.
Cilvēktiesību īstenošana un aizsardzības digitālajā vidē
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:8.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:31:07
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | JF_210 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Tiesību zinātnes | Mērķauditorija: | Tiesību zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ilze Ziemane | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 2 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 4 | ||||
Kopā kontaktstundas | 12 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Jābūt zināšanām par cilvēktiesību saturu un to ierobežošanas metodoloģiju, kā arī par tiesību normu iztulkošanas metodēm, piemērošanu un kolīziju risināšanu. | ||||||||
Mērķis: | Dot iespēju studentiem iegūt zināšanas par cilvēktiesību nozīmi informācijas tehnoloģiju laikmetā, attīstīt prasmes formulēt problēmjautājumus un to risinājumus, veidot analītiskās prasmes un argumentācijas iemaņas, kā arī veidot tādu attieksmi, kas sekmē informācijas sabiedrības attīstību un efektīvu cilvēka pamattiesību īstenošanu un aizsardzību digitālajā vidē. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Cilvēktiesību un informācijas tehnoloģijas mijiedarbība. • Tiesiskie un politiskie aspekti: informāciju tehnoloģiju spēks un cilvēktiesību attīstības tendences. • Informācijas tehnoloģiju izmantošanas brīvība (pieeja/piekļuve internetam). • Caurskatāmība (Transparency). Cilvēktiesību aizsardzība digitālajā vidē: nacionālais un starptautiskais regulējums. • Eiropas Padomes cilvēktiesību pamatnostādnes interneta pakalpojumu jautājumos, Twitter revolūcija. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Digitālais aktīvisms un digitālās vides kontrole. Valsts pienākumi un atbildība digitālās vides jomā. Cilvēktiesību aizsardzības standarts digitālajā vidē. Tiesības un pienākumi digitālajā vidē. Droša digitālā vide. Ētikas apsvērumi digitālajā vidē. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Tiesību uz privātās dzīves un korespondences neaizskaramību piemērošanas robežas. • Konfidencialitāte un privātums. • Digitālo datu aizsardzība. • Korespondences neaizskaramība. • Ierobežojumu izvērtēšanas metodoloģija. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Vārda un informācijas brīvība digitālajā vidē. • Izteiksmes brīvības saturs. • Informācijas atklātības princips. • Emurāru rakstnieku tiesības. • Preses brīvība digitālajā vidē. • Izteiksmes brīvības ierobežojumu izvērtēšanas metodoloģija. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Rakstisks kontroldarbs. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Cilvēktiesību un informācijas tehnoloģijas mijiedarbība. • Tiesiskie un politiskie aspekti: informāciju tehnoloģiju spēks un cilvēktiesību attīstības tendences. • Informācijas tehnoloģiju izmantošanas brīvība (pieeja/piekļuve internetam). • Caurskatāmība (Transparency). Cilvēktiesību aizsardzība digitālajā vidē: nacionālais un starptautiskais regulējums. • Eiropas Padomes cilvēktiesību pamatnostādnes interneta pakalpojumu jautājumos, Twitter revolūcija. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Digitālais aktīvisms un digitālās vides kontrole. Valsts pienākumi un atbildība digitālās vides jomā. Cilvēktiesību aizsardzības standarts digitālajā vidē. Tiesības un pienākumi digitālajā vidē. Droša digitālā vide. Ētikas apsvērumi digitālajā vidē. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Tiesību uz privātās dzīves un korespondences neaizskaramību piemērošanas robežas. • Konfidencialitāte un privātums. • Digitālo datu aizsardzība. • Korespondences neaizskaramība. • Ierobežojumu izvērtēšanas metodoloģija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Vārda un informācijas brīvība digitālajā vidē. • Izteiksmes brīvības saturs. • Informācijas atklātības princips. • Emurāru rakstnieku tiesības. • Preses brīvība digitālajā vidē. • Izteiksmes brīvības ierobežojumu izvērtēšanas metodoloģija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Rakstisks kontroldarbs. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Sekmīgai šā studiju kursa apguvei nepieciešams studējošā individuāls un pastāvīgs darbs. Proti, jārēķinās, ka uz vienu akadēmisko nodarbību vajag paredzēt vismaz 3 individuālu un patstāvīgu darbu stundas (literatūras un tiesu prakses studijas, kopsavilkumu un citu rakstisku darbu sagatavošanu, kā arī gatavošanās semināriem). | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studiju kursa gala vērtējumu veido: 50% – semestra laikā studiju procesā iegūtais vērtējums un 50% – noslēguma pārbaudījuma vērtējums. Studiju kursa ietvaros paredzēti divi rakstiski kontroldarbi. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Iegūtās zināšanas ļauj sekmīgi apgūt turpmākos studiju kursus un kalpo kā pamats kāzusa veiksmīgai risināšanai. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošais izprot tiesību normu un tehnoloģiju izmantošanas mijiedarbību un kopsakarības, analizējot cilvēktiesību piemērošanas prakses atziņas. | ||||||||
Kompetences: | Studējošie var patstāvīgi risināt problēmjautājumus, kas saistīti ar tiesību piemērošanu informāciju tehnoloģiju laikmetā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Eiropas Savienības tiesības. II daļa. Materiālās tiesības. Aut.kol. C.Schewe zin.red. Rīga: TNA, 2016. | ||||||||
2 | Esfandiari, Golnaz. 2010. The twitter revolution. | ||||||||
3 | M. Kēnigs, „Cilvēktiesības”, Tiesu nama aģentūra, 2010. | ||||||||
4 | Schmitz T. Kāzusi un mācību materiāli Eiropas Savienības tiesībās. – Rīga: Tiesu namu aģentūra, 2010. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Apvienoto Nāciju Organizācijas Starptautiskais pakts par pilsoniskajām un politiskajām tiesībām. | ||||||||
2 | Eiropas Cilvēka tiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencija. Latvijas Vēstnesis, 13.06.1996., Nr. 143. | ||||||||
3 | Latvijas Republikas Satversmes komentāri. VIII nodaļa. Cilvēka pamattiesības. Autoru kolektīvs prof. R.Baloža zin. Vadībā. - Rīga: Latvijas Vēstnesis, 2011 | ||||||||
4 | Benedek/Kettemann, Freedom of Expression on the Internet, Council of Europe, Strasbourg 2012 | ||||||||
5 | Kettemann, The Future of Individuals in International Law. Lessons from International Internet Law, Utrecht 2012. | ||||||||
6 | Kettemann, UN Human Rights Council Confirms that Human Rights Apply to the Internet, EJIL Talk, 23 July 2012. | ||||||||
7 | Editorial Board of Pravoye Delo and Shtekel v. Ukraine, (no. 33014/05, 5 May 2011); | ||||||||
8 | Mosley v. the United Kingdom,( no. 48009/08, 10 May 2011); | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Latvijas Republikas Satversmes tiesas datu bāze: http:// satv.tiesa.gov.lv | ||||||||
2 | ES Tiesas spriedumu datu bāze – www.curia.eu |