Pārlekt uz galveno saturu

Īsumā par studiju kursu

Struktūrvienība: Rezidentūras nodaļa
ECTS:48
Kursa vadītājs:Gundega Jākobsone
Studiju tips:Pilna laika
Līmenis:3. cikla (Doktora)
Mērķauditorija:Ārstniecība
Valoda:Latviešu
Studiju kursa apraksts Pilns apraksts, Pilna laika
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Stomatoloģija

Mērķis

Programmas mērķis ir izglītot zobārstus, lai tie kļūtu par ortodontijas speciālistiem ar plašām un pamatīgām uz pierādījumiem balstītām zināšanām.
Programmai ir sekojoši uzdevumi:
Nodrošināt pārraudzītu teorētisko un klīnisko apmācību dažādās ortodontiskajās metodēs un tehnikās, lai speciālisti, beidzot programmu, spētu:
-diagnosticēt dentofaciālo anomāliju un noteikt ārstēšanu bērniem, pusaudžiem un pieaugušajiem ar ortodontiskās ārstēšanas nepieciešamību, formulēt ārstēšanas plānu un paredzēt tās gaitu, novērtēt ortodontiskās ārstēšanas psiholoģiskos aspektus;
-sadarboties ar kolēģiem interdisciplinārajā ārstēšanā dentālām un dentoskeletālām problēmām, t.sk., kraniofaciālām problēmām, kraniomandibulārām problēmām un miega obstruktīvai apnojai.
Nodrošināt apmācību zinātniskajā metodoloģijā un radīt apstākļus zinātniskā darba izstrādē, lai, beidzot studijas, speciālists spētu visaptveroši analizēt, saprast un novērtēt ortodontisko literatūru, formulēt zinātnisko hipotēzi, izveidot zinātniskā projekta hipotēzi, veikt pētījumu un prezentēt rezultātus.
Veicināt studentu iesaisti pedagoģiskajā darbā ar pirmsdiploma studentiem un palīgpersonālu.
Programmas rezultātā ārsts tiks sagatavots sertifikācijai ortodontijas specialitātē, atbilstīgi Latvijas Republikas normatīvajiem dokumentiem: Ārstniecības likumam, Ministru kabineta noteikumiem Nr. 685 un 268.
Programa seko Erasmus Komitejas rekomendācijām.
(European Journal of Orthodontics 2014, 36:340-9.)

Rezultāti

Zināšanas

1.Zināšanas par augšanu un attīstību, tās variācijām, regulējošiem faktoriem.
Zināšanas par pubertālo augšanas spurtu.
Zināšanas vispārējo stāvokļu ietekmi uz ortodontisko anomāliju attītstību un ārstēšanas iespējām.
Zināšanas par embrionālo attīstību, ģenētiku, iedzimtiem sindromiem, teratogēniem faktoriem.
Zināšanas par audu atbildes reakcijām uz dažādiem ortodontiskajiem spēkiem, spēku sistēmu un stipruma ietekme uz audu reakciju.
Zināšanas par specifiskām attēldiagnostikas metodēm ortodontijā: cefalometriju, 2D un 3D rekonstrukcijām no DT izmeklējumiem, 3D fotogrāfijas.
Zināšanas par dažādu ortodontisko aparatūru uzbūvi, indikācijām un klīnisko pielietojumu.
Zināšanas par dažādām spēku sistēmām, kuras rada ortodontiskās un ortopēdiskās aparatūras.

Prasmes

1.Spēt diagnosticēt zobu, un sejas struktūru anatomiskās un funkcionālās anomālijas.
Noteikt novirzes no normālas sakodiena un sejas attiecībās, noteikt novirzes no normālas funkcijas.
Izveidot orthodontisko diagnozi.
Mācēt izgatavot un ievietot dažādas ortodontiskās aparatūras.
Spēt noteikt ārstēšanas un augšanas radītās izmaiņas, izmantojot dažādas superimpozīcijas metodes.

Kompetences

1.Kompetents saprast normālu un abnormālu augšanu un attīstību.
Sapratīs koncepciju par bioloģisko, skeletālo un dentālo vecumu.
Izpratīs dažādu struktūru funkciju attiecībā uz kraniofaciālo augšanu, individuālo variabilitāti.
Uzsākts veidot kompetenci novērst normālu attīstību kavējošos faktorus un veikt interseptīvu ārstēšanu, ja nepieciešams.
Iegūt augstas kvalitātes ortodontiskos izmeklējumus: anamnēzi, veiduļus, fotogrāfijas, u.c.
Uzsāks veidot kompetenci spēka sistēmu un spēka lieluma izvēlē un atbildes reakcijas novērtējumā.
Uzsāks veidot kompetenci biomehānisko sistēmu izveidei ortodontiskai ārstēšanai.