.
Bioloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:8.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:21.11.2022 14:57:51
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | BUMK_054 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Sporta treneris | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Linda Gailīte | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Bioloģijas un mikrobioloģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 16, linda[pnkts]gailitersu[pnkts]lv, +371 67061542 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nepieciešamas zināšanas vispārīgajā bioloģijā, atbilstoši vidusskolas mācību programmai. | ||||||||
Mērķis: | Iegūt zināšanas par cilvēku kā vienotu sistēmu, veidojot integratīvu pamatu specializētākām studijām, iegūt nepieciešamās prasmes šo zināšanu izmantošanā veselības sporta speciālista praksē. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Bioloģijas priekšmets. Prokarioti, eikarioti. Eikariotu šūnas uzbūve. Plazmatiskās membrānas struktūra, funkcijas. | Lekcijas | 0.50 | E-studiju vide | |||||
2 | Praktiskā nodarbība - pārbaudes darbs. gaismas mikroskopēšana, eikariotu un prokariotu atšķirības, plazmatiskā membrāna - osmozes eksperiments. | Nodarbības | 0.50 | cits | |||||
3 | Lekcija - šūnas organoīdi (tai skaitā šūnas kodols, tā sastāvdaļas), to funkcijas, raksturojums, saistība ar cilvēka patoloģiju. | Lekcijas | 0.50 | E-studiju vide | |||||
4 | Praktiskā nodarbība - Pārbaudes darbs. Praktiskais darbs – hromosomas, šūnu organoīdi - mikroskopēšana, situāciju uzdevumi. | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
5 | Lekcija - Šūnas dzīves cikls. Šūnu dalīšanās veidi: mitoze, mejoze, amitoze. Šūnas nāve. | Lekcijas | 0.50 | E-studiju vide | |||||
6 | Lekcija - gametoģenēze. Apaugļošanās. | Lekcijas | 0.50 | E-studiju vide | |||||
7 | Praktiskā nodarbība - pārbaudes darbs, mikropreparātu analīze, kas analizē šūnu dalīšanos, situācijas uzdevumu analīze. | Nodarbības | 0.50 | cits | |||||
8 | Kolokvijs par bioloģijas priekšmetu, eikariotu, prokariotu šūnu to uzbūvi, funkcijām saistību ar cilvēka patoloģiju (ietver tematus no 1.-3.lekcijai un 1,-3. praktiskai nodarbībai. | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
9 | Lekcija - Cilvēka ģenētika. Gēnu ekspresija. Mainība – gēnu, hromosomu un genoma mutācijas. | Lekcijas | 0.50 | E-studiju vide | |||||
10 | Lekcija - Mendeļa likumi. Cilvēka mendelējošās pazīmes. Gēnu mijiedarbības veidi, to nozīme cilvēka ģenētikā. | Lekcijas | 0.50 | E-studiju vide | |||||
11 | Pārbaudes darbs Praktiskais darbs: situāciju uzdevumi – pazīmju iedzimšanas galvenās likumsakarības un Mendeļa likumi. | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
12 | Lekcija - Monogēnie iedzimšanas tipi, saistīto pazīmju un slimību raksturojums. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
13 | Praktiskā nodarbība - pārbaudes darbs. Iedzimšanas tipu analīze, ciltskoku analīze. Situācijas uzdevumu analīze. | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
14 | Lekcija - multifaktoriālais un mitohondriālais iedzimšanas tips. Ģenētiskā testēšana. | Lekcijas | 0.50 | E-studiju vide | |||||
15 | Praktiskā nodarbība - studējošo praktiskā darba prezentācija par ģenētisko testu nozīmi, lai prognozētu fizisko izturību, uztura plānu u.c. SItuācijas uzdevumu analīze. | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
16 | Kolokvijs par cilvēka ģenētiku | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Bioloģijas priekšmets. Prokarioti, eikarioti. Eikariotu šūnas uzbūve. Plazmatiskās membrānas struktūra, funkcijas. | Lekcijas | 0.50 | E-studiju vide | |||||
2 | Praktiskā nodarbība - pārbaudes darbs. gaismas mikroskopēšana, eikariotu un prokariotu atšķirības, plazmatiskā membrāna - osmozes eksperiments. | Nodarbības | 0.50 | cits | |||||
3 | Lekcija - šūnas organoīdi (tai skaitā šūnas kodols, tā sastāvdaļas), to funkcijas, raksturojums, saistība ar cilvēka patoloģiju. | Lekcijas | 0.50 | E-studiju vide | |||||
4 | Praktiskā nodarbība - Pārbaudes darbs. Praktiskais darbs – hromosomas, šūnu organoīdi - mikroskopēšana, situāciju uzdevumi. | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
5 | Lekcija - Šūnas dzīves cikls. Šūnu dalīšanās veidi: mitoze, mejoze, amitoze. Šūnas nāve. | Lekcijas | 0.50 | E-studiju vide | |||||
6 | Lekcija - gametoģenēze. Apaugļošanās. | Lekcijas | 0.50 | E-studiju vide | |||||
7 | Praktiskā nodarbība - pārbaudes darbs, mikropreparātu analīze, kas analizē šūnu dalīšanos, situācijas uzdevumu analīze. | Nodarbības | 0.50 | cits | |||||
8 | Kolokvijs par bioloģijas priekšmetu, eikariotu, prokariotu šūnu to uzbūvi, funkcijām saistību ar cilvēka patoloģiju (ietver tematus no 1.-3.lekcijai un 1,-3. praktiskai nodarbībai. | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
9 | Lekcija - Cilvēka ģenētika. Gēnu ekspresija. Mainība – gēnu, hromosomu un genoma mutācijas. | Lekcijas | 0.50 | E-studiju vide | |||||
10 | Lekcija - Mendeļa likumi. Cilvēka mendelējošās pazīmes. Gēnu mijiedarbības veidi, to nozīme cilvēka ģenētikā. | Lekcijas | 0.50 | E-studiju vide | |||||
11 | Pārbaudes darbs Praktiskais darbs: situāciju uzdevumi – pazīmju iedzimšanas galvenās likumsakarības un Mendeļa likumi. | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
12 | Lekcija - Monogēnie iedzimšanas tipi, saistīto pazīmju un slimību raksturojums. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
13 | Praktiskā nodarbība - pārbaudes darbs. Iedzimšanas tipu analīze, ciltskoku analīze. Situācijas uzdevumu analīze. | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
14 | Lekcija - multifaktoriālais un mitohondriālais iedzimšanas tips. Ģenētiskā testēšana. | Lekcijas | 0.50 | E-studiju vide | |||||
15 | Praktiskā nodarbība - studējošo praktiskā darba prezentācija par ģenētisko testu nozīmi, lai prognozētu fizisko izturību, uztura plānu u.c. SItuācijas uzdevumu analīze. | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
16 | Kolokvijs par cilvēka ģenētiku | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīgi students apgūst teorētisko materiālu, izmantojot lekcijas un papildus informācijas avotus, rēķina situāciju uzdevumus ģenētikā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Ja apmeklētas ir visas nodarbības, aizpildīti darba protokoli, nokārtoti pārbaudes darbi ar atzīmi 7 un augstāk, tad eksāmens nav jāliek, tā vērtējumu veido vidējā atzīme no pārbaudes darbu atzīmēm. Ja atzīme kādā no pārbaudes darbiem ir zemāka par 7, tad vidējā atzīme no pārbaudes darbiem veido 50% no gala vērtējuma un 50% veido atbildes rakstiskajā eksāmenā, ja nodarbība nav apmeklēta, tad pārbaudes darbs tiek novērtēts ar nesekmīgu atzīmi. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti zinās eikariotu šūnas uzbūvi, funkcijas un to saistību ar cilvēka patoloģiju; galvenos šūnu dalīšanās veidus, to saistību ar cilvēka patoloģiju; cilvēku pazīmju iedzimšanas likumsakarības. Priekšstats par ģenētisko testu nozīmi sporta medicīnā. | ||||||||
Prasmes: | Studenti apgūs prasmes strādāt ar gaismas mikroskopu, analizēt preparātus; sagatavot ciltskoku pazīmju pārmantošanās analīzei. | ||||||||
Kompetences: | Kursa apguves rezultātā studenti iegūs pamatzināšanas par cilvēku kā bioloģisku būtni. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Lekciju materiāls | ||||||||
2 | Krūmiņa A., Baumanis V. Eikariotu šūnu bioloģija. 2015. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Pollard T. D., Earnshaw W. C. Cell biology. 3rd edition. Elsevier Science (USA), 2017. | ||||||||
2 | Turnpenny P. D., Ellard S. Emery’s elements of medical genetics. 16th edition. Elsevier, Churchill Livingstone, 2020. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Internet. NCBI (DNA &RNA, Genetics&Medicine, Genes &Expression, Genomes&Maps). |