Supervīzija un pedagoģija (4 studiju gadi) (RSF_011)
Īsumā par studiju kursu
Mērķis
1) Attīstīt izpratni par organizācijas/komandas kā sistēmas darbības principiem. Veidot prasmi veikt organizācijas/komandas attīstības vajadzību izvērtēšanu. Plānot procesu, izvēlēties atbilstošas organizācijas un komandas supervīzijas metodes. Attīstīt zināšanas, prasmes un kompetenci individuālai supervīzijai - pašvadītās mācīšanās metodēs, emocionālās inteliģences, komunikācijas prasmju (tai skaitā seksuālās un reproduktīvās veselības jomā), sadarbības un refleksijas spēju pilnveidošanas metodē, ietverot kompetences tiesību un ētikas jomā, pacientu datu aizsardzībā, digitālajās prasmēs, pacientu drošībā, bērnu tiesību aizsardzībā, vardarbības atpazīšanā un dzimumu līdztiesībā.
2) Rezidenta kā nozares profesionāļa pedagoģisko iemaņu attīstība un pilnveide, stiprinot rezidenta spēju rezidentūras studijās iegūtās teorētiskās un praktiskās zināšanas un kompetences loģiski, limitētā laika periodā un attiecīgajai mērķauditorijai saprotami strukturēt un nodot pacientiem, studējošajiem, kolēģiem un sabiedrībai kopumā.
Rezultāti
1.1) Izskaidro organizāciju veidojošos komponentus un raksturojošos aspektus. Raksturo organizāciju kultūru, tās līmeņus un ietekmi supervīzijā. Analizē organizācijas darba vidi un tās attīstības vajadzības nozares kontekstā. Nosauc un raksturo organizācijas supervīzijas kā rīcībpētījuma procesa sastāvdaļas un soļus. Raksturo vadības pieeju veidus un analizē vadības instrumentu efektivitāti atbilstoši organizācijas specifikai. Izskaidro pārmaiņu vadības principus. Pārzina pretestību pārmaiņām veidus, salīdzina pretestības pārvarēšanas taktikas. Nosauc komandai raksturīgās problēmas, izskaidro komandas supervīzijas mērķus un salīdzina dažādas supervīzijas metodes darbam ar komandu, organizāciju.
Iegūst zināšanas pašvadītās mācīšanās, emocionālās inteliģences, komunikācijas prasmju (tai skaitā seksuālās un reproduktīvās veselības jomā), sadarbības un refleksijas spēju pilnveidošanas metodē, ietverot zināšanas tiesību un ētikas jomā, pacientu datu aizsardzībā, digitālajās prasmēs, pacientu drošībā, bērnu tiesību aizsardzībā, vardarbības atpazīšanā un dzimumu līdztiesībā.
2) Studiju kursa apguves rezultātā rezidents nostiprina iegūtās teorētiskās zināšanas un praktiskās iemaņas izvēlētajā specialitātē, kā arī iegūst zināšanas saistībā ar pedagoģisko metožu pielietošanu: a) augstskolas pedagoģiskajā darbā; b) pacientu izglītošanā; c) tālākizglītības īstenošanā medicīnas pasniegšanas jomā.
1.1) Plāno un veic organizācijas/komandas situācijas gadījuma izvērtējumu, analizē ar organizācijas/komandas attīstības posmu saistītos iespējamos izaicinājumus un kultūras ietekmi uz situāciju, nosaka potenciāli pilnveidojamās jomas, sastāda organizācijas/komandas argumentētu attīstības plānu, izvēlas un apraksta atbilstošas supervīzijas darba metodes.
Individuālās mācību supervīzijās, kas novadītas simulācijas spēles veidā, studējošais izmanto reflektīvā apļa modeli un tam atbilstošas intervences, noteikt supervīzijas funkcijas, fokusa punktus un novērtē supervīzijas procesa dinamiku un rezultātus. Noformē dokumentāciju, kas saistīta ar mācību supervīzijas procesu.
2) Studiju kursa apguves rezultātā rezidents pratīs izglītot studējošos, pacientus, to tuviniekus, kolēģus un sabiedrību kopsummā. Papildu pedagoģiskajām/izglītošanas prasmēm šī pedagoģiskā darba veida ietvaros tiek sekmēta spēja sniegt konstruktīvu atgriezenisko saiti, vadīt, mentorēt un motivēt profesionāli pilnveidoties profesionālajā pieredzē jaunākus kolēģus.
1.1) Veic organizācijas situācijas un/vai komandas izvērtējumu. Nosaka attīstības vajadzības un sastāda organizācijas attīstības plānu. Spēj argumentēti raksturot izvēlētās darba metodes, to mērķi. Izdara argumentētus secinājumus par vadības procesu pilnveides vajadzībām.
Studējošais veic individuālās supervīzijas procesu gadījumu analīzes, organizē un vada mācību supervīzijas simulācijas spēles veidā, atbilstoši gadījumu analīzē aprakstītā supervizējamā vajadzībām un profesionālās vides specifikai. Veicot mācību supervīziju, ievēro profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipus. Mācību supervīzijas laikā un, analizējot mācību supervīzijas, atpazīst savus profesionālos ierobežojumus un iespējas. Veic profesionālās izaugsmes plānu.
2) Ar ārsta profesiju saistītās pedagoģiskās/izglītības kompetences, komunikatīvās kompetences, metodiskās kompetences,
emocionālās inteliģences, komunikācijas prasmju (tai skaitā seksuālās un reproduktīvās veselības jomā), sadarbības un refleksijas kompetences, kā arī kompetences tiesību un ētikas jomā, pacientu datu aizsardzībā, digitālajās prasmēs, pacientu drošībā, bērnu tiesību aizsardzībā, vardarbības atpazīšanā un dzimumu līdztiesībā.