Pārlekt uz galveno saturu

Bērnu ķirurģiskās slimības I

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:07.11.2022 17:08:40
Par studiju kursu
Kursa kods:BKK_003LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:4.00ECTS:6.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīnaMērķauditorija:Ārstniecība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Arnis Eņģelis
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Bērnu ķirurģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Vienības gatve 45, VAS Bērnu KUS, Ārsta māja, bkkatrsu[pnkts]lv, +371 67622923
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)4Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas8
Nodarbības (skaits)7Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas28
Kopā kontaktstundas36
Pilns laiks - 2. semestris
Lekcijas (skaits)0Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)0Kopā lekciju kontaktstundas0
Nodarbības (skaits)7Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas28
Kopā kontaktstundas28
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Cilvēka normālā anatomija un fizioloģija, patoloģiskā fizioloģija, ķirurģija, pediatrija.
Mērķis:
Dot studentiem iespēju apgūt padziļinātas zināšanas par biežākajām bērnu ķirurģiskajām slimībām un iedzimtām attīstības anomālijām, to prenatālo diagnostiku, fetālās ķirurģijas iespējām, operatīvās ārstēšanas metodēm, pēcoperācijas apsekošanas algoritmu izveidi un pacienta dzīves kvalitātes kritēriju izvērtēšanu.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Jaundzimušo vecuma iedzimtas un iegūtas kuņģa zarnu trakta ķirurģiksas patoloģijas – barības vada atrēzija, 12-pirkstu zarnas atrēzija, tievo un resno zarnu atrēzijas, mekonija ileuss, NEC. Omfalocēle, gastrošīze.Nodarbības1.00klīniskā bāze
2Processus vaginalis patoloģija. Nabas trūce. Akūta skrotuma sindroms. Sēklinieka novietojuma anomālijas. Fimoze, parafimoze.Nodarbības1.00klīniskā bāze
3Akūts apendicīts – nekomplicēts, komplicēts. Peritonīts. Ileuss. Invaginācija.Nodarbības1.00klīniskā bāze
4Ķermeņa termiski apdegumi.Nodarbības1.00klīniskā bāze
5Bērnu kaulu īpatnības. Lūzumu ārstēšanas pamatprincipi. Gūžas locītavas displāzija. Iedzimta greizā pēda. Stājas anomālijas bērniem.Nodarbības1.00klīniskā bāze
6Hiršprunga slimība, anorektālās attīstības anomālijas. Asiņošana no kuņģa-zarnu trakta, Meķeļa divertikuls. Pilorostenoze.Nodarbības1.00klīniskā bāze
7Svešķermeņi kuņģa-zarnu traktā, elpceļos. Barības vada ķīmiski apdegumi.Nodarbības1.00klīniskā bāze
8Akūts hematogēns osteomielīts. Strutainās plaušu un pleiras saslimšanas – destruktīva pneimonija, abscess, pleirīts, empiēmaNodarbības1.00klīniskā bāze
9Diafragmas trūce. Iedzimtas plaušu anomālijas. Iedzimtas krūšu kurvja priekšējās sienas anomālijas.Nodarbības1.00klīniskā bāze
10Iedzimtas plaukstas anomālija. Rekonstruktīvās ķirurģijas indikācijas un iespējas bērnu vecumā.Nodarbības1.00klīniskā bāze
11Cistorenāls atvilnis. Hipospādija, epispādija.Nodarbības1.00klīniskā bāze
12GERS – primārs, sekundārs. Kuņģa zarnu trakta rotācijas traucējumi. Volvulus.Nodarbības1.00klīniskā bāze
13Žultsceļu atrēzija. Kopējā žultsvada cista. Portāla hipertensija.Nodarbības1.00klīniskā bāze
14Kakla cistas. Vaskulāras malformācijas. Limfātiskas malformācijas.Nodarbības1.00klīniskā bāze
15Akūtas vēdera dobuma orgānu saslimšanas.Lekcijas1.00auditorija
16Iedzimta un iegūta kuņģa zarnu trakta necaurejamība.Lekcijas1.00auditorija
17Barības vada ķimiskie apdegumi. Akūts hematogēns osteomielīts. GERS.Lekcijas1.00auditorija
18Iedzimtas un iegūtas aknu slimības.Lekcijas1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
• Bērnu vecuma ķirurģisko patoloģiju klīnisko gadījumu analīze • Bērnu vecuma ķirurģisko patoloģiju klīnisko gadījumu prezentācija • Zinātniski patstāvīgā darba veikšana: o zinātnisku publikāciju analīze, kopsavilkumu veidošana o pētnieciskā darba veikšana, balstoties uz nolikumu par studentu zinātniski patstāvīgo darbu
Vērtēšanas kritēriji:
Zināšanu pārbaude semestra beigās. Katra semestra pēdejā (4.) nodarbībā būs semestra zināšanu pārbaude Katram studentam e-studijās jārisina nejauši izvēlēti 2 klīniskie uzdevumi par tēmām, kuras attiecīgi semestrī ir apgūtas. Eksamēna vērtēšana: Eksāmena atzīme tiek izlikta balstoties uz RSU Studiju reglamentā noteiktajiem vērtēšanas kritērijiem. 40 teorētiski daudzatbilžu jautājumi sastāda kopā 40% no novērtējuma ( lai nokārtotu testa sadaļu jābūt 20 pareizām atbildēm), 2 situācijas uzdevumi sastāda kopā 60% no novērtējuma ( lai nokārtotu jābūt vismaz 35%). Tas nozīmē, ka viens pareizi atbildēts daudzatbilžu jautājums atbildes kopvērtējumam dod 1%, kamēr viens pareizi atbildēts situācijas uzdevuma jautājums atbildes kopvērtējumam dod 6%. Ja visi jautājumi ir atbildēti pareizi, kopvērtējums sastāda 100%. Rezultātu paziņošana var aizņemt 3 darba dienas. Laiks atbildes sagatavošanai – līdz 180 min. Gala atzīme par kursu Bērnu ķirurģija veidojas kumulatīvi: semestra atzīme + eksāmena atzīme Gala atzīme= ((1.sem.atz+2 sem.atz)/2+ eksāmena atzīme)/2
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studiju kursa apguves rezultātā studenti iegūst zināšanas, kas ļauj: • aprakstīt iedzimtu un iegūtu gremošanas trakta necaurejamību bērniem; • raksturot iedzimtas nieru un urīnizvadceļu attīstības anomālijas; • definēt bērnu traumatoloģijas un ortopēdijas īpatnības; • raksturot akūtu hematogēnu osteomielītu bērnu vecumā; • izklāstīt akūta apendicīta etioloģiju, patoģenēzi, formulēt diagnostikas un ārstēšanas taktiku, kā arī profilaksi; • definēt prenatālās diagnostikas iespējas un nozīmi iedzimto ķirurģisko patoloģiju diagnostikā; • formulēt iespējamās komplikācijas un to novēršanas iespējas pēcoperācijas periodā; • iegūt zināšanas, izpratni par jaundzimušo un bērnu vecuma ķiruģisko patoloģiju diagnostiku, ārstēšanu un pēcoperācijas novērošanu.
Prasmes:Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs: • kvalitatīvi ievākt anamnēzi; • veikt slimnieka vispārējo klīnisko izmeklēšanu; • analizēt iegūtos datus; • izstrādāt pacientam individuālu izmeklēšanas plānu; • izstrādāt bērna aprūpes plānu pirms- un pēcoperācijas periodā; • noformulēt un pamatot izvērstu klīnisko diagnozi, pamatojot to uz diferenciāldiagnostiku, kā arī noformulēt ārstēšanas taktiku (indikācijas konservatīvai un operatīvai ārstēšanai); • nozīmēt medikamentus, farmakoloģiskos līdzekļus, kontrastvielas izmantošanu diagnostikā un ārstēšanā, ņemot vērā iedarbības efektus un blakusparādības, ievērojot medikamentu un izmeklējumu nozīmēšanas ētiskos un deontoloģiskos aspektus.
Kompetences:Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs: • loģiski un argumentēti formulēt un pamatot klīnisko diagnozi bērnu vecuma iedzimto un iegūto ķirurģisko patoloģiju gadījumos; • izstrādāt diagnostikas un ārstēšanas taktiku iedzimto un iegūto bērnu ķirurģisko patoloģiju gadījumos; • formulēt indikācijas konservatīvai un ķirurģiskai ārstēšanai; • pamatot ārstēšanas taktikas izvēli; • izvērtēt paredzamo dzīves kvalitāti iedzimtu ķirurģisko patoloģiju gadījumos.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Bērnu ķirurģija primārās aprūpes speciālistiem. Prof. A. Pētersona redakcijā, Rīga, RSU, 2014.
2Ashchraft`s Pediatric Surgery. Holcomb G.W., Murphy J.P., Ostlie D.J. 6th Edition. Elsevier Saunders, 2014.
3Puri P., Hollwarth M. Pediatric Surgery – Diagnosis and Management. Springer, 2009.
Papildu literatūra
1Gupta D.K. Pediatric Surgery. Diagnosis and Management. McGraw-Hill Medical. 2010.
2Puri P., Höllwarth M. E. Pediatric Surgery. Springer-Verlag, Berlin, Heidelberg, 2009.
3Saxena A.K. Essentials of Pediatric Endoscopic Surgery. Springer, 2009.
4Zachariou Z. Pediatric Surgery Digest. Springer, 2009.
Citi informācijas avoti
1www.emedicine.medscape.com
2http://pediatrics.aappublications.org