.
Ortopēdija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:18.04.2024 15:06:58
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | ORTK_001 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Ortopēdija | Mērķauditorija: | Medicīnas pakalpojumi; Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Andris Jumtiņš | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Ortopēdijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Duntes iela 22, 1. korpuss, ortopedkatrsu[pnkts]lv, +371 67399345, +371 67399353, +371 67399254 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 16 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 48 | ||||
Kopā kontaktstundas | 64 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Cilvēka normālā un patoloģiskā anatomija, fizioloģija, aseptika un antiseptika, desmurģija, propedeitika, farmakoloģija un mikrobioloģija. | ||||||||
Mērķis: | Nodrošināt studējošajam iespējas apgūt zināšanas un izpratni par cilvēka balsta un kustību aparāta saslimšanām, iegūtām un iedzimtām deformācijām, traumām, to patoģenēzi, izcelšanās iemesliem, diagnostiku, ārstēšanas un rehabilitācijas principiem, kā arī aprūpi indivīda, ģimenes un sabiedrības kontekstā; un prasmes, kas ļautu, beidzot studijas, patstāvīgi sniegt neatliekamo medicīnisko palīdzību, diagnosticēt kustību un balsta aparāta traumas un saslimšanas, orientēties ārstēšanas un rehabilitācijas principos, kā arī dotu iespēju turpināt tālākizglītību augstākā studiju līmenī. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Traumatisms kā sociāla problēma. Traumatoloģijas un ortopēdijas vēsture. Mehāniskā trauma. Slēgtie un vaļējie kaula lūzumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Politrauma. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
3 | Osteomielīts (septiskās komplikācijas ortopēdijā). | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
4 | Kustību un balsta aparāta labdabīgie un ļaundabīgie audzēji. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
5 | Deformējošais osteoartrīts. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
6 | Termiskā trauma. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
7 | Mugurkaulāja traumas un saslimšanas. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
8 | Kaulu lūzumu radioloģiskā diagnostika. Redzamais un neredzamais. Biežākās diagnostikas kļūdas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Slimnieku izmeklēšana ar kustību un balsta aparāta traumām, to sekām un ortopēdiskām saslimšanām (t.sk. goniometrija, ekstremitāšu garuma mērījumi, ortopēdijas testi). | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
10 | Kustību un balsta aparāta traumu konservatīvās ārstēšanas metodes (t.sk. transporta imobilizācija, desmurģija, ģipsēšanas tehnika). | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
11 | Augšējās ekstremitātes kaulu lūzumi, mežģījumi, to diagnostika, ārstēšana un komplikācijas. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
12 | Augšējās ekstremitātes ortopēdiskās slimības, muskuļu un cīpslu bojājumi. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
13 | Apakšējās ekstremitātes muskuļu un cīpslu traumatiski bojājumi. Pēdas traumas un ortopēdiskās saslimšanas. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
14 | Augstas enerģijas traumas. Politrauma. Iegurņa kaulu traumatiski bojājumi. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
15 | Apakšējās ekstremitātes kaulu diafizāri lūzumi, to diagnostika un ārstēšana, komplikācijas. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
16 | Zemas enerģijas traumas. Augšstilba kaula proksimālās daļas lūzumi. Geriatriskās traumas īpatnības. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
17 | Ceļa locītavas mīksto audu bojājumi. Diagnostikas un ārstēšanas iespējas traumatoloģijā un ortopēdijā. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
18 | Apakšējās ekstremitātes kaulu intraartikulāri lūzumi, mežģījumi. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
19 | Osteoartrīts. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
20 | Osteomielīts un strutainais artrīts. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
21 | Termiskā trauma. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
22 | Mugurkaula traumas un saslimšanas. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
23 | Klīnisko gadījumu interaktīvās analīzes seminārs | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
24 | Kolokvijs (ortopēdijas testi, transporta imobilizācija, desmurģija). | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīgais darbs ar traumatoloģijas, ortopēdijas speciālo literatūru, interneta resursiem un e-studiju materiāliem (atbilstoši nodarbību tēmu sarakstam). Kursa noslēgumā tiek sniegts kursa novērtējums, aizpildot anketu. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Pārbaudes metode: katrā nodarbībā kontroldarbs. Kursa noslēgumā kolokvijs (praktisko manipulāciju pārbaude). Kolokvija vērtēšanas kritēriji: Lai saņemtu pozitīvu vērtējumu kolokvijā, nepieciešams: 1. Zināt klīniskos testus ortopēdijā: 1.1. docētājs nosaka, kāda veida 2 klīniskie testi ir jāparāda; 1.2. divus klīniskos testus pareizi un precīzi izpildīt; 1.3. ja abi klīniskie testi ir pareizi un precīzi izpildīti, pasniedzējs ieliek vērtējumu ,,ieskaitīts"; 1.4. ja kāds no testiem nav pareizi un precīzi izpildīts, pasniedzējs ieliek vērtējumu ,,neieskaitīts". 2. Zināt transporta imobilizāciju un desmurģiju: 2.1. docētājs nosaka, kādai lokalizācijai nepieciešams uzlikt transporta imobilizāciju vai uzlikt pārsēju; 2.2. pareizi uzlikt konkrētajai lokalizācijai transporta imobilizāciju vai pārsēju; 2.3. ja transporta imobilizācija vai pārsējs ir pareizi un precīzi uzlikts, pasniedzējs ieliek vērtējumu ,,ieskaitīts"; 2.4. ja transporta imobilizācija vai pārsējs ir nepareizi un neprecīzi uzlikts, pasniedzējs ieliek vērtējumu ,,neieskaitīts". 3. Zināt kustību apjoma noteikšanas tehniku un prast to noteikt, ekstremitāšu garuma un apkārtmēra noteikšanu: 3.1. docētājs nosaka, kādai lokalizācijai nepieciešams veikt kustību apjoma vai apkārtmēra, vai garuma mērījumu; 3.2. pareizi izdarīt mērījumu; 3.3. ja mērījums ir pareizi veikts, pasniedzējs ieliek vērtējumu ,,ieskaitīts"; 3.4. ja mērījums ir nepareizi veikts, pasniedzējs ieliek vērtējumu ,,neieskaitīts". 4. Gala vērtējums kolokvijam ir nosakāms 10 ballu sistēmā, kur katra no sadaļām sastāda aptuveni 33%. Kursa noslēgumā – Objektīvi strukturētais klīniskais eksāmens (OSKE) (vērtējums 10 punktu sistēmā). Objektīvi strukturētā klīniskā eksāmena (OSKE) vērtēšanas kritēriji: 1. Objektīvi strukturēto klīnisko eksāmenu Rīgas Stradiņa universitātes Ortopēdijas katedrā studentam atļauts kārtot, ja saņemts pozitīvs vērtējums (,,ieskaitīts") kolokvijā, kā arī nav nevienas kavētas nodarbības, vai tās ir atstrādātas. 2. Pēc nokārtota Ortopēdijas cikla katras grupas vecākais sazinās ar RSU Ortopēdijas katedras biroja vadītāju, lai uzzinātu, kad iespējams kārtot eksāmenu pirms sesijas vai sesijas laikā. 3. Lai pieteiktos eksāmenam jāpierakstās katedras e-studijās atvērtajā eksāmena pieteikuma platformā. 4. Ja students pieteicies kārtot eksāmenu, bet iepriekš zināmu iemeslu dēļ neieradīsies uz eksāmenu, par to jāinformē RSU Ortopēdijas biroja vadītāja rakstiski, atbilstoši studiju reglamentam. 5. Ja nav saņemts rakstisks iesniegums, ka students neieradīsies uz eksāmenu, tiek uzskatīts, ka eksāmenā saņemts negatīvs vērtējums un studentam ir iespēja kārtot eksāmenu pie speciāli izveidotas RSU Ortopēdijas katedras docētāju komisijas. 6. OSKE attālinātajā formā tiek iekļautas 5 bāzes stacijas. Vērtējums veidojas sekojoši: 6.1. 0 (nulle) – vērtējums negatīvs, students nav atbildējis vai atbildējis nepareizi uz konkrētās stacijas jautājumiem; 6.2. 1 (viens) – pozitīvs vērtējums, students daļēji pareizi atbildējis uz konkrētās stacijas jautājumiem. 6.2.2. (divi) – pozitīvs vērtējums, students pilnībā pareizi atbildējis uz visiem konkrētās stacijas jautājumiem 7.1. 0 (nulle) – vērtējums negatīvs, students nav atbildējis vai atbildējis nepareizi uz visiem konkrētās stacijas jautājumiem; 7.2. 1 (viens) – pozitīvs vērtējums, students pareizi atbildējis uz visiem konkrētās stacijas jautājumiem. 8. Eksāmena gala atzīme (balles) ir vienāda ar eksāmenā iegūto punktu summu. Vērtēšana norit 10 ballu sistēmā: 8.1. izcili (10) – zināšanas, prasmes un kompetence pārsniedz studiju kursa apguves prasības, liecina par spēju veikt patstāvīgus pētījumus un dziļu problēmu izpratni; 8.2. teicami (9) – zināšanas, prasmes un kompetence pilnībā atbilst studiju kursa apguves prasībām, piemīt prasme patstāvīgi lietot iegūtās zināšanas; 8.3. ļoti labi (8) – pilnīgi izpildītas studiju kursa apguves prasības, taču atsevišķos jautājumos nav pietiekami dziļas izpratnes, lai zināšanas patstāvīgi lietotu sarežģītāku problēmu risināšanā; 8.4. labi (7) – kopumā izpildītas studiju kursa apguves prasības, taču dažkārt konstatējama neprasme iegūtās zināšanas izmantot patstāvīgi; 8.5. gandrīz labi (6) – izpildītas studiju kursa apguves prasības, taču konstatējama nepietiekami dziļa problēmas izpratne un neprasme izmantot iegūtās zināšanas; 8.6. viduvēji (5) – kopumā apgūts studiju kurss, taču konstatējama nepietiekama dažu problēmu pārzināšana un neprasme izmantot iegūtās zināšanas; 8.7. gandrīz viduvēji (4) – kopumā apgūts studiju kurss, tomēr konstatējama nepietiekama dažu pamatkoncepciju izpratne, ir ievērojamas grūtības iegūto zināšanu praktiskā izmantošanā; 8.8. vāji (3) – zināšanas virspusējas un nepilnīgas, studējošais nespēj tās lietot konkrētās situācijās; 8.9. ļoti vāji (2) – ir virspusējas zināšanas tikai par atsevišķām problēmām, lielākā studiju kursa daļa nav apgūta; 8.10. ļoti, ļoti vāji (1) – nav izpratnes par studiju priekšmeta pamatproblemātiku, nav gandrīz nekādu zināšanu studiju programmā, studiju modulī vai studiju kursā. 9. Eksāmens tiek uzskatīts par nokārtotu, ja vērtējums nav zemāks par 4 (gandrīz viduvēji), t.i., vismaz 4 bāzes stacijās ir saņemts vērtējums 1. 10. Ja eksāmenā saņemts vērtējums 3 (vāji) vai mazāk, tad tiek uzskatīts, ka eksāmens nav nokārtots. 11. Nenokārtota eksāmena gadījumā jāvienojas ar Rīgas Stradiņa Ortopēdijas katedras vadītāju par atkārtota eksāmena kārtošanas laiku. 12. Atkārtotu eksāmenu students kārto klātienē, tiek izveidota komisija no RSU Ortopēdijas katedras docētājiem: 12.1. atkārtota eksāmena gadījumā students izlozē 3 biļetes, sagatavo rakstiski atbildes un mutiski atbild uz eksāmena jautājumiem un komisijas papildjautājumiem; 12.2. eksāmenu uzskata par nokārtotu, ja students ir atbildējis vismaz uz 55% no jautājumiem – saņēmis 4 (četras) balles. 13. Kumulatīvais kursa gala vērtējums tiek aprēķināts pēc formulas: (Kolokvija vērtējums+OSKE vērtējums):2= Kursa vērtējums | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pabeidzot studijas, ortopēdijas kursā students mācēs: • atpazīt un aprakstīt kaulu, locītavu un mīksto audu biežāk sastopamo slimību un traumu veidus, iemeslus un etiopatoģenēzi; • izskaidrot un pamatot ārstēšanas pamatprincipus; • uzskaitīt blaknes; • novērtēt prognozi. | ||||||||
Prasmes: | Students pratīs: • ievākt pacienta anamnēzi; • veikt izmeklēšanu; • noteikt diagnozi; • sastādīt papildus izmeklēšanas un ārstēšanas plānu; • veikt transporta imobilizāciju. | ||||||||
Kompetences: | Pēc kursa sekmīgas pabeigšanas, studenti varēs veikt patstāvīgu darbu ar ievainotajiem un ortopēdiskajiem pacientiem vispārējās medicīnas praksē, kā arī turpināt savu izglītošanos. | ||||||||
Klīniskās Prasmes: | |||||||||
Nr. | Skill | Level | |||||||
1 | "8"veida pārsējs | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
2 | Apakšdelma traumas imobilizācija ar šinu | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
3 | Apakšstilba traumas imobilizācija ar šinām | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
4 | Augšstilba kaula diafīzes lūzuma imobilizācija ar salokāmu trakcijas šinu | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
5 | Dezo (Desault) pārsējs | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
6 | Ekstremitāšu garuma un apkārtmēra mērīšana | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
7 | Kakla imobilizācija | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
8 | Klavieru taustiņa simptoma pārbaude | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
9 | Kustību apjoma mērīšana lielajās locītavās | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
10 | Lahmana testa pārbaude | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
11 | Patellas balotācijas simptoma pārbaude | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
12 | Priekšējās un mugurējās "atvilktnes" testa pārbaude | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
13 | Tompsona testa pārbaude | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | A. Jumtiņa redakcijā. “Traumatoloģija un ortopēdija”. Rīga. 2016. RSU | ||||||||
2 | Browner, Bruce D. Skeletal Trauma: Basic Science, Management, and Reconstruction. 6th Edition. Elsevier, 2020. | ||||||||
3 | Ārvalstu studentiem/For international students: | ||||||||
4 | Browner, Bruce D. Skeletal Trauma: Basic Science, Management, and Reconstruction. 6th Edition. Elsevier, 2020. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Ronald Mc Rae. „Pocketbook of Orthopaedics and Fractures”. Churchill Livingstone, 2006. | ||||||||
2 | Lācis A., Lācis G. Augšējās ekstremitātes un pleca joslas kaulu lūzumi. Jāņa Rozes apgāds. Rīga. 2007. | ||||||||
3 | Ejubs L., Peredistijs A. Slimību sindromu, testu un muskuloskeletālu bojājumu eponīmiskā vārdnīca. Rīga, 2006, Nacionālais apgāds. | ||||||||
4 | Jakušonoka R., Jodzeviča H., Gibners R. Transporta imobilizācija. Pārsēji. Rīga. 2008. Rīga. MULTINEO. | ||||||||
5 | Jumtiņš A. Kaulu lūzumi. Metodiskās rekomendācijas studentiem. Rīga, 2009, RSU. | ||||||||
6 | Savicka M. Apdeguma trauma Rīga. Nacionālais apgāds. 2004. | ||||||||
7 | David J. Dandy, Dennis J. Edwards. „Essential Orthopaedics and Trauma”. Churchill Livingstone, 2009. | ||||||||
8 | David J. Magee. „Orthopaedic Physical Assessment”. 4th Edition. Saunders, 2021 | ||||||||
9 | Ārvalstu studentiem/For international students: | ||||||||
10 | Ronald Mc Rae. „Pocketbook of Orthopaedics and Fractures”. Churchill Livingstone, 2006. | ||||||||
11 | David J. Dandy, Dennis J. Edwards. „Essential Orthopaedics and Trauma”. Churchill Livingstone, 2009. | ||||||||
12 | David J. Magee. „Orthopaedic Physical Assessment”. 4th Edition. Saunders, 2021. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Interneta resursi: | ||||||||
2 | AO Foundation Home | ||||||||
3 | American Academy of Orthopaedic Surgeons – AAOS | ||||||||
4 | The Journal of Bone & Joint Surgery | Home | ||||||||
5 | Mayo Clinic | ||||||||
6 | Osteoarthritis - Arthritis Foundation (Diseases) | ||||||||
7 | www.instantanatomy.net | ||||||||
8 | www.anatomyatlases.org/ |