.
Neatliekamās situācijas pediatrijā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:14.09.2022 13:39:24
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | KPUMTK_013 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Pediatrija | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Reinis Balmaks | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Klīnisko prasmju un medicīnisko tehnoloģiju katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, kpumtkrsu[pnkts]lv, +371 67061579 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Medicīnas fakultātes 5. kursam atbilstošas zināšanas par neatliekamām situācijām, intensīvo terapiju un pediatriju. | ||||||||
Mērķis: | Simulējot reālai videi pietuvinātas klīniskās situācijas, apgūt strukturētu vitālo funkciju izvērtējumu un to traucējumu novēršanu kritiski slimiem bērniem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Kritiski slims bērns: ABCDE strukturēts izvērtējums. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
2 | Elpceļi un to nodrošinājums. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
3 | Elpošanas mazspēja. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
4 | Asinsrite/šoks. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
5 | Neatliekamas situācijas neiroloģijā. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
6 | Trauma. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
7 | Kardiopulmonāla reanimācija. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
8 | Komandas darbs/ krīzes resursi. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studējošajiem, atbilstoši katrai tēmai, būs pieejams īss kopsavilkums, nodrošinātas starptautiskas vadlīnijas vai nozīmīgs literatūras apskats un interneta saites nepieciešamo procedūru apgūšanai, izmantojot video. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Lekciju un nodarbību apmeklējums ir obligāts; darbs ar mācību materiāliem un literatūru; piedalīšanās komandas darbā – simulācijās; mutiska zināšanu kontrole pēcsimulāciju situāciju analīzē. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti apgūs biežāko dzīvību apdraudošu stāvokļu patoģenēzi, to specifiku un kompensācijas mehānismums bērna organismā, kā arī kritiskās intervences to novēršanai. Papildus tam tiks pakāpeniski un mērķtiecīgi attīstīta izpratne par strukturētas pieejas un krīzes resursu vadības principu izmantošanu. | ||||||||
Prasmes: | Strukturēta kritiski slima bērna izvērtēšana. Pozitīva spiediena ventilācija ar sejas masku un maisu. Endotraheālā intubācija. Netiešā sirds masāža. Intraosālās pieejas nodrošināšana. Neatliekamo situāciju medikamentu ievade. Šķidruma slodze/ bolusa ievadīšana bērnam. Līderība/ komandas organizēšana/ komunikācija krīzes laikā. | ||||||||
Kompetences: | Medicīnas studenti spēs gan, izmantojot teorētiskās zināšanas un vadības principus, uzņemties līderību, gan, izmantojot praktiskās iemaņas un komunikācijas spējas, iekļauties efektīvā komandā kritiski slimu bērnu stabilizēšanai. Iegūtās kompetences būs universāli pielietojamas ne tikai kursa laikā simulētajās klīniskajās situācijās. | ||||||||
Klīniskās Prasmes: | |||||||||
Nr. | Skill | Level | |||||||
1 | Augstas O2 koncentrācijas maskas izmantošana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
2 | Automātiskā ārējā defibrilatora (AED) pielietošana | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
3 | Elpceļu nodrošināšana ar laringeālo cauruli | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
4 | Hemodinamikas monitorings | A - Iesācēja līmenis | |||||||
5 | Hemodinamikas monitorings | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
6 | Intradermāla, zemādas, intramuskulāra un intravenoza zāļu nozīmēšana bērniem | C2 - Eksperta līmenis | |||||||
7 | Intraosāla adatas ievade bērnam | C1 - Augsts līmenis | |||||||
8 | Intraosālās pieejas nodrošināšana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
9 | Kardiopulmonālā reanimācija (pamata) | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
10 | Manuāla kakla imobilizācija pie mugurkaula traumas | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
11 | Manuālā defibrilācija | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
12 | Nazofaringeālā elpvada ievadīšana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
13 | Orofaringeālā elpvada ievadīšana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
14 | Perifēra katetra ievade bērniem | C2 - Eksperta līmenis | |||||||
15 | Pirmā palīdzība šoka gadījumā | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
16 | Rīcība krampju lēkmes gadījumā | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
17 | Ventilācija ar elpināmo maisu | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Van de Voorde P, Turner NM, Djakow J, et.al. European Resuscitation Council Guidelines 2021: Paediatric Life Support. Resuscitation. 2021 Apr;161:327-387. doi: 10.1016/j.resuscitation.2021.02.015. Epub 2021 Mar 24. PMID: 33773830. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | New England Journal of Medicine – Videos in Clinical Medicine | ||||||||
2 | Openpediatrics |