Pārlekt uz galveno saturu
Jaunais pētnieks
Video

Rīgas Stradiņa universitātes Sabiedrības veselības un sociālās labklājības fakultātes maģistra studiju programmas Veselības psiholoģija pirmā kursa students Krists Jānis Lazdiņš veicis pētījumu Autovadītāju agresijas un braukšanas uzvedības saistība ar personīgās automašīnas jaudu un virsbūves tipu, kura galvenais secinājums ir tāds, ka jaudīgu automašīnu īpašnieki ir agresīvāki par tiem, kam automašīnas ir mazāk jaudīgas.

"Katru gadu visā pasaulē notiek ļoti liels ceļu satiksmes negadījumu skaits. Pašlaik Latvija negadījumu skaita ziņā ir piektajā vietā Eiropā," stāsta jaunais Rīgas Stradiņa universitātes pētnieks.

"Var izdalīt vairākus faktorus, kāpēc notiek ceļu satiksmes negadījumi, – transportlīdzekļa, vides un cilvēka faktors. Pētījumi liecina, ka 90 % visu ceļu satiksmes negadījumu ir saistīti ar cilvēka faktoru, pārējie 10 % – ar transportlīdzekļa un vides faktoru (ceļu stāvoklis, laika apstākļi)."

Līdz šim nebija pierādījumu tam, vai personīgās automašīnas jaudai ir saistība ar braukšanas uzvedību un agresīvu auto vadīšanu.

K. J. Lazdiņa pētījuma mērķis bija "pārbaudīt autovadītāju agresijas un braukšanas uzvedības saistību ar personīgās automašīnas jaudu, virsbūves tipu un demogrāfiskajiem rādītājiem, izdarīto ceļu satiksmes pārkāpumu skaitu".

Pētījumā piedalījās 90 respondentu, no kuriem 30 automašīnu dzinēja tilpums bija 1,3 litri, 30 automašīnas dzinēja tilpums bija 2,0 litri, un 30 bija 3,0 litru dzinēji.

"Galvenais pētījuma secinājums ir tāds, ka jaudīgu automašīnu īpašnieki ir agresīvāki par tiem, kam automašīnas ir mazāk jaudīgas. Pastāv agresīvas izturēšanās un riskantas braukšanas atšķirības starp dažādu jaudu automašīnu vadītājiem. Tas nozīmē, ka tie, kuriem auto ir jaudīgāki, brauc riskantāk un agresīvāk par pārējiem autovadītājiem," uzsver students.

Pētījums tika veikts Rīgas Stradiņa universitātes Komunikācijas fakultātes bakalaura studiju programmā Psiholoģija. Darba vadītāja – Rīgas Stradiņa universitātes asoc. prof. Kristīne Mārtinsone.