Pārlekt uz galveno saturu
Doktorantu stāsti
Studentiem
Doktorantiem

Aizsākam piecu stāstu sēriju par pieciem aizrautīgiem, drosmīgiem cilvēkiem, kuri metuši izaicinājumu sev un pieņēmuši lēmumu, uzsākot kāpienu, kas savā ceļā prasa gribasspēku, izturību un elastību grūtību pārvarēšanā, bet pretī sniedz jaunus, aizraujošus atklājumus, komandas pleca drošību un reibinošus horizontus, par ko dzirdam no alpīnistiem – virsotņu kāpējiem. Tomēr ne vienmēr, lai uzkāptu virsotnē, ir jāpako ceļasoma, to var izdarīt, iestājoties doktorantūrā.

Šajā sērijā piedāvājam mūsu jauno doktorantu atbildes uz pirmajiem svarīgajiem jautājumiem, kas varbūt ir aktuāli arī tev, ja domā, ka akadēmiskais alpīnisms ir aizraujoša nodarbe un ka sasniegt virsotni ietilpst tavā dzīves plānā. 

Šo ciklu atklāj Aleksandra Palkova – doktorante politikas zinātnē.

Kā tu izvēlējies sava doktora pētījuma tēmu? 

Par to, ka mācīšos doktorantūrā un uzrakstīšu promocijas darbu, zināju jau kopš bakalaura grāda iegūšanas Rīgas Stradiņa universitātē (RSU). Toreiz viedoklis bija, ka

labam un zinošam ekspertam ir jābūt ar doktora grādu.

No šodienas perspektīvas raugoties, daudz kas nav mainījies, vēl aizvien uzskatu, ka zinātnieks ar lielo burtu ir tas, kurš ir izgājis cauri skolai ar nosaukumu “doktorantūra” un grādu ir ieguvis.

Promocijas darba tēmu izvēlējos, pateicoties savai profesijai un darba videi. Strādājot par eksperti Eiropas Savienības (ES) jautājumos, mani vienmēr ir uzrunājusi ES dinamika, spēja tvert neredzamos pavedienus un skaidrot šķietami sarežģītos procesus vieglā valodā.


 

 

aleksandra_palkova-griezta-konference-lead.jpg

Aleksandra Palkova. Foto no privātā arhīva

Līdz ar to mana promocijas darba tēma ir par spēju notvert, kā dažādas krīzes ietekmē ES politiku un integrāciju. Man tā ir vesela spēle, kur jāspēj ne tikai novērot, bet arī piefiksēt mazāko krīzes efektu un tā ietekmi uz citām sfērām. Sevišķi Šerloka Holmsa cepure jāvelk brīdī, kad notiek “pārplūdes efekti” starp sfērām. 

Kā tu atradi promocijas darba vadītāju? 

Diplomdarba vadītāja atrašana man bija diezgan viegls uzdevums. Turklāt lēmums bija skaidrs, ņemot vērā ierobežoto ES ekspertu loku RSU.

Izvēloties savu promocijas darba vadītāju, ir svarīga ne tikai viņa pieredze profesijā, bet arī akadēmiskajā vidē un starpdisciplinārajā pieejā.

Ir būtiski, lai promocijas darba vadītājs ne tikai saprot disertācijas darba uzbūvi, bet arī apzinās tēmas būtību. Tas ļauj ieraudzīt jaunas perspektīvas un paplašina pētījuma lauku. 

Kā tu izvēlējies augstskolu un programmu? 

Universitātes un programmas izvēle man bija vienkāršs lēmums, to vadīja profesionālās vēlmes un personīgās zināšanas. Tā kā esmu arī docētāja, gribēju integrēt doktorantūras studijas ar šiem saviem pienākumiem. Ņemot vērā šo mērķi, īstās augstskolas meklējumi mani dabiski saveda atkal ar manu alma mater – RSU.

Šeit biju ieguvusi maģistra grādu un biju iepazinusies ar tās akadēmisko vidi, resursiem un mācībspēkiem. Šī iepazīšanās radīja ne tikai komforta sajūtu, bet arī pārliecību par RSU pieejamo izglītības un pētniecības iespēju kvalitāti.

aleksandra_palkova02-kvadrats-lead.jpgFoto no privātā arhīva

Turklāt mana pastāvīgā iesaistīšanās universitātes macībspēku pulkā vēl vairāk nostiprināja lēmumu turpināt studijas doktorantūrā tieši RSU. 

Tavi ieteikumi, kā izstrādāt doktora disertācijas pieteikumu? 

Lai izstrādātu spēcīgu pieteikumu, nepieciešama rūpīga plānošana un sagatavošanās. Mani ieteikumi, kas palīdzētu efektīvi orientēties procesā un izstrādāt veiksmīgu pieteikumu ir:

pirmkārt, skaidri noformulēt savu pētījuma dizainu – pētījuma jautājums, mērķis, metodoloģija un sagaidāmie rezultāti. Tas ir pirmais solis, kas demonstrē piedāvātā pētījuma nozīmīgumu un oriģinalitāti.

Otrkārt, ir jāprot labi salāgot sava pieteikuma materiālus, tostarp CV, atšifrējumus un rekomendācijas vēstules, lai izceltu atbilstošo pieredzi, prasmes un sasniegumus. Ja studentam ir iepriekšēja pētnieciskā pieredze, tas noteikti ir jāizceļ savā pieteikumā. 

Ko tu novērtē RSU? 

Galvenais ir rosīgā akadēmiskā kopiena, ko veicina RSU. Universitāte apvieno studentus un mācībspēkus no dažādām vidēm. Turklāt es ļoti augstu vērtēju RSU apņemšanos sasniegt akadēmisko izcilību. Starpdisciplinaritāte un izglītības kvalitāte šeit ir neapšaubāma.

RSU var sastapt īstenus ekspertus savā jomā, kas papildus aizraujas ar studentu mācīšanu un vadīšanu. Viņu norādījumi un atbalsts ir bijis nenovērtējams, veidojot manu akadēmisko ceļojumu. Vēl viens aspekts, ko novērtēju RSU, ir uzsvars uz praktisko apmācību. Neatkarīgi no tā, vai tiek izmantotas prakses, klīniskās rotācijas vai pētniecības iespējas,

universitāte nodrošina studentiem plašas iespējas izmantot teorētiskās zināšanas reālos apstākļos.