.
Bērnu un jauniešu fiziskās aktivitātes un veselība
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:03.01.2023 15:36:35
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SUUK_008 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Sporta treneris | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Kristīne Kraukle | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sporta un uztura katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Cigoriņu iela 3, spkrsu[pnkts]lv, +371 67611559 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Ķīmija, bioloģija un fizika vidusskolas līmenī. | ||||||||
Mērķis: | Veicināt izpratni par fizisko aktivitāšu nozīmi bērnu un jauniešu fiziskās un garīgās veselības nodrošināšanā. Iepazīstināt ar bērnu un jauniešu fitnesa tendencēm. Veicināt apgūt vecumposmam atbilstošas nodarbības plānošanu un realizēšanu. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Anatomiskās un fizioloģiskās īpatnības bērnu un pusaudžu vecuma dažādos periodos. Bērnu fiziskās attīstības novērtējums pēc skalas un tabulas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Dažāda vecuma bērnu kustību prasmju specifiskā attīstība. Bioloģiskais vecums un tā svarīgums, izvēloties piemēroto slodzi. Sistemātisku nodarbību ietekme uz dažādu orgānu sistēmu funkcionālo stāvokli. Balsta aparāta loma mūsu organismā un tā novērtējums (teorija un prakse). | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Rekomendējamās fiziskās aktivitātes un to attīstības virzieni dažādos bērnu vecuma periodos. | Nodarbības | 3.00 | cits | |||||
4 | Neracionālu slodžu izraisītās patoloģiskās izmaiņas orgānu sistēmās saistībā ar bērna vecumu. Sieviešu sporta īpatnības pusaudžu periodā un piesardzības pasākumi. Sieviešu triāde. | Nodarbības | 3.00 | cits | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Anatomiskās un fizioloģiskās īpatnības bērnu un pusaudžu vecuma dažādos periodos. Bērnu fiziskās attīstības novērtējums pēc skalas un tabulas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Dažāda vecuma bērnu kustību prasmju specifiskā attīstība. Bioloģiskais vecums un tā svarīgums, izvēloties piemēroto slodzi. Sistemātisku nodarbību ietekme uz dažādu orgānu sistēmu funkcionālo stāvokli. Balsta aparāta loma mūsu organismā un tā novērtējums (teorija un prakse). | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Rekomendējamās fiziskās aktivitātes un to attīstības virzieni dažādos bērnu vecuma periodos. | Nodarbības | 2.00 | cits | |||||
4 | Neracionālu slodžu izraisītās patoloģiskās izmaiņas orgānu sistēmās saistībā ar bērna vecumu. Sieviešu sporta īpatnības pusaudžu periodā un piesardzības pasākumi. Sieviešu triāde. | Nodarbības | 2.00 | cits | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Lekcijās iegūto zināšanu praktisks pielietojums savā pamatdarbā. Tematiskās literatūras lasīšana. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Aktīva līdzdalība nodarbībās – 50%, tests par studiju kursā apgūto – 50%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Bērnu un jauniešu iesaistīšana fiziskajā aktivitātēs un sporta nodarbībās, atbilstoši spējām dažādos vecuma posmos. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā students pratīs atšķirt bērnu un jauniešu treniņa īpatnības no pieaugušo treniņiem, izvēlēties atbilstīgas treniņu metodes un paņēmienus darbā ar bērniem un jauniešiem, pamatot fizisko aktivitāšu nepieciešamību bērnu un jauniešu ikdienā. | ||||||||
Kompetences: | Izstrādāt rekomendācijas fiziskai aktivitātei un nodarbību plānu bērniem un jauniešiem, atkarībā no veselības stāvokļa, fiziskās sagatavotības un mērķiem, izmantojot galvenos veselības sporta treniņa pamatprincipus. Izglītot un pārliecināt bērnus un jauniešus par fizisko vingrinājumu nepieciešamību un lomu mūsdienu sabiedrībā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Fizisko aktivitāšu ieteikumi Latvijas iedzīvotājiem. Pieejams: https://www.spkc.gov.lv/lv/fiziskas-aktivitates/fizisko_akti vitu_ieteikumi_latvijas_iedzvotjiem.pdf | ||||||||
2 | Rekomendācijas fizisko aktivitāšu veicināšanai Latvijas iedzīvotājiem (VM, PVO 2019). Pieejams:https://www.vm.gov.lv/lv/media/6408/download | ||||||||
3 | Sporta politikas pamatnostādnes 2021. - 2027. gadam. Pieejams: https://www.izm.gov.lv/lv/sporta-politikas-pamatnostadnes-20 21-2027gadam | ||||||||
4 | Līcis, R., u.c. Vispusīgās fiziskās sagatavotības trenera rokasgrāmata. LTTC, 2015. | ||||||||
5 | Bērnu un pusaudžu trenera rokasgrāmata. Rīga, 2014. Tiešsaistē (2008):https://www.treneruizglitiba.lv/files/dokumenti/2014/2008_L… | ||||||||
6 | Sports un veselība 1.–9. klasei Mācību priekšmeta programmas paraugs Skola 2030 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Syncope in childhood. K.A.Mc Lead. Arch Dis Child, 2003. (Archives of Disease in Childhood, 2003, Vol.88 (4), p.350-353) Tiešsaistē:https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1719534/pdf/v0… Esošais izdevums ir akceptējams. | ||||||||
2 | The Menstrual Cycle and Sport Performance. Naama W. Constantin. Gal Dubnov, Constance M.Lebron. Clin. Sports Med 24. 2005. | ||||||||
3 | R.Jansone, V.Krauksts. Sporta izglītības didaktika skolā. Raka, 2005. | ||||||||
4 | L.M.Engstrēms, A.Foršbergs, E.Apičs. Bērnu un jauniešu sporta vadītājs. Zviedrijas Sporta Federācija. | ||||||||
5 | A thorough yet efficient exam identifies most problems in school athietes. P.I.Carek, Arch G.Mainous. The Journal of Family Practise. February 2003. Vol 52, N 2 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | http://www.fizioterapeits.lv | ||||||||
2 | http://www.sporto.lv | ||||||||
3 | http://www.sportapsihologija.lv | ||||||||
4 | http://www.medicine.lv |