Pārlekt uz galveno saturu

Bērnu un jauniešu fiziskās aktivitātes un veselība

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:03.01.2023 15:36:35
Par studiju kursu
Kursa kods:SUUK_008LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Sporta zinātneMērķauditorija:Sporta treneris
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Kristīne Kraukle
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sporta un uztura katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Cigoriņu iela 3, spkatrsu[pnkts]lv, +371 67611559
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)2Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā lekciju kontaktstundas8
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas24
Kopā kontaktstundas32
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)2Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā lekciju kontaktstundas8
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas24
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Ķīmija, bioloģija un fizika vidusskolas līmenī.
Mērķis:
Veicināt izpratni par fizisko aktivitāšu nozīmi bērnu un jauniešu fiziskās un garīgās veselības nodrošināšanā. Iepazīstināt ar bērnu un jauniešu fitnesa tendencēm. Veicināt apgūt vecumposmam atbilstošas nodarbības plānošanu un realizēšanu.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Anatomiskās un fizioloģiskās īpatnības bērnu un pusaudžu vecuma dažādos periodos. Bērnu fiziskās attīstības novērtējums pēc skalas un tabulas.Lekcijas1.00auditorija
2Dažāda vecuma bērnu kustību prasmju specifiskā attīstība. Bioloģiskais vecums un tā svarīgums, izvēloties piemēroto slodzi. Sistemātisku nodarbību ietekme uz dažādu orgānu sistēmu funkcionālo stāvokli. Balsta aparāta loma mūsu organismā un tā novērtējums (teorija un prakse).Lekcijas1.00auditorija
3Rekomendējamās fiziskās aktivitātes un to attīstības virzieni dažādos bērnu vecuma periodos.Nodarbības3.00cits
4Neracionālu slodžu izraisītās patoloģiskās izmaiņas orgānu sistēmās saistībā ar bērna vecumu. Sieviešu sporta īpatnības pusaudžu periodā un piesardzības pasākumi. Sieviešu triāde.Nodarbības3.00cits
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Anatomiskās un fizioloģiskās īpatnības bērnu un pusaudžu vecuma dažādos periodos. Bērnu fiziskās attīstības novērtējums pēc skalas un tabulas.Lekcijas1.00auditorija
2Dažāda vecuma bērnu kustību prasmju specifiskā attīstība. Bioloģiskais vecums un tā svarīgums, izvēloties piemēroto slodzi. Sistemātisku nodarbību ietekme uz dažādu orgānu sistēmu funkcionālo stāvokli. Balsta aparāta loma mūsu organismā un tā novērtējums (teorija un prakse).Lekcijas1.00auditorija
3Rekomendējamās fiziskās aktivitātes un to attīstības virzieni dažādos bērnu vecuma periodos.Nodarbības2.00cits
4Neracionālu slodžu izraisītās patoloģiskās izmaiņas orgānu sistēmās saistībā ar bērna vecumu. Sieviešu sporta īpatnības pusaudžu periodā un piesardzības pasākumi. Sieviešu triāde.Nodarbības2.00cits
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Lekcijās iegūto zināšanu praktisks pielietojums savā pamatdarbā. Tematiskās literatūras lasīšana.
Vērtēšanas kritēriji:
Aktīva līdzdalība nodarbībās – 50%, tests par studiju kursā apgūto – 50%.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Studiju rezultāti
Zināšanas:Bērnu un jauniešu iesaistīšana fiziskajā aktivitātēs un sporta nodarbībās, atbilstoši spējām dažādos vecuma posmos.
Prasmes:Studiju kursa apguves rezultātā students pratīs atšķirt bērnu un jauniešu treniņa īpatnības no pieaugušo treniņiem, izvēlēties atbilstīgas treniņu metodes un paņēmienus darbā ar bērniem un jauniešiem, pamatot fizisko aktivitāšu nepieciešamību bērnu un jauniešu ikdienā.
Kompetences:Izstrādāt rekomendācijas fiziskai aktivitātei un nodarbību plānu bērniem un jauniešiem, atkarībā no veselības stāvokļa, fiziskās sagatavotības un mērķiem, izmantojot galvenos veselības sporta treniņa pamatprincipus. Izglītot un pārliecināt bērnus un jauniešus par fizisko vingrinājumu nepieciešamību un lomu mūsdienu sabiedrībā.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Fizisko aktivitāšu ieteikumi Latvijas iedzīvotājiem. Pieejams: https://www.spkc.gov.lv/lv/fiziskas-aktivitates/fizisko_akti vitu_ieteikumi_latvijas_iedzvotjiem.pdf
2Rekomendācijas fizisko aktivitāšu veicināšanai Latvijas iedzīvotājiem (VM, PVO 2019). Pieejams:https://www.vm.gov.lv/lv/media/6408/download
3Sporta politikas pamatnostādnes 2021. - 2027. gadam. Pieejams: https://www.izm.gov.lv/lv/sporta-politikas-pamatnostadnes-20 21-2027gadam
4Līcis, R., u.c. Vispusīgās fiziskās sagatavotības trenera rokasgrāmata. LTTC, 2015.
5Bērnu un pusaudžu trenera rokasgrāmata. Rīga, 2014. Tiešsaistē (2008):https://www.treneruizglitiba.lv/files/dokumenti/2014/2008_L…
6Sports un veselība 1.–9. klasei Mācību priekšmeta programmas paraugs Skola 2030
Papildu literatūra
1Syncope in childhood. K.A.Mc Lead. Arch Dis Child, 2003. (Archives of Disease in Childhood, 2003, Vol.88 (4), p.350-353) Tiešsaistē:https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1719534/pdf/v0… Esošais izdevums ir akceptējams.
2The Menstrual Cycle and Sport Performance. Naama W. Constantin. Gal Dubnov, Constance M.Lebron. Clin. Sports Med 24. 2005.
3R.Jansone, V.Krauksts. Sporta izglītības didaktika skolā. Raka, 2005.
4L.M.Engstrēms, A.Foršbergs, E.Apičs. Bērnu un jauniešu sporta vadītājs. Zviedrijas Sporta Federācija.
5A thorough yet efficient exam identifies most problems in school athietes. P.I.Carek, Arch G.Mainous. The Journal of Family Practise. February 2003. Vol 52, N 2
Citi informācijas avoti
1http://www.fizioterapeits.lv
2http://www.sporto.lv
3http://www.sportapsihologija.lv
4http://www.medicine.lv