Hospitālā pediatrija ar konsultatīvo ambulatoro darbu, t. sk. ambulatorā pediatrija (RPE_036)
Īsumā par studiju kursu
Mērķis
Hospitālā pediatrija ar konsultatīvo ambulatoro darbu, t. sk. ambulatorā pediatrija, neatliekamā palīdzība, paliatīvā aprūpe, vispārējā ultrasonogrāfija (ne mazāk kā 20 nedēļas/ 20 KP). Studējošajiem, kuri turpina mācīties subspecialitātē, 4. studiju gadā iespējams uzsākt mācības pēc subspecialitātes rezidentūras 1. gada programmas. Nodrošināt teorētisko zināšanu un praktisko iemaņu apguvi un pilnveidošanu hospitālajā un ambulatorajā pediatrijā, atbilstoši pediatrijas specialitātes vai pediatrijas subspecialitātes nolikuma prasībām, kas ļautu ārstam orientēties, lasot literatūru vai saskaroties klīniskajā praksē, lai nepieciešamības gadījumā nosūtītu pacientu pie speciālista, kā arī sniegt neatliekamu palīdzību akūtā situācijā, kā arī paralēli klīniskam darbam veikt pētniecisko darbu.
Neatliekamā palīdzībā (1.-4. studiju gados) nodrošināt, atbilstoši pediatrijas specialitātes nolikuma prasībām, teorētisko zināšanu un praktisko iemaņu apguvi un pilnveidošanu, kas atbilstu vispārējam priekšstatam par neatliekamās palīdzības principiem pediatrijā, palīdzības sniegšanu neatliekamu stāvokļu gadījumos, pacientu ar akūtām saslimšanām terapijas taktiku pirmajās 24 – 48 stacionēšanas stundās, neatliekamās palīdzības nodaļas darba organizāciju un medicīniskās dokumentācijas pareizu aizpildi.
Nodrošināt teorētisko zināšanu un praktisko iemaņu apguvi vispārējā ultrasonogrāfijā, lai ārstu sagatavotu sertifikācijai pediatra specialitātē, atbilstoši Latvijas Republikas normatīvajiem dokumentiem.
Rezultāti
1.Studiju kursa apguvei atvēlētajā laikā rezidents apgūst un nostiprina zināšanas par rezidentūras programmā paredzētajām sadaļām, iegūstot definēto kompetenci, atbilstoši trīs līmeņiem.
Zināšanas ļaus:
• raksturot bērnu veselības un slimību epidemioloģiju;
• saprast bērnu somatisko, sociālo, psiholoģisko un intelektuālo attīstību, kā arī iedzimto un iegūto traucējumu un slimību etioloģiju, patoģenēzi, patofizioloģiju, simptomatoloģiju;
• pieņemt lēmumus par bērnu veselības traucējumu un slimību diagnostiku, diferenciālo diagnozi, terapiju un prevenciju, bērnu rehabilitāciju, ēdināšanu;
• saprast pediatrijas subspecialitāšu pamatus, kā arī citu ar pediatriju saistītu specialitāšu iespējas vai apgūt subspecialitātes 1. studiju gada programmas apjomu.
Rotācijas disciplīnas apguves atvēlētajā laikā rezidents apgūst pamatzināšanas un kompetenci par akūti slima bērna stāvokļa novērtēšanu, neatliekamās palīdzības sniegšanu dažādu dzīvībai bīstamu stāvokļu gadījumos, diagnostisko un ārstniecisko algoritmu izmantošanu, agrīnas terapijas principiem akūtu saslimšanu un neatliekamu stāvokļu gadījumos.
Analizēt virspusēji novietoto audu un orgānu ultrasonogrāfijas atradni, ultrasonogrāfiskas izmeklēšanas rezultātus – spēt novērtēt patoloģisko stāvokļu ultrasonogrāfisko dinamiku:
• ultrasonogrāfijas fizikālie pamati, tehnika, attēlu interpretācijas pamatprincipi;
• aknu, žultsceļu, aizkuņģa dziedzera USG izmeklēšanas principi;
• liesas USG izmeklēšanas principi;
• akūtu vēdera dobuma orgānu saslimšanu un traumatisku bojājumu USG izmeklēšanas principi;
• krūšu kurvja sienas, pleiras telpas un mīksto audu USG izmeklēšanas principi.
1.Rezidents būs apguvis sekojošas prasmes:
• sniegt kvalificētu medicīnisko palīdzību bērniem akūtu un hronisku slimību gadījumos, veicot slimību diagnostiku, ārstēšanu, rehabilitāciju un profilaksi atbilstoši primāram un sekundāram veselības aprūpes līmenim, kā arī veicināt bērnu veselību, harmonisku attīstību un interešu aizstāvību;
• savas specialitātes ietvaros sniegt konsultācijas pacientiem, viņu piederīgajiem un citām ārstniecības personām;
• aktīvi piedalīties bērnu slimību prevencijas, sabiedrības profilakses, sabiedrības veselības, nesertificētu ārstu un medicīnas studentu izglītības darbā, kā arī ar bērnu veselību saistītos pētījumos;
• iejūtīgi veidot profesionālas attiecības ar pacientiem un viņu aprūpētājiem, kolēģiem, ņemot vērā kulturālās un etniskās īpatnības, nacionālās un globālās bērnu tiesības, ētiskos, profesionālā noslēpuma un konfidencialitātes principus;
• izvairīties no liekiem izmeklējumiem, nepamatotas ārstēšanas un nevajadzīgas bērna hospitalizācijas;
• strādāt komandā, sadarboties ar vecāku un citām sabiedrības grupām.
rotācijas disciplīnas apguves rezultātā rezidents pratīs veikt bērna objektīvā klīniskā stāvokļa un vitālo pazīmju izmeklēšanu un izvērtēšanu atbilstoši bērna vecumam, savākt slimības anamnēzi, izveidot izmeklējumu plānu, ordinēt papildus izmeklēšanas metodes un izvērtēt to rezultātus, veikt kardiopulmonālo reanimāciju, veikt perifērās vēnas kateterizāciju, uzsākt dažādu bērna vecuma akūtu saslimšanu terapiju, modificēt to atkarībā no pacienta stāvokļa dinamikas pirmo 24 – 48 stundu laikā.
Veikt ultrasonogrāfgisku diagnostiku pacientiem ar dažādu orgānu sistēmu akūtām, neatliekamām saslimšanām un patoloģiskiem stāvokļiem.
1.Tālākminētās kompetences ir būtiskas, bet ne izsmeļošas (kompetenču spektrs ir paplašināms, ja studiju laikā tam rodas priekšnoteikumi), tās apgūstamas saistībā ar attiecīgas specialitātes pacientu, viņu vecāku un veselības aprūpes speciālistu darbību un aprūpes organizācijas veidu:
Konsultēt pacientus un ģimenes
• savākt anamnēzi
• veikt vecumam atbilstošu fizikālu pārbaudi
• novērtēt augšanu un attīstību
• novērtēt uzturu
• novērtēt psiholoģisko stāvokli
• veikt klīnisko izvērtējumu un pieņemt lēmumu
• sniegt skaidrojumu un konsultācijas
• iedrošināt un sniegt profesionālu atbalstu
Novērtēt klīniskās izpausmes, nozīmēt izmeklēšanu, noteikt diagnozi un vienoties par ārstēšanas plānu
• pazīt un novērtēt klīnisko izpausmju smagumu
• veikt diferenciāldiagnozi
• apsvērt bērnu aizsardzības jautājumus
• pasūtīt nepieciešamo izmeklēšanu un interpretēt rezultātus
• konsultēties ar daudznozaru speciālistiem
• vienoties par piemērotu veselības problēmas vadības plānu ar pacientiem un aprūpētājiem
Nekavējoties nodrošināt aprūpi bērniem ārkārtas situācijās, tai skaitā pirmās palīdzības un reanimācijas pasākumus
• pazīt un novērtēt akūtu neatliekamās pediatriskās palīdzības problēmu
• nodrošināt pamata pirmās palīdzību
• nodrošināt neatliekamu akūtu pediatrisku palīdzību
• nodrošināt kardiopulmonālu reanimāciju neonatoloģiskiem un pediatriskiem pacientiem saskaņā ar pašreizējām Eiropas vadlīnijām
• sniegt pamatinformāciju traumu gadījumos saskaņā ar pašreizējām Eiropas vadlīnijām
Nozīmēt uzturu, zāles, šķidrumu un asins produktus
• noteikt skaidri un precīzi uzturu, zāles, šķidrumus un asins produktus
• saskaņot uzturu, zāles, šķidrumus un asins produktiem klīniskajā kontekstā
• pārskatīt ārstēšanas atbilstību un izvērtēt iespējamos ieguvumus un riskus
• ārstēt sāpes un ciešanas
Veikt praktiskas darbības
Pediatrs ir kompetents daudzās praktiskās manipulācijās (skat. manipulāciju sarakstu), ko veic zīdaiņiem, bērniem un pusaudžiem.
Attiecībā uz jebkuru no šīm manipulācijām, jāparāda spēja:
• sniegt attiecīgu informāciju bērnam un vecākiem
• saņemt apzinātu piekrišanu, ja nepieciešams
• izmantot pēc iespējas minimāli invazīvas procedūras
• mazināt sāpes un ciešanas
• lietot piemērotus higiēnas un infekciju kontroles pasākumus
• veikt attiecīgus ierakstus par manipulācijām medicīniskā dokumentācijā
Efektīvi sazināties pediatrijas kontekstā
• sazināties ar zīdaiņiem, bērniem un pusaudžiem
• sazināties ar aprūpētāju un radiem
• sazināties ar citiem daudznozaru grupas speciālistiem
• nodrošināt aprūpes nepārtrauktību
• pārtraukt vai mazināt sliktas ziņas, prasmīgi tās izsakaidrot
• sazināties ar bērniem un jauniešiem invalīdiem
• sazināties ar tiem, kuriem nepieciešama tulka palīdzība
• meklēt un saņemt apzinātu piekrišanu gadījumos, kad tas nepieciešams
• sazināties rakstiski, ieskaitot medicīnisko dokumentāciju, telefonu un citus sakaru līdzekļus
• rīkoties adekvāti gadījumiem, kad vērojama agresija
Piemērot ētikas un juridiskus principus pediatrijas praksē
• piemērot ētikas principus un analīzi klīniskā aprūpē un pētniecībā
• piemērot valsts un Eiropas Savienības tiesību aktus klīniskā aprūpē un pētniecībā
• aizstāvēt bērnu tiesības saskaņā ar ANO Konvenciju par bērna tiesībām, Latvijas likumiem
• saglabāt konfidencialitāti
• novērtēt pacienta spējas dot piekrišanu
• iegūt un ierakstīt informētas personas piekrišanu
• sniegt informāciju par orgānu ziedošanu
• apliecināt nāvi
• sagatavot pieprasījumu autopsijai
Novērtēt pacienta slimības psiholoģiskos un sociālos aspektus
• izvērtēt psiholoģisko faktoru ietekmi uz slimības izpausmēm un slimību
• izvērtēt sociālo faktoru ietekmi uz slimības izpausmēm un slimību
• novērtēt pacienta stāvokļa ietekmi attiecībā uz izglītību un skolu
• atklāt stresu bērniem, viņu ģimenēm vai aprūpētājiem saistībā ar slimību
• atklāt alkohola un narkotiku lietošanu un atkarību
• sadarboties savlaicīgi ar attiecīgajām kolēģiem
Piemērot uz pierādījumiem balstītas medicīnas zināšanas, principus, prasmes
• izmantot pierādījumus praksē
• noteikt un veikt atbilstošu literatūras meklēšanu
• kritiski izvērtēt publicēto medicīnisko literatūru
Izmantot informāciju un informācijas tehnoloģijas efektīvi pediatrijas kontekstā
• sagatavot precīzi, savlaicīgi un pilnīgi klīnisko dokumentāciju
• prast piekļūt starptautiskajai pediatrijas zinātniskai informācijai
• saglabāt un iegūt informāciju
Spēt pielietot zinātniskus principus, metodes un zināšanas bērnu praksē un pētījumos
• pielietot zinātniskus principus pediatrijas praksē
• analizēt un izplatīt pētniecības rezultātus
• pierādīt izpratni par pētniecības dizainu un metodoloģiju, tostarp statistisko analīzi
Veicināt indivīda un iedzīvotāju veselību, efektīvi darboties veselības aprūpes sistēmā
• ievērot valsts noteiktās skrīninga, uzraudzības un imunizācijas programmas
• piemērot pasākumus, lai novērstu infekcijas izplatīšanos
• izvērtēt uzturu un sniegt noderīgus padomus un atbalstu veselīga uztura jautājumos, tai skaitā prast vadīt aptaukošanās un nepietiekama uztura gadījumus
• apzināt slimību vai kaitējumu riskus bērniem un atbilstoši tos vadīt
• veicināt pacientu drošību un negadījumu novēršanu
• nodrošināt atbilstību profesionālai sertifikācijas praksei
• pierādīt izpratni par struktūru, organizāciju un darbību veselības aprūpes sistēmā, kurā jāstrādā
Veikt savu darbu profesionāli
Profesionālās īpašības
• godīgums, krietnums un ētiskās saistības
• apņemšanās uzturēt labu praksi, rūpes par kvalitāti
• kritiskas un paškritiskas spējas, reflektīva prakse
• empātija
• iniciatīva
• starppersonu saskarsmes prasmes
Profesionāls darbs
• atzīt savas iespēju robežas un lūgt palīdzību
• strādāt autonomi, ja nepieciešams
• risināt problēmas
• pieņemt lēmumus
• strādāt daudznozaru grupās
• sazināties ar ekspertiem, kas nepārstāv medicīnas disciplīnas
• parādīt līderības prasmes
• spēt pielāgoties jaunām situācijām un nodarboties nenoteiktības apstākļos
• spēt organizēt un plānot, tostarp izprast laika vadību
• izdarīt apzinātu karjeras izvēli, tostarp pediatrijas nozaru specializāciju
Veikt pediatra – eksperta funkcijas
• spēt analīzēt un sintēzēt
• spēt mācīties (ieskaitot mūžizglītības pašmācību) un piemērot zināšanas praksē
• parādīt mācīšanas prasmes
• pielietot pētniecības iemaņas
Veikt pediatra funkcijas pasaules kontekstā
• izprot daudzveidību un multikulturālismu
• izprot migrantu dažādas kultūras un paražas
• pierāda izpratni par vietējo valodu un kultūru
• spēj strādāt starptautiskā kontekstā
• atbildīgi izturas pret vidi un tās resursu izmantošanu
Nepieciešamā kompetences pakāpe ir atšķirīga dažādu bērnu neatliekamo situāciju gadījumos un tā uzrādīta zemāk pievienotajā tabulā.
Zināšanu līmeņi ir sekojoši:
1. līmenis: zināšanas atbilst vispārējam priekšstatam par problēmu, kas ļauj ārstam orientēties, lasot literatūru vai saskaroties klīniskajā praksē, kā arī mērķtiecīgi meklēt nepieciešamo papildus informāciju, nosūtīt pacientu nepieciešamības gadījumā pie speciālista.
2. līmenis: zināšanas par doto problēmu ir pietiekamas, lai izprastu tās būtību, to diagnosticētu un nepieciešamības gadījumā sniegtu neatliekamo palīdzību, nosūtītu pie speciālista, kā arī speciālista vadībā realizētu diagnostikas, ārstēšanas un profilakses pasākumus.
3. līmenis: zināšanas ārstam ļauj tikt galā ar doto problēmu patstāvīgi.
1. Vispārējie principi 3
Ķermeņa šķidrumu patofizioloģija un šķidrumu terapija 3
Ūdens – sāļu līdzsvara traucējumi dažādu akūtu saslimšanu gadījumos 3
Skābju-bāzu līdzsvara traucējumi dažādu akūtu saslimšanu gadījumos 3
Šķidrums un elektrolīti, specifisku saslimšanu terapija 3
Akūti slims bērns 3
Slima bērna novērtēšana stacionārā 3
2. Bērnu neatliekamās palīdzības nodrošināšana dažādu saslimšanu un stāvokļu gadījumos 3
Neatliekamie stāvokļi pediatrijā:
koma bērnu vecumā 2
atdzīvināšana 3
šoks 3
slīkšana 2
3. Zāļu terapijas principi bērniem 3
4. Krampju lēkmes bērnu vecumā 3
5. Akūta diareja 3
6. Pylorus stenoze 2
7. Badošanās 2
8 .Apkārtējās vides kaitīgā ietekme uz veselību:
Dzīvsudraba iedarbība un intoksikācija 1
Saindēšanās ar svinu 1
9. Saindēšanās ar ķimikālijām un medikamentiem, rīcības principi :
Acetaminofēns 2
Salicilāti 2
Ogļūdeņraži 2
Dzelzs preparāti 2
Cikliskie antidepresanti 2
Skābes un sārmi 2
Nesteroīdie pretiekaisuma līdzekļi 2
Augi 2
Nebakteriālā saindēšanās ar uzturu 2
10. Saindēšanās pie saskarsmes ar dzīvniekiem 2
11. Elektrotrauma 2
12 Virsnieru nepietiekamība 2
13. Spēj pastāvīgi veikt vēdera dobuma, virspusēji novietoto audu un orgānu ultrasonogrāfiju un interpretēt rezultātus.