Pārlekt uz galveno saturu

Īsumā par studiju kursu

Struktūrvienība: Ģimenes medicīnas katedra
ECTS:8
Kursa vadītājs:Dārta Puriņa
Studiju tips:Pilna laika
Līmenis:2. cikla (Maģistra)
Mērķauditorija:Māszinības
Valoda:Latviešu
Studiju kursa apraksts Pilns apraksts, Pilna laika
Zinātnes nozare:Veselības aprūpes zinātne; Veselības un sporta zinātnes

Mērķis

Studiju moduļa mērķis ir attīstīt studējošo zināšanas, prasmes un kompetences akūtu pacientu aprūpē, nodrošinot spēju ātri un efektīvi novērtēt pacienta veselības stāvokli, pieņemt klīniskos lēmumus un veikt atbilstošas terapeitiskās intervences pacientiem ar akūtām vai no jauna radušām sūdzībām. Modulis sagatavo studējošos profesionālai rīcībai potenciāli augsta riska klīniskajās situācijās klīniskajā praksē, kur nepieciešams ātri un precīzi izvērtēt pacienta veselības stāvokli un pieņemt lēmumus par tālāko rīcību. Šis modulis nodrošinās studējošiem gan teorētiskās zināšanas, gan praktiskās iemaņas, kas nepieciešamas akūtu pacientu aprūpes kontekstā, uzsverot kritisko domāšanu, ātru rīcību un komandas sadarbību, kā arī holistisku un uz cilvēku centrētu pieeju.

Priekšzināšanas

Slimību etioloģija, patoģenēze, klīniskā aina un ārstēšanas un aprūpes intervences, epidemioloģija, prevencijas pasākumi, funkcionālā un laboratoriskā diagnostika.

Rezultāti

Zināšanas

1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie:
1. Spēj veikt pacienta stāvokļa primāro un sekundāro novērtēšanu akūtās situācijās.
2. Prot ātri identificēt dzīvībai bīstamus stāvokļus un noteikt nepieciešamās neatliekamās darbības.
3. Ir kompetenti plānot un realizēt terapeitiskās intervences, ievērojot pierādījumos balstītas vadlīnijas.
4. Spēj pieņemt lēmumus par diagnostikas un ārstēšanas prioritātēm, balstoties uz pacienta objektīvo stāvokli.
5. Izprot multidisciplināras komandas darbības principus un nozīmi, zina kā nodrošinot efektīvu komunikāciju un pacientcentrētu aprūpi.
6. Ir kompetenti izmantot klīniskās vadlīnijas un rīcības algoritmus akūtu pacientu aprūpē.

Prasmes

1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie:
1. Prot novērtēt pacienta veselības stāvokli un izvērtēt to dinamikā.
2. Prot plānot un realizēt terapeitiskās intervences.
3. Spēj veikt novērtēšanu, analizēt, izveidot slēdzienu un pieņemt lēmumu par konkrēto diagnozi.
4. Spēj veikt diagnostiku akūtu slimību gadījumos.
5. Prot pieņemt lēmumu par ārstniecisko intervenču veikšanu pacientiem ar hroniskām slimībām.
6. Izstrādā un lieto pierādījumos balstītus rīcības algoritmus, vadlīnijas māsu klīniskajā praksē.
7. Plāno un vada uz personu centrētu veselības aprūpi, veicinot pacienta, viņa ģimenes iesaisti un atbildību par savu veselību.
8. Organizē un vada sadarbību multidisciplināras komandas ietvaros.

Kompetences

1.Spēja pieņemt autonomi lēmumu par ārstniecisko intervenču veikšanu, izstrādājot un lietojot pierādījumos balstītus rīcības algoritmus. Spēja interpretēt un sniegt indivīdam, grupai un kopienai saprotamu informāciju par veikto izmeklējumu rezultātiem un nepieciešamajām tālākajām darbībām. Spēja pieņemt klīniskos lēmumus uz pierādījumiem balstītas māszinību prakses ietvaros, izmantojot pētniecības metodoloģiju un terminoloģiju. Spēja nozīmēt un izrakstīt medikamentus un medicīniskās ierīces konkrētajā klīniskajā situācijā, ievērojot normatīvo aktu prasības. Spēja novērtēt ārstēšanas indikācijas, kontrindikācijas un blakusparādības. Spēja izvērtēt, izvēlēties un pielietot tehnoloģiskus risinājumus pacienta aprūpē. Spēja izvērtēt un apzināt medicīnisko tehnoloģiju un ierīču izmantošanas ieguvumus un riskus, to ietekmi uz cilvēka organismu. Spēja veikt dažādu brūču ārstēšanas un aprūpes pārraudzību un vadīšanu, pielietojot atbilstošas terapeitiskās intervences un medicīniskās tehnoloģijas. Spēja veikt invazīvu un neinvazīvu šķidruma un uztura uzņemšanas atbalsta nodrošināšanu lietojot medicīnas tehnoloģijas. Spēja veikt uroģenitālās sistēmas aprūpi un stomu nomaiņu biežāk sastopamo uroģenitālo patoloģiju gadījumā. Spēja veikt biežāko endokrīnās sistēmas slimības gadījumu ārstēšanas un aprūpes pārraudzību un vadīšanu. Spēja novērtēt aprūpes darbību efektivitāti. Spēja attīstīt profesionālo darbību, pārliecinoši un droši lietot informācijas un komunikācijas tehnoloģijas darba uzdevuma izpildē.

Plānojums

Plānošanas periods:2025. gada rudens semestris
Studiju programmaStudiju semestrisProgrammas līmenisStudiju kursa kategorijaDocētājiGrafiks
Paplašinātās kompetences māsa12. cikla (Maģistra)ObligātsDārta Puriņa, Ilze Grauze, Justīne Kaupe, Ksenija Margole, Rihards Lapsa, Daina Malinsa, Karīna Beinerte, Valerija Mizavcova, Marija Baida, Eva Cela