salīdzinoši mazas (ap 12 cilvēkiem), praktiskajās nodarbībās ir lieliska iespēja vērsties pie pasniedzēja pēc konsultācijas.

Fricis Pirtnieks, WiDE Tech produktu izstrādes speciālists un 3D dizaineris

Uzņemšanas prasības

Obligātās prasības
  • Vidējā izglītība
  • CE sertifikāts matemātikā
  • CE sertifikāts latviešu valodā
  • CE sertifikāts svešvalodā vai starptautiskas testēšanas institūcijas pārbaudījuma dokuments
  • Gada atzīme bioloģijā vai dabaszinībās
Dokumenti, kas jāiesniedz
  • Jāaizpilda pieteikums elektroniskajā Uzņemšanas sistēmā https://uznemsana.rsu.lv un jāpievieno sekojoši dokumentu elektroniskie faili / datnes:
  • Pase (datu lapa) vai personas apliecība (eID abas puses
  • Fotogrāfija (studējošā apliecībai)
  • Atestāts, kas apliecina vispārējās vidējās izglītības iegūšanu
  • Atestāta par vispārējo vidējo izglītību pielikums “Sekmju izraksts" (abas puses), kurā reflektantam, kurš vispārējo vidējo izglītību ir ieguvis laikposmā no 1997. / 98. mācību gada līdz tekošajam uzņemšanas periodam, sekmju izrakstā obligāto un izvēlēto pamatpriekšmetu vērtējums ir vismaz 4 balles 10 ballu sistēmā (atzīmes specializētajos kursos netiek ņemtas vērā)
  • Centralizēto eksāmenu (turpmāk – CE), kas minēti augstāk, sertifikāti 
  • Dokuments, kas apliecina dokumentu reģistrēšanas pakalpojuma apmaksu
  • Ja kādā no iesniedzamajiem dokumentiem ir cits personas uzvārds un / vai vārds un / vai personas kods nekā pasē, tad jāuzrāda arī dokuments, kas apliecina personas datu maiņu
  • Par iestāšanās dokumentu reģistrēšanu nav jāmaksā bāreņiem un bez vecāku gādības palikušiem bērniem. Bāreņiem un bez vecāku gādības palikušiem bērniem jāuzrāda normatīvajos aktos noteiktā kārtībā izsniegta apliecība sociālo garantiju nodrošināšanai, bet ne ilgāk kā līdz 24 gadu vecuma sasniegšanai 

  • Ja reflektants izglītības dokumentu vai akadēmisko grādu ir ieguvis ārvalstīs (izņemot Igaunijā un Lietuvā), iesniegumam pievieno Akadēmiskās informācijas centra izziņu par to, kādam Latvijā piešķirtam izglītības dokumentam vai akadēmiskajam grādam atbilst ārvalstīs iegūtais izglītības dokuments vai grāds
Vērtēšanas kritēriji

Studiju programmas Ortozēšana - protezēšana reflektantus imatrikulē saskaņā ar konkursa rezultātiem, ko veido CE vērtējumi matemātikā, latviešu valodā, svešvalodā un gada atzīme bioloģijā vai dabaszinībās.
Uzņemšanas rezultātu kopvērtējumu 100% sastāda:

  • 40% no kopējā vērtējuma ietekmē CE vērtējums Matemātikā,
  • 20% no kopējā vērtējuma ietekmē CE vērtējums Latviešu valodā,
  • 20% no kopējā vērtējuma ietekmē CE vērtējums svešvalodā vai starptautiskas testēšanas institūcijas pārbaudījuma vērtējums svešvalodā,
  • 20% no kopējā vērtējuma ietekmē gada atzīme Bioloģijā vai Dabaszinībās.

Reflektantiem, kuri vidējo vispārējo izglītību ir ieguvuši pēc Valsts izglītības satura centra (VISC) īstenotā projekta “Kompetenču pieeja mācību saturā” (Skola 2030), konkursa rezultātu sastāda valsts pārbaudes darbu rezultāti šādos izglītības apguves līmeņos:

  • Augstākais līmenis (reizina ar koeficientu 1.0)
  • Optimālais līmenis (reizina ar koeficientu 0.75)
  • Vispārīgais līmenis (reizina ar koeficientu 0.5)

Vienādu vērtējumu summu gadījumā konkursu ietekmē CE vērtējums latviešu valodā.

Papildus punkti pie kopējā konkursa rezultāta tiek piešķirti par godalgotu vietu iegūšanu (1.–3.vieta):
Latvijas Republikas (nacionālajās) mācību priekšmetu olimpiādēs – 2 punkti,
Starptautiskajās mācību priekšmetu olimpiādēs – 4 punkti,
Latvijas (nacionālie) skolēnu zinātniski pētnieciskie darbi dabaszinātņu, medicīnas vai veselības zinātņu sekcijā – 1 punkts,
Starptautiskie skolēnu zinātniski pētnieciskie darbi dabaszinātņu, medicīnas vai veselības zinātņu sekcijā – 2 punkti.

Ko studēt tālāk

Studijas iespējams turpināt RSU maģistra studiju programmās.

 

Programmas direktors

Kontaktinformācija