Pārlekt uz galveno saturu
Studentiem
SZF
Darbiniekiem

No 2025. gada 1. jūlija stāsies spēkā Pacientu tiesību likuma jaunās prasības, kas paredz, ka visām ārstniecības iestādēm būs pienākums mērķtiecīgi un sistemātiski veicināt pacientu tiesību ievērošanu un aizsardzību. Tas nozīmē konkrētu pacientu tiesību īstenošanas plānu, kas būs jāizstrādā un jāievieš katrai stacionārajai un daudzprofilu ambulatorajai iestādei.

Lai atvieglotu šo procesu, Rīgas Stradiņu universitātes (RSU) Sociālo zinātņu pētniecības centra pētnieku grupa – Ph.D. Karina Palkova, Mg. iur., Ph.D. zinātniskā grāda pretendente Andreta Slavinska, Ph.D. Laura Šāberte, Dr. iur. Aldis Lieljuksis un Ph.D. Ieva Bikava – ar Veselības ministrijas atbalstu ir izstrādājusi vadlīnijas pacientu tiesību īstenošanas plāna ieviešanai ārstniecības iestādēs. Vadlīniju mērķis ir sniegt praktisku, vienotu un pielāgojamu pieeju, kas palīdz ārstniecības iestādēm ne vien sagatavot savu plānu, bet arī to īstenot reālajā praksē.

Dokumentā “Vadlīnijas pacientu tiesību īstenošanas plāna ieviešanai ārstniecības iestādēs. Pilotprojekts 2025. – 2027. gadam” iekļauti priekšlikumi aktivitātēm, kas vērstas uz pacientu tiesību nodrošināšanu, kā arī ieteikumi plāna uzraudzībai, efektivitātes izvērtēšanai un pielāgošanai mainīgiem apstākļiem.

Asoc. prof. Karina Palkova norāda:

“Pacientu tiesību aizsardzība  un pacientu drošība  ir mūsdienu veselības aprūpes pamatvērtība, kas balstās uz pacienta un ārsta cieņpilnu un atbildīgu mijiedarbību.

Lai šos principus īstenotu praksē, nepieciešama sistemātiska pieeja — pacientu tiesību īstenošanas plāns palīdz ārstniecības iestādēm skaidri strukturēt darbu, identificēt prioritātes un nodrošināt gan pacientu tiesību aizsardzību, gan ārstniecības personu profesionālo atbalstu ikdienas praksē.”

Lai pacientu tiesību īstenošana būtu sekmīga, īpaši svarīga ir cieša sadarbība starp valsts institūcijām, ārstniecības iestādēm, nevalstiskajām organizācijām un sabiedrību kopumā.

Šis plāns ir nozīmīgs solis ceļā uz veselības aprūpes vidi, kur pacienta cieņa, drošība un tiesības tiek nostādītas kā vienas no galvenajām vērtībām.

Ārstniecības iestādes ir aicinātas iepazīties ar vadlīnijām, integrēt praktiskās rekomendācijas un piemērus iekšējos dokumentos un regulāri pārskatīt pacientu tiesību īstenošanas praksi.