Pārlekt uz galveno saturu

Īsumā par studiju kursu

Struktūrvienība: Starptautiskā biznesa un ekonomikas katedra
ECTS:3
Kursa vadītājs:Iluta Skrūzkalne
Studiju tips:Pilna laika
Līmenis:Visiem līmeņiem
Mērķauditorija:Sociālā antropoloģija; Tirgzinības un reklāma; Uzņēmējdarbības vadība
Valoda:Latviešu
Studiju kursa apraksts Pilns apraksts, Pilna laika
Zinātnes nozare:Ekonomika un uzņēmējdarbība; Ekonomikas teorija

Mērķis

Mērķis ir veidot izpratni, kā un kāpēc mūsdienu ekonomikas zinātne attīstījusies tās pašreizējā saturā, liekot uzsvaru uz vadošo ekonomisko ideju, teoriju izcelsmi, būtību, kontekstu un vēsturisko evolūciju. Ekonomikas vēstures perspektīva, pirmkārt, veido pārliecību par ekonomikas teoriju un politiku kā nepārtrauktu, mainīgu attīstības procesu, un ka ekonomikas “likumi” un teorijas nav nemainīgas, absolūtas patiesības. Otrkārt – analizē dažādus ekonomikas jautājumus no plurālistiskā viedokļa, t.i., aplūko dažādas pieejas fundamentālajiem ekonomikas jautājumiem, un treškārt - rosina kritisko domāšanu, aicinot studentus izmantot loģiku, pierādījumus un izaicināt esošos pieņēmumus, analizējot musdienu ekonomikas problēmas un iespējas.

Kursa uzdevumi:
1. Iepazīstināt studentus ar galvenajām ekonomiskās domas skolām, ar “lielo ekonomistu un ekonomisko filozofu” motivāciju, idejām, teorijām dažādu laikmetu kontekstā;
2. Sniegt izpratni par ekonomikas pamatjautājumiem kā cilvēka darbības motivācija un sociālais labums; valsts loma ekonomikā; īpašuma, cenu, naudas, ražošanas sociālās un ekonomiskās sekas, investīcijas, procentu likmju teorija, naudas piedāvājums vēsturiskajā kontekstā.
3. Analizējot ekonomikas ideju un teoriju attīstību, to atšķirības un pretrunas, nostiprināt studentos izpratni par plurālismu, viedokļu daudzveidību attiecībā uz ekonomiskajām parādībām mūsdienu pasaulē;
4. Veicināt analītiskās un kritiskās domāšanas prasmes, iesaistoties informētās debatēs par ekonomiku, izmantojot gan loģiku, pierādījumus, gan radoši izaicinot jau nostiprinājušos pieņēmumus.

Priekšzināšanas

Makroekonomika, mikroekonomika.

Rezultāti

Zināšanas

1.1. Spēj diskutēt, kā dažādi ekonomikas domātāji un teorētiķi pagātnē saprata un analizēja ekonomiskās problēmas;
2. Spēj raksturot ekonomisko ideju, konceptuālo terminu un teoriju izcelsmi, nozīmi, evolūciju plašākā intelektuālā kontekstā (sociālā, politiskā).

Prasmes

1.1. Spēj salīdzināt un pretstatīt galveno ekonomikas domātāju un teorētiķu idejas, teorijas, dažādus viedokļus atsevišķos fundamentāli svarīgos ekonomikas jautājumos (piemēram, tirgus pret valsts iejaukšanos, tirgus pret plānošanu, attīstību, globalizāciju, ekonomikas krīzes utt.);
2. Spēj skaidrot, kā ekonomiskās idejas un teorijas ir ietekmējušas ekonomikas lēmumus, politiku;
3. Spēj pamanīt ekonomikas precedentus, tendences un ciklus, ievērot ilgtermiņa perspektīvu;
4. Spēj atrast, organizēt, analizēt, sintezēt un novērtēt informāciju.

Kompetences

1.1. Spēj identificēt un analizēt sarežģītas mūsdienu ekonomiskās problēmas, pielietojot ekonomikas vēsturiskās teorijas un idejas;
2. Spēj empātiski un kritiski komunicēt ekonomiskās idejas un teorijas saistībā ar mūsdienu ekonomikas jautājumiem;
3. Spēj piedāvāt radošus ekonomiskus risinājumus, apzinoties ekonomisko zināšanu nenoteiktību, un ekonomiskās domāšanas daudzveidību un sarežģītību.