Pārlekt uz galveno saturu
Studentiem
Atzinība
Darbiniekiem
Pētniecība
Tradicionālie pasākumi

Vertikāli integrētie projekti ir Rīgas Stradiņa universitātes (RSU) studiju procesa papildinājums un lieliska iespēja studentiem ne tikai apgūt zinātnieka prasmes un iemaņas, bet arī iegūt pētniecības pieredzi. Kopš 2019. gada rudens semestra mūsu augstskolā darbojas sešas vertikāli integrēto projektu komandas.

Maģistra studiju programmas Mākslas terapija vizuāli plastiskās mākslas terapijas specializācijas 2. kursa studente Linda Muižniece-Slesare (attēlā) darbojas vertikāli integrētā projekta Psiholoģiskā palīdzība un pašpalīdzība apakšgrupā Profesionālā darbība un pašpalīdzība pārmaiņu laikā, un tas viņai ļāvis straujākiem soļiem veikt savu pētījumu par Latvijas mākslas terapeitu profesionālo identitāti pārmaiņu laikā, plānojot publikācijas starptautiskos žurnālos.

linda_muizniece_portrets-griezta02.pngFoto no privātā arhīva

Studiju programmas Mākslas terapija vadītāja Jana Duhovska Lindu raksturo kā apķērīgu, precīzu un nosvērtu studenti, kura studiju procesam pieiet sistemātiski un racionāli, uzņemoties atbildību par sava studiju procesa rezultātiem. Ne velti Linda šogad saņēmusi RSU Gada balvu nominācijā Gada maģistrants.

Ko jums dod iespēja iesaistīties vertikāli integrētajā projektā Psiholoģiskā palīdzība un pašpalīdzība?

Es iegūstu strukturētu palīdzību, lai efektīvāk virzītos uz priekšu, veicot savu pētījumu.

Bez šī atbalsta un ieteikumiem es, visticamāk, pārāk daudz laika pavadītu, darot nevajadzīgas lietas, piemēram, meklētu informāciju nepareizajās vietās. Es esmu ieguvusi ļoti daudz noderīgu padomu, kā aptvert vairāk informācijas, kā saprast labāk pētāmo tēmu īsā periodā.

Ko līdz šim esat paveikusi?

Projektā piedalos kopš 1. kursa sākuma. Tad biju citā apakšgrupā, kur sākotnēji strādāju pie potenciālajām pētījuma idejām, bet pēc tam sākās darbs ar informācijas vākšanu, datu analīzi utt. Asistentes Elīnas Akmanes vadībā, iesaistot darbā studentus, tapa prezentācija starptautiskai konferencei, un pašlaik tiek plānotas divas publikācijas – vienai es būšu līdzautore, otra būs mana. Pie savas publikācijas iesāku strādāt pie Elīnas Akmanes vertikāli integrētajā projektā un tagad turpinu šo darbu citā projekta apakšgrupā pie profesores Kristīnes Mārtinsones.

Šogad tātad darbojos citā apakšgrupā, kur padziļināti strādāju tieši ar savu pētījumu. Šajā grupā līdz šim esmu ļoti, ļoti daudz izlasījusi, lai varētu izveidot pamatu jeb teorētisko daļu savam pētījumam. Ir izdarītas arī vairākas praktiskas lietas, piem., atrasti žurnāli, kur publicēties, uzrakstīts darba plāns u. c.

Ko esat iemācījusies, piedaloties vertikāli integrētajā projektā? 

Esmu iemācījusies sadarboties ar citiem pētniekiem kvalitatīvo datu analīzes veikšanā, izmantojot konkrētas kvalitatīvās analīzes metodes.

Ieguvu izpratni par to, kā vispār ķerties klāt pētniecībai, no kura gala sākt. Tagad zinu konkrēti pa soļiem, kas man būtu jādara, ja gribētu pētīt kaut ko citu.

Pamazām mācos apkopot, analizēt un noformulēt teoriju, uz kā balstīsies mans pētījums.

Šajā projektā strādājat komandā vai individuāli?

Ir grūti pateikt, vai šajā projektā strādāju individuāli. No vienas puses, es savu pētījumu veicu pati – meklēju informāciju, lasu, nepārtraukti par to domāju, plānoju. No otras puses, es zinu, ka varu lūgt padomu, atbalstu un to arī saņemu.

Ir sajūta, ka tomēr neesmu viena cīnītāja.

Docētāji ir atsaucīgi un palīdz virzīties uz priekšu strukturētākā veidā, īpaši atbalstot un uzmundrinot tajos brīžos, kad šķiet, ka esi pilnībā apmaldījies un galvā valda vētra.

Kāpēc jūs ieteiktu arī citiem studentiem iesaistīties RSU vertikāli integrētajos projektos?

Šis projekts man ir devis iespēju ātrāk saprast, kas ir pētniecība un pētnieks. Atceros, ka paralēli metodoloģijas kursam biju iesaistījusies vertikāli integrētajā projektā, kurā palīdzēju citiem pētniekiem. Tas ļāva labāk saprast un strukturēt teorētiskās zināšanas. Tas, ko mācījos metodoloģijā, vairs nebija abstrakta informācija, bet jau reāla pieredze praksē. 

RSU Gada maģistrants 2023 – Linda Muižniece-Slesare

Kāpēc savulaik izvēlējāties studēt psiholoģiju?

Psiholoģija mani interesē jau sen. Tas sākās ar dažādām pašpalīdzības grāmatām, rakstiem un lielu interesi par to, kāpēc cilvēki pieņem konkrētos lēmumus, kāpēc rīkojas tā, kā rīkojas, tā vietā, lai visu saliktu stereotipiskās kastītēs. Varētu teikt, ka man piemīt dabiska ziņkārība par cilvēkiem, ko vēlāk papildināja vēlme palīdzēt – vēl tiešāk un vairāk, nekā to spēju izdarīt tikai ar mākslu (ar fotografēšanu). Otrs svarīgākais iemesls bija personīgā izaugsme.

Studiju procesā ļoti daudz varu paņemt savai izaugsmei, lai saprastu sevi, saprastu apkārt notiekošo un apkārtējos cilvēkus.

Jūs pieminat fotografēšanu. Vai taisnība, ka viens no jūsu vaļaspriekiem ir fotografēšana?

Jā, man ļoti patīk fotografēt! Visbiežāk fotografēju ar dažāda veida kamerām, bet bakalaura programmas laikā iemācījos visu analogo fotografēšanas un attīstīšanas procesu. Šis process man ir vismīļākais.

Darbošanās ar filmu kamerām, neziņa par to, kas sanāks, negaidītie pārsteigumi, kļūdas, vilšanās un galu galā pašas fotogrāfijas radīšana no tās uzņemšanas brīža līdz gala produktam ir kā meditācija. Apvienojot to ar manu interesi par cilvēkiem, varu teikt, ka man visvairāk patīk fotografēt cilvēkus, bet es to daru lēnām. Fotogrāfijā attēlotais cilvēks ir tikpat svarīgs kā pats process. Fotosesijas ir garas, piepildītas ar sarunām un sajūtām. Es ķeru mirkļus, kad cilvēki parāda sevi, ir patiesi un nesamāksloti. Protams, arī gala produkts izskatās citādāk, jo izmantoju vidēja un lielformāta filmiņas, plānoju pat pamēģināt stikla plates, kuras saglabājušas no 20. gs. sākuma.

linda_muizniece_eagle.jpgLindas 2017. gada foto "Eagle". "Šī fotogrāfija ir no projekta par sievietēm dažādās profesijās un to, kā viņas tajā rod pašpārliecinātību, seko savām ambīcijām," pastāstīja foto autore

Kāpēc nolēmāt turpināt studijas maģistrantūrā?

Mana izvēle turpināt studijas maģistrantūrā bija pavisam vienkārša – tas bija vienīgais veids, kā apgūt mākslas terapeita profesiju.

Manuprāt, izglītība vispār ir ļoti svarīga – gan formālā, gan neformālā. Ļoti daudz var apgūt neformālās izglītības ceļā vai dažādos kursos, semināros, lekcijās, no pieredzes. Es uzskatu, ka intelektuālā stimulācija visas dzīves garumā ir svarīga, tomēr ir reizes, kad tieši formāla apmācība ir būtiska. Piemēram, studijas kādā no veselības aprūpes programmām.

Kādas kopumā ir jūsu maģistra studijas RSU?

Maģistra programmā Mākslas terapija katrs semestris ir bijis izaicinājums ne tikai sistēmas un akadēmiskajā ziņā, bet arī personīgajā izaugsmē. Bakalaura grādu ieguvu ārzemēs, kur bija ļoti atšķirīga sistēma, un pielāgošanās Latvijas augstskolai prasīja zināmu piepūli. Es arī negaidīju, ka akadēmiski sasniegšu šādus rezultātus, it īpaši tāpēc, ka man ir pilna laika darbs. 
Varu teikt, ka ar lielu interesi centos iedziļināties it visā, kas studiju procesā tika piedāvāts. Iespējams, ka tieši tas palīdzēja sasniegt šādu rezultātu un iegūt RSU Gada balvu.

linda_muizniece_image1_griezta03.png2023. gads. Linda (2. rindā 1. no kreisās) kopā ar kursabiedrenēm studiju kursā "Medicīniskā rehabilitācija un komandas darbs". Foto no privātā arhīva

Studiju laikā esmu saskārusies arī ar ļoti daudz šaubu un neziņas brīžiem, trauksmi, bailēm un gluži vienkārši laika trūkumu, kas man lika pieņemt apzinātus lēmumus par savām prioritātēm. Milzīga nozīme ir bijusi atbalstam, ko saņemu no vīra. Rezultātā ar lepnumu tagad skatos uz pirmo studiju gadu un domāju “Man tas izdevās!”.

Visspilgtākais, ko varu paņemt no studijām un RSU, ir cilvēki.

Man ir fantastiskas kursabiedrenes, kuras sniedz atbalstu, uzklausa, kuras ir domubiedri. Mēs bieži komunicējam un palīdzam cita citai. Domāju, ka tas ļoti, ļoti palīdz virzīties uz priekšu. Man jāsaka arī milzīgs paldies docētājiem, kuri palīdz, parādot pareizo virzienu, uzliek bremzes, kur nepieciešams, bet svarīgākais – jau studiju laikā paver iespēju iepazīt profesiju un topošos kolēģus.

Kopumā ir piedzīvots pilns emociju spektrs, esmu ieguvusi draugus, jaunus kolēģus, mentorus, izaugsmi un daudz ko citu.

Pirmā lieta, ko jūs izdarītu, ja loterijā laimētu miljonu?

Nopirktu saldējumu un kopā ar vīru padomātu, kā no lielākās daļas naudas tikt vaļā. (Smejas.) Ja kaut kas ir par daudz, tas arī nav labi, jo visam jābūt līdzsvarā. Citiem nauda ir nepieciešama vairāk nekā man.


Aktivitāte tiek īstenota projektā Pārvaldības procesu pilnveide un studiju programmu satura modernizācija Rīgas Stradiņa universitātē (Nr. 8.2.3.0/18/A/011).

ieguldijums_tava_nakotne_rsu_nap_esf.jpg