Pārlekt uz galveno saturu

Vispārējā patoloģija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:20.08.2021 14:07:31
Par studiju kursu
Kursa kods:LF_091LKI līmenis:5. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīnaMērķauditorija:Ārstniecība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Arvīds Jakovļevs
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:RSU Liepājas filiāle
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Liepāja, Riņķu iela 24/26, lfatrsu[pnkts]lv, +371 63442118, +371 63442119, +371 63484632
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)12Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas24
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas8
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
vidusskolā un 1. studiju gadā iegūtās zināšanas anatomijā, bioloģijā, normālajā fizioloģijā, bioķīmijā.
Mērķis:
Radīt studentiem izpratni par slima organisma morfoloģiju un funkcijām, sniegt pamatzināšanas klīniskās medicīnas apguvei, kā arī iemācīt klīniski domāt.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Vispārējs priekšstats par slimību un veselību. Etioloģija. PatoģenēzeLekcijas1.00auditorija
2Šūnas bojājuma patoloģiskā fizioloģija. Audu patoloģiskā augšana. Reģenerācija. Jēdziens par audzēju augšanu.Lekcijas1.00auditorija
3Gāzu apmaiņas un asinsrites traucējumu izraisītā patoloģija. Hipoksija. Jēdziens par kalnu slimību.Lekcijas1.00auditorija
41. Mācība par slimību. Etioloģija. Patoģenēze. Hipoksija. 2. Audu patoloģiskā augšana.Nodarbības1.00laboratorija
51.Perifērās asinsrites traucējumi. Iekaisums I. 2.Iekaisums II. Organisma homeostāze un jēdziens par skābju - sārmu līdzsvara traucējumiem.Lekcijas1.00laboratorija
6Termoregulācijas patoloģiskā fizioloģija. Hipotermija. Drudzis un pārkaršanaLekcijas1.00auditorija
7Termoregulācijas traucējumi (seminārs). Studentu prezentācijas.Nodarbības1.00auditorija
8Organisma vispārējās reakcijas uz šūnu bojājumu. Šoks. Kollapss, ģībonis. Terminālie stāvokļi. Nāves patoloģiskā fizioloģija. Reanimatoloģija, reanimācija.Lekcijas2.00auditorija
9Stress. Seljē klīniskā triāde. Jēdziens par psihoemocionālo un somatisko stresu.Lekcijas1.00auditorija
10Stress. Sāpes kā patoloģisks process. Studentu prezentācijas.Nodarbības1.00auditorija
111. Ūdens – elektrolītu maiņas traucējumi. Hipohidratācijas, to veidi. 2. Hiperhidratācijas, to veidi. Tūsku veidošanās pamatmehānismi.Lekcijas1.00auditorija
121. Asins sistēmas patoloģija. Jēdziens par anēmijām, to patoģenēzi. Anēmiju veidi. 2. Leikocītu patoloģija. Jēdziens par hematosarkomām. 3. Asinsreces traucējumi. Jēdziens par hemorāģiskajām diatēzēm.Lekcijas3.00auditorija
13Asins sistēmas patoloģija. Laboratorisko izmeklējumu iztirzāšana. Klīnisko uzdevumu veidošana, iztirzāšana un risināšana.Nodarbības1.00laboratorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Iepriekšēja sagatavošanās uz nodarbību, izmantojot ieteikto literatūru. Patstāvīgo darbu izstrāde un prezentācijas sagatavošana.
Vērtēšanas kritēriji:
Studentu zināšanas, prasmes un kompetence tiek vērtētas pēc kontroldarbu un semināru vērtējuma, kad tiek prezentēti arī patstāvīgie darbi. Studiju kursa nobeigumā studentiem jākārto eksāmens. Prasības kredītpunktu iegūšanai: -Katrā nodarbībā – starpposma pārbaudes (nozīmīguma īpatsvars kopējā novērtējumā – 25%). Patstāvīgā darba vērtēšana (nozīmīguma īpatsvars kopējā novērtējumā – 10%). Praktiskās nodarbības ( nozīmīguma īpatsvars kopējā novērtējumā – 25%).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studiju kursa apguves rezultātā studenti zinās: - jēdzienus - veselība un slimība; patoloģisks process; - šūnu un audu normālas un patoloģiskas augšanas atšķirības; - hipoksijas ietekmi uz audiem; - iekšējās un ārējās vides ietekmi uz cilvēka organisma sistēmām; pazeminātas un paaugstinātas temperatūras ietekmi un izpausmes; - imūnsistēmas darbības pamatmehānismus un alerģisko reakciju attīstību; - kā norit organisma kompensatorās un pielāgošanās reakcijas; psihoemocionālā un somatiskā stresa cēloņus; - kā skaidrot slimību pamatsimptomus un gaitu, pamatojoties uz patoloģiskām izmaiņām; - diagnostikas pamatmetodes un ārstēšanas pamatprincipus. - kā tiek veidoti medicīniski termini.
Prasmes:Studiju kursa apguves rezultātā studenti pratīs: - paredzēt iekšējās un ārējās vides ietekmi uz cilvēka organisma sistēmām atkarībā no organisma vecuma un konstitucionālā tipa; - identificēt audu un orgānu patoloģiju salīdzinājumā ar normu; - skaidrot slimību simptomus un gaitu, pamatojoties uz tipveida patoloģiskām izmaiņām; - atpazīt termoregulācijas traucējumus organismā un skaidrot to patoģenēzi; - atpazīt alerģijas izpausmes un skaidrot to patoģenēzi; - diferencēt psihoemocionālo un somatisko stresu; - saredzēt un analizēt veselības riska faktorus; - veidot, kā arī pareizi lietot medicīniskus terminus
Kompetences:Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs: - izprast galveno organisma sistēmu uzbūvi, darbību un savstarpējo saistību; - izvērtēt un analizēt iekšējās un ārējās vides ietekmi uz cilvēka organisma sistēmām dažādos vecumos; - identificēt audu un orgānu patoloģiju salīdzinājumā ar normu, pamatojoties uz diagnostikas pamatmetodēm; - argumentēti skaidrot slimību simptomus un gaitu, pamatojoties uz tipveida patoloģiskām izmaiņām; - izprast organisma kompensatorās un pielāgošanās reakcijas atkarībā no apkārtējās vides ietekmēm;
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Lekciju un praktisko nodarbību materiāli.
2Raipulis J. Ģenētikas pamati. Rīga, 2002. (akceptējams izdevums)
3A. Valtneris – Cilvēka fizioloģija, „Zvaigzne ABC”, 2018.
4Arta Balode. Laboratoriskā diagnostika. Nacionālais apgāds, 2008 (akceptējams izdevums)
5Robbins L, Cotran RS, Kumar V. Robbins and Cotran Pathologic Basis of Disease. New York, 10th ed. 2021
Papildu literatūra
1Ķirurģija prof. Jāņa Gardovska redakcijā, Rīga, 2013
2Ilze Supe. Rokasgrāmata neiroloģijā ģimenes ārstiem un internistiem. Nacionālais apgāds, 2004
3Sandra Lejniece. Klīniskā hematoloģija. Nacionālais apgāds, 2020
4A. Lejnieks Klīniskā medicīna 1. Rīga, 2010.
Citi informācijas avoti
1Kristaps Rudzītis. Terminologia medica. Nacionālais apgāds, 2005.
2www.studentconsult.com.