Ilgtspējas idejas kā mācību procesa neatņemama sastāvdaļa. Docētājas pieredze
Ilgtspējīga attīstība vairs nav tikai teorētisks jēdziens – tā kļuvusi par nozīmīgu studiju satura un mācību pieejas daļu arī Rīgas Stradiņa universitātē (RSU). Sociālo zinātņu fakultātes lektore un pētniece Kristīne Blumfelde-Rutka uzsver, ka universitātēm ir īpaša loma sabiedrības ilgtspējas izglītošanā un praktiskā piemēra radīšanā:
“Universitātes studiju kursu satura dažādošana ar ilgtspējīgas attīstības tematiku ir būtisks faktors, kas ļauj universitātēm uzņemties nozīmīgu lomu pasaules ilgtspējīgā attīstībā. Šis ir pirmais solis, kā studentus informēt, izglītot un, kas būtiski, aktīvi iesaistīt.”
Ilgtspējas tēmas praksē – no idejas līdz risinājumam
Docētājas vadītajā studiju kursā Patērētāju uzvedība ilgtspējas jautājumi tiek ne tikai apspriesti, bet arī praktiski īstenoti. Studējošo komandas sadarbībā ar RSU Studējošo pašpārvaldes projektu Zaļš analizēja cilvēku paradumus un meklēja veidus, kā mazināt barjeras ilgtspējīga dzīvesveida ieviešanai.
Studējošie pētīja vides, sociālos un ekonomiskos aspektus, izstrādāja komunikācijas risinājumus un videomateriālus, lai veicinātu sabiedrības informētību par ilgtspējīgu rīcību. Šāda pieeja ļauj apgūt sarežģītas teorētiskas koncepcijas caur reālu rīcību un radošiem risinājumiem, attīstot arī profesionālās prasmes, kas noderēs turpmākajā darba dzīvē.
“Studējošie veidoja ne tikai saturu, bet arī mācījās analizēt patērētāju uzvedību un izstrādāt mārketinga kampaņas, kas veicina paradumu maiņu. Tās ir prasmes, kuras viņiem noderēs, strādājot komunikācijas un reklāmas jomā,”
uzsver K. Blumfelde-Rutka.
Studējošo pieredze. Ilgtspēja kā personīgs izaicinājums
Bakalaura programmas Starptautiskais mārketings un reklāma trešā kursa studentes Stefānija Dzene un Evelīna Jonaite atzīst, ka šāda pieeja palīdzēja ieraudzīt ilgtspējas jautājumus no jauna skatpunkta:
“Visvērtīgākais bija tas, ka nebija pareizās atbildes – pašiem vajadzēja meklēt problēmas un risinājumus. Mēs nerunājām abstrakti, bet skatījāmies, kas ir mums apkārt. Pētījām tekstila šķirošanu, devāmies uz šķirošanas punktiem un nodevām drēbes, vienlaikus uzfilmējot pieredzi. Tas ļāva teoriju pārvērst praksē."
Studējošie atzīst, ka ilgtspējas temats kļūst par dabisku studiju procesa daļu pat tad, ja tas nav tieši uzdots – tas ir aktuāls un personiski nozīmīgs.
Docētāju atbalsts un inovatīvas mācību metodes
K. Blumfelde-Rutka uzsver, ka veiksmīga ilgtspējas tēmu integrācija balstās ciešā sadarbībā ar studentiem, atgriezeniskajā saitē un rūpīgā aktivitāšu plānošanā. “Nevis tikai uzdot uzdevumu un gaidīt rezultātu, bet strādāt kopā ar studentiem – analizēt idejas, sniegt atbalstu, ieteikumus. Tas ievērojami paaugstina studējošo motivāciju,” viņa skaidro. Šāda pieeja atspoguļo RSU docētāju inovācijas garu un mūsdienīgu pedagoģiju, kur mācīšanās notiek dialogā un reālā darbībā, savienojot zinātnes, izglītības un sabiedrības intereses.
Ilgtspēja – kopīga atbildība
RSU docētāji un studenti pierāda, ka ilgtspēja nav tikai tēma, ko mācās, bet arī vērtība, ko dzīvo. Ar dažādu studiju kursu, pētniecības un studentu iniciatīvu starpniecību universitātē tiek veidota izpratne, kompetence un atbildība par nākotnes sabiedrību.
“Ilgtspējīgas attīstības mērķi var kalpot kā kompass, palīdzot mums ieraudzīt to, ko jau darām, un kā vēl to varam attīstīt,” rezumē K. Blumfelde-Rutka.