Pārlekt uz galveno saturu
Ilgtspējīga attīstība

Eiropas Ilgtspējīgas attīstības nedēļas noslēgumā 6. oktobrī Valsts kancelejā notika seminārs 10 gadi kopā ceļā uz ilgtspējīgu Eiropu. Pasākumā ar pētījuma Jaunā paradigma izglītībā – vērtību maiņa un ilgtspējīgas attīstības mērķu integrēšana studiju saturā rezultātiem iepazīstināja Rīgas Stradiņa universitātes (RSU) Sociālo zinātņu fakultātes vadošā pētniece, Latvijas Zinātņu akadēmijas korespondētājlocekle un Latvijas Zinātnes padomes eksperte prof. Dr. oec. Dzintra Atstāja.

Pētījuma mērķis bija novērtēt ANO Ilgtspējīgas attīstības mērķu integrēšanu studiju saturā un vērtību maiņu, kas notiek, pateicoties vides un biznesa izglītībai.

Pētījumā piedalījās eksperti no Latvijas zinātnes universitātēm (Rīgas Stradiņa universitāte, Rīgas Tehniskā universitāte, Latvijas Universitāte, Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitāte), publiskā sektora iestādēm (Valsts kanceleja, Izglītības un zinātnes ministrija, Latvijas Zinātnes padome), kā arī nevalstiskajām organizācijām un UNESCO Latvijas Nacionālās komisijas. Fokusgrupas tika veidotas ar sociālo zinātņu studentiem no piecām Latvijas universitātēm.

dzintra_atstaja_prezentacija_06102025.jpg
Prof. Dzintra Atstāja prezentācijas laikā

Pētījumā izmantota jauktu metožu pieeja, apvienojot ekspertu intervijas, kvantitatīvo datu ieguvi ar tiešsaistes aptaujām un kvalitatīvo datu vākšanu, izmantojot fokusgrupu diskusijas. Šī pieeja nodrošinājusi datu daudzveidību, validitāti un analīzes dziļumu. Ekspertu intervijas sniedza stratēģisku skatījumu par ilgtspējīgas attīstības mērķu (IAM) integrāciju izglītībā, fokusgrupu diskusijas atklāja studentu izpratnes un attieksmes nianses, savukārt kvantitatīvās aptaujas nodrošināja plašu empīrisko bāzi.

Pētījuma rezultāti liecina, ka ilgtspējīgas attīstības mērķu integrācija augstākās izglītības programmās Latvijā ir fragmentēta: pieejas dažādās augstskolās un nozarēs atšķiras no virspusējām līdz padziļinātām. Arī ekspertiem nav vienotas izpratnes par to, vai ilgtspējīga attīstība būtu jādefinē kā atsevišķa sociālo zinātņu apakšnozare vai jāsaglabā caurviju pieejā.

Turpmākie ieteiktie soļi ilgtspējas stiprināšanai izglītībā

  • Veidot vairāk starpdisciplināru kursu, iekļaujot vides, sociālos un pārvaldības aspektus
  • Stiprināt akadēmiskā personāla kompetenci ilgtspējas jautājumos
  • Integrēt IAM pētniecības virzienus augstākās izglītības iestāžu stratēģijās
  • Veicināt darba devēju, studentu un akadēmiskās vides sadarbību ilgtspējas kursu izstrādē
  • Paplašināt obligātā vides aizsardzības kursa saturu, iekļaujot ilgtspējīgas attīstības tēmas
  • Izstrādāt vienotu kvalitātes vadības ietvaru IAM īstenošanas novērtēšanai

“Augstskolas ieņem nozīmīgu vietu ilgtspējīgas attīstības iedzīvināšanā sabiedrībā, un to pienesums ir saistīts ar nākotnes profesionāļu zināšanām, prasmēm un vērtību izpratni. Pateicoties kolēģu atsaucībai un ieinteresētībai, ir iegūta visaptveroša informācija par reālo situāciju Latvijas augstskolās. Šis ir veiksmes stāsts, un šis starpdisciplinārais pētniecības projekts jau sniedz ieguldījumu Ilgtspējīgas attīstības mērķu integrēšanā studiju programmās un augstskolu darbībā. Popularizējot labās prakses piemērus, veicināsim paradumu maiņu un izpratni par ANO ilgtspējīgas attīstības mērķu nozīmi ikdienā. Eiropas Ilgtspējīgas attīstības nedēļa ir piemērots laiks, kad iedrošināt un iedvesmot sabiedrību rīkoties ilgtspējīgi, dalīties pieredzē un stiprināt kopīgu izpratni par to, kā veidot gan ekonomiski, gan sociāli, gan videi draudzīgu nākotni,” komentē prof. Atstāja.

Prof. Atstājas zinātniskā darbība vairāk nekā 25 gadus ir veltīta ilgtspējīgas attīstības un sabiedrības noturības jautājumiem, veicinot to iekļaušanu Latvijas akadēmiskajā un politikas veidošanas vidē.