Ortodontija III (ROT_017)
Īsumā par studiju kursu
Mērķis
Programmas mērķis ir izglītot zobārstus, lai tie kļūtu par ortodontijas speciālistiem ar plašām un pamatīgām uz pierādījumiem balstītām zināšanām. Programmai ir sekojoši uzdevumi: Nodrošināt pārraudzītu teorētisko un klīnisko apmācību dažādās ortodontiskajās metodēs un tehnikās, lai speciālisti beidzot programmu spētu: -diagnosticēt dentofaciālo anomāliju un noteikt ārstēšanu bērniem, pusaudžiem un pieaugušajiem ar ortodontiskās ārstēšanas nepieciešamību, formulēt ārstēšanas plānu un paredzēt tās gaitu, novērtēt ortodontiskās ārstēšanas psiholoģiskos aspektus; -sadarboties ar kolēģiem interdisciplinārajā ārstēšanā dentālām un dentoskeletālām problēmām, t.sk., kraniofaciālām problēmām, kraniomandibulārām problēmām un miega obstruktīvai apnojai. Nodrošināt apmācību zinātniskajā metodoloģijā un radīt apstākļus zinātniskā darba izstrādē, lai, beidzot studijas, speciālists spētu visaptveroši analizēt, saprast un novērtēt ortodontisko literatūru, formulēt zinātnisko hipotēzi, izveidot zinātniskā projekta hipotēzi, veikt pētījumu un prezentēt rezultātus. Veicināt studentu iesaisti pedagoģiskajā darbā ar pirmsdiploma studentiem un palīgpersonālu. Programmas rezultātā ārsts tiks sagatavots sertifikācijai ortodontijas specialitātē, atbilstīgi Latvijas Republikas normatīvajiem dokumentiem: Ārstniecības likumam, Ministru kabineta noteikumiem Nr. 685 un 268. Programa seko Erasmus Komitejas rekomendācijām. (European Journal of Orthodontics 2014, 36:340-9.)
Rezultāti
1.Zināšanas par mateiāliem, kurus izmanto ortodontijā.
Zināšanas par indeksiem, kurus izmanto ārstēšanas nepieciešamības izvērtēšanai un ārstēšanas rezultātu novērtēšanai.
Zināšanas par audu atbildes reakcijām uz dažādiem ortodontiskajiem spēkiem.
Zināšanas par ortodontiskās ārstēšanas jatrogēnajiem efektiem.
Zināšanas par ortodontiskās ārstēšanas psiholoģiskajiem aspektiem: psiholoģiskajām
īpatnībām bērnu un pusaudžu vecumā, par sakodiena anomāliju ietekmi uz psihoemociālo stāvokli, ortognātiskās ķirurģijas psiholoģiskie aspekti.
Zināšanas par ortodontiskās ārstēšanas īpatnībām pieaugušajiem pacientiem.
Zināšanas par temporomandibulāro locītavu, par stomatognātisko sistēmu: kraniomandibulārās sistēmas komponentes, normāla un abnormāla košļāšana.
Zināšanas par ortodontiskās ārstēšanas īpatnībām bērniem ar iedzimtām sejas šķeltnēm.
Zināšanas par mutes aparatūru izmantošanu pacientiem ar miega apnoju.
Zināšanas par prakses vadību, par darba drošības apsvērumiem.
1.Veikt interdisciplināru ārstēšanu pacientiem ar vispārējām medicīniskām un dentālām problēmām, pacientiem ar sindromiem un kraniofaciālajām anomālijām, ieskaitot ortognātisko ķirurģiju un kraniomandibulārās novirzes.
Noteikt ortodontiskās ārstēšanas nepieciešamību individuālā un sabiedrības līmenī.
Spēs veikt specializētās literatūras izpēti, novērtēt pierādījumu kvalitāti, lai veidotu uz pierādījumiem balstītu viedokli pacientu aprūpei.
Spēs noformulēt pētījuma (zinātnisko) hipotēzi, izveidot klīniska pētījuma dizainu, veikt datu iegūšanu un apkopošanu. Prezentēt pētījuma datus.
Patstāvīgi plānot un organizēt savu ortodonta speciālista profesionālās kompetences pilnveidi un attīstību, uzņemties atbildību par personāla darba rezultātiem. Spēt veikt sniegt ortodontiko aprūpi, tālāku mācīšanos un pētniecību sarežģītos un neprognozējamos apstākļos.
1.Izstrādāt uz klīniskajiem izmekējumiem balstītu ārstēšanas plānu, ieskaitot retensiju, izskaidrot šo plānu pacientam vai tā vecākiem, kā arī izskaidrot konsekvences, ja ārstēšana netiek veikta.
Kompetents pielietot biomehāniskos principus ortodontiskās ārstēšanas laikā.
Novērtēt ortodontiskās ārstēšnas gaitu un ārstēšanas rezultātu.
Minimizēt ortodontiskās ārstēšanas blakusparādības un novērst to sekas, ja iespējams.
Kompetents izgatavot un ārstēt pacientus ar: izņemamām aparatūrām, ekstraorālām aparatūrām, daļējām fiksētām aparatūrām, labiālām fiksētām aparatūrām, lingvālām balsta ierīcēm, noturošām aparatūrām, skeletālo balstu.
Kompetents ņemt dalību interdisciplinārās ārstēšanas komandās, ārstējot pacientus ar periodontoloģisko saslimšanu vai pacientus, kuriem nepieciešmas restaurācijas.
Kompetents ņemt dalību interdisciplinārās ārstēšanas komandā pacientu ar sejas šķeltnēm rehabilitācijai.
Kompetents analizēt zinātnisko literatūru un sastādīt pētījuma plānu.