Pārlekt uz galveno saturu

Ievads ekoloģijā

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:28.03.2022 16:12:22
Par studiju kursu
Kursa kods:BUMK_007LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Bioloģija; EkoloģijaMērķauditorija:Ārstniecība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Vilnis Šķipars
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Bioloģijas un mikrobioloģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Dzirciema iela 16, bmkatrsu[pnkts]lv, +371 67061584
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)10Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas20
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Pamatzināšanas bioloģijā un ķīmijā (vidusskolas programmas apjomā).
Mērķis:
Iegūt visaptverošas zināšanas un saprašanu par sugu un organismu mijiedarbību ar apkārtējo vidi - biotiskiem un abiotiskiem faktoriem un par to kā darbojas ekosistēmas.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievads, ekoloģisko pētījumu galvenie virzieni un pieejas, evolūcija, evolūcijas pierādījumi.Lekcijas1.00auditorija
2Bioģeoķīmiskie cikli, sukcesija, biotopi.Lekcijas1.00auditorija
3Limitējošie faktori, abiotisko faktoru ietekme uz sugu izplatību.Lekcijas1.00auditorija
4Hidroekoloģija, apkārtējās vides aizsardzība.Lekcijas1.00auditorija
5Populāciju ekoloģija, barošanās stratēģijas, vairošanās stratēģijas.Lekcijas1.00auditorija
6Bioloģiskā daudzveidība, ģenētiskā daudzveidība.Lekcijas1.00auditorija
7Ekoloģijas definīcijas un jēdzieni; dzīvnieku pēdas un izkārnījumi, to lietošana ekoloģijas pētījumos.Nodarbības1.00auditorija
8Barības ķēdes, barības tīkli, to izmaiņas.Nodarbības1.00auditorija
9Bioindikatoru sugu izmantošana apkārtējās vides raksturošanai.Nodarbības1.00auditorija
10Nodarbība botāniskajā dārzā. Floristiskie reģioni. Augu adaptācija un loma ekosistēmās.Nodarbības1.00auditorija
11Ekoloģisko ziepju pagatavošana; cilvēka ietekmes uz apkārtējo vidi samazināšana; informācijas par vielu kaitīgumu/nekaitīgumu kritiska uztvere.Nodarbības1.00auditorija
12Saldūdens ūdenstilpņu ekosistēma (floras un faunas, fitoplanktona un zooplanktona paraugu apskate).Nodarbības1.00auditorija
13Evolūcija (videomateriālu demonstrēšana un diskusija par dažādiem evolūcijas aspektiem, vienlaicīgi parādot bioloģiskās un ģenētiskās daudzveidības nozīmi).Nodarbības1.00auditorija
14Piesārņojums, piesārņojuma aprite dabā, studentu grupu darbs un prezentācijas par šo tēmu.Nodarbības1.00auditorija
15Nodarbība zooloģiskajā dārzā. Dzīvnieku pielāgošanās spējas, nišu ieņemšana.Nodarbības1.00auditorija
16Kontroldarbs.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Akarībā no konkrētās nodarbības, patstāvīgie darbi būs dažādi. Piemāram grupās vai individuāli sagatavotas īsas (5 - 10 min) prezentācijas vai individuāla informācijas meklēšana populārzinātniskajā vai zinātniskajā literatūrā par piedāvātajām tēmām, kas aptver dabas aizsardzību vai aktuālus ekoloģiskus jautājumus. Studiju kursa laikā plānota ekskursija uz Latvijas Universitātes Botānisko dārzu, kas iekļaus praktisko uzdevumu par augu ar noteiktām īpašībām atrašanu.
Vērtēšanas kritēriji:
Tiks vērtēta patstāvīgo darbu izpilde - atbilstība uzdotajai tēmai, skaidrojumu kvalitāte, spēja uzdevuma kontekstā argumentēti analizēt dažādus ar ekoloģiju saistītus jautājumus. Studiju kursa beigās studentiem jāraksta kontroldarbs, kurā atspoguļosies viņu spējas pielietot priekšmetā iegūtās zināšanas. Vērtējums ir kumulatīva atzīme, no kuras 30% veido patstāvīgais darbs un 70% - rezultāts gala pārbaudījumā. Gala pārbaudījums sastāv no 10 atvērtā tipa jautājumiem.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Pēc studiju kursa apgūšanas studenti spēs lietot un saprast ekoloģijā lietoto terminoloģiju, izpratīs ekoloģiskās organizācijas līmeņus, sapratīs galvenos bioģeoķīmiskos ciklus un bioakumulācijas likumus, gūs priekšstatu par sugu un indivīdu savstarpējām attiecībām, evolūcijas principiem kā arī varēs un nosaukt galvenās vides aizsardzības programmas. Studenti iegūs zināšanas par aktuālākajām problēmām ekoloģijā, arī kontekstā ar cilvēka veselību.
Prasmes:Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs izmantot gaismas mikroskopu, pratīs plānot eksperimentus, ievākt paraugus no apkārtējās vides un rīkoties ar tiem drošā veidā. Kursa ietvaros apspriedīsim ar kritisku informācijas analīzi sastītas iemaņas.
Kompetences:Spēja analizēt dažāda līmeņa ekoloģiskās problēmas, izvērtēt iespējamos risinājumus. Spēja izvērtēt dažādu darbību ekoloģiskās sekas pirms šo darbību veikšanas. Spēja izvērtēt ekoloģisko situāciju kontekstā ar cilvēku veselību. Studenti iegūs pamatzināšanas aizsargājamo sugu likumdošanā un to starptautiskajā tirdzniecībā. Sapratne par dažāgu sugu pielietojumu iespējām medicīnā.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1V. Melecis. 2011. Ekoloģija. LU Akadēmiskais apgāds, Rīga. (akceptējams izdevums)
2M. Begon, C.R. Townsend. 2021. Ecology: from Individuals to Ecosystems. Wiley; 5th edition
3Ārvalstu studentiem/For International students:
4M. Begon, C.R. Townsend. 2021. Ecology: from Individuals to Ecosystems. Wiley; 5th edition
Papildu literatūra
1M. Begon, R.W. Howarth, C.R. Townsend, 2014, Essentials of Ecology. Wiley; 4th edition
2M. Molles, B. Borrell. 2010. Environment: Science, Issues, Solutions. W. H. Freeman; Illustrated edition
3O. Nikodemus, G. Brūmelis (red.), 2015, Dabas aizsardzība. LU akadēmiskais apgāds, Rīga. 2. izdevums.
4Ārvalstu studentiem/For International students:
5M. Molles, B. Borrell. 2010. Environment: Science, Issues, Solutions. W. H. Freeman; Illustrated edition
6M. Begon, R.W. Howarth, C.R. Townsend, 2014, Essentials of Ecology. Wiley; 4th edition
Citi informācijas avoti
1earth.nullschool.net (On-line map of atmospheric and hydrospheric conditions)
2http://www.latvijasdaba.lv/
3http://www.faunaeur.org/
4Plants for a future database
5Global invasive species database.
6Ārvalstu studentiem/For International students:
7Plants for a future database
8http://www.faunaeur.org/
9earth.nullschool.net (On-line map of atmospheric and hydrospheric conditions)