.
Zīmju valoda
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.11.2021 13:51:34
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LUSDK_020 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Valodniecība | Mērķauditorija: | Sociālā labklājība un sociālais darbs | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Inese Immure | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Labklājības un sociālā darba katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdkrsu[pnkts]lv, +371 67061575 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nav nepieciešamas. | ||||||||
Mērķis: | Apgūt latviešu zīmju valodas pamatus, prasmi sazināties ar nedzirdīgajiem par sadzīves tematiem un ikdienas aktivitātēm, un iegūt izpratni par nedzirdīgo kultūru. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Iepazīšanās - uzmanības pievēršana, sasveicināšanās un atvadīšanās no cita zīmju valodas lietotāja; rokas alfabēta lietošana cilvēku vārdu un vietu apzīmēšana, jautājumu uzdošana kaut kā noskaidrošanai. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
2 | Personālie dati par sarunas biedru - vienkāršo jautājumu veidi; svarīgāko datu noskaidrošana par mājām un darbu. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Cilvēki un viņu dzīvesveids - stāstītājam zināmu un pazīstamu cilvēku aprakstīšana; datu sniegšana par ģimenes locekļiem, radiem, draugiem un paziņām u.c.); jautāšana par citiem cilvēkiem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Cilvēki, dzīvnieki un priekšmeti - cilvēku, dzīvnieku un priekšmetu nosaukšana, to aprakstīšana pēc izmēra, krāsas un formas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Skaitļi un daudzums - vispārējās numerācijas lietošana cilvēku un lietu skaitīšanā; specifiskā numerācija gadiem, laikam un naudai. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
6 | Laika apstākļi - vispārīgi izteikumi par laika apstākļiem, dažādu laika apstākļu aprakstīšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Transports - transportlīdzekļu nosaukšana, pārvietošanās veidi, ceļošana. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Virzieni - virzienu norādīšana. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Iepazīšanās - uzmanības pievēršana, sasveicināšanās un atvadīšanās no cita zīmju valodas lietotāja; rokas alfabēta lietošana cilvēku vārdu un vietu apzīmēšana, jautājumu uzdošana kaut kā noskaidrošanai. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Personālie dati par sarunas biedru - vienkāršo jautājumu veidi; svarīgāko datu noskaidrošana par mājām un darbu. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Cilvēki un viņu dzīvesveids - stāstītājam zināmu un pazīstamu cilvēku aprakstīšana; datu sniegšana par ģimenes locekļiem, radiem, draugiem un paziņām u.c.); jautāšana par citiem cilvēkiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Cilvēki, dzīvnieki un priekšmeti - cilvēku, dzīvnieku un priekšmetu nosaukšana, to aprakstīšana pēc izmēra, krāsas un formas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Skaitļi un daudzums - vispārējās numerācijas lietošana cilvēku un lietu skaitīšanā; specifiskā numerācija gadiem, laikam un naudai. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Laika apstākļi - vispārīgi izteikumi par laika apstākļiem, dažādu laika apstākļu aprakstīšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Transports - transportlīdzekļu nosaukšana, pārvietošanās veidi, ceļošana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Virzieni - virzienu norādīšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Individuālais un studentu darbs pāros – praktisko darbu izstrādē atbilstoši kursa tēmām. Patstāvīga atsevišķu tēmu apguve, izmantojot grāmatas, publikācijas un interneta resursus. Piedalīšanās grupu darbos. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Lekciju apmeklējums; Praktiskie darbi; Patstāvīgie darbi; Pārbaudes darbs zīmju valodā prasmju un iemaņu pārbaudei; Rakstisks kontroldarbs apgūto teorētisko zināšanu pārbaudei. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Mutisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Mutisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Iegūtas pamatzināšanas par latviešu zīmju valodu; apgūts atbilstošs zīmju krājums un latviešu zīmju valodas gramatikas pamatzināšanas. | ||||||||
Prasmes: | Apgūtas prasmes komunicēt ar nedzirdīgiem cilvēkiem vienkāršās situācijās, ir zinošs par nedzirdīgo organizācijām Latvijā un pasaulē un to aktivitātēm, spēj nosaukt un raksturot galvenās nedzirdīgo kultūras pazīmes, spēj atrast un izmantot darbā profesionālo informāciju. | ||||||||
Kompetences: | Ir atvērts pret nedzirdīgiem cilvēkiem, kuri pieder pie citas kultūras un runā zīmju valodā; demonstrē gatavību sazināties ar nedzirdīgiem cilvēkiem; izrāda pozitīvu attieksmi pret zīmju valodu un zīmju valodā runājošo kultūru; ievēro svarīgākos saskarsmes noteikumus saziņā ar nedzirdīgiem cilvēkiem. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Bethere, D. Latviešu nedzirdīgo zīmju valodas gramatikas pamati. Zīmju valodas centrs, 2004. 32 lpp. | ||||||||
2 | Brīvais laiks: latviešu zīmju valodas vārdnīca / sast.: Lilita Janševska, Inese Immure, Skaidrīte Pliska, Jadviga Bočkāne, Georgs Poršs, Dina Bethere, Uldis Ozols (fotomodelis). Rīga: [Latvijas Nedzirdīgo savienība] Zīmju valodas centrs. 2002. 52. lpp. | ||||||||
3 | Sabiedrībai par nedzirdību. Rīga: Latvijas Nedzirdīgo savienība: Kopsolī. 2000. 206. lpp. | ||||||||
4 | Uzore, D. Rokasgrāmata nedzirdīgu un vājdzirdīgu bērnu vecākiem. Rīga: Bērnu un ģimenes lietu ministrija. 2005. 40. lpp. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Bariss, J., Poršs G. Nedzirdīgo runas žestu vārdnīca. Rīga: Latvijas Valsts izdevniecība. 1962. 652. lpp. | ||||||||
2 | Immure, I. Nedzirdīgo bērnu izglītošanas vēsture Latvijā līdz 1940. gadam. Rīga: Kopsolī. 2010. 104. lpp. | ||||||||
3 | Immure, I. Nedzirdīgo kultūra, tās nozīme mūsdienu sabiedrībā (127. – 130. lpp.). Kultūra intelekta veidošanā (131. – 134.). Gr.: Uzņēmējdarbības pamati. Rīga: Latvijas Nedzirdīgo savienība. 2007. 227. lpp. Pieejams arī internetā: http://www.lns.lv/public/userimages/Uznemejdarbibas_pamati… | ||||||||
4 | Immure, I. Zīmju valodas vēsture. Tilts, Nr.3. 2004. 2. – 3. lpp. | ||||||||
5 | Latviešu zīmju valodas vārdnīca / Latvijas Nedzirdīgo savienība. sast. L.Bauere, L.Janševska, G.Poršs, P.Pavlins, A.Smons; fotogr. A.Altenbergs. Rīga: Kopsolī. 1997. 157. lpp. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Izdales materiāli. | ||||||||
2 | Video materiāli. | ||||||||
3 | Brīvais laiks. Latviešu zīmju valodas video vārdnīca – LNS Zīmju valodas | ||||||||
4 | Cilvēks. Latviešu zīmju valodas video vārdnīca – LNS Zīmju valodas centrs, 2004. | ||||||||
5 | Ikdiena. Latviešu zīmju valodas video vārdnīca – LNS Zīmju valodas centrs, 2004. | ||||||||
6 | Latviešu zīmju valodas video vārdnīca ABC – LNS Zīmju valodas centrs, 2004. | ||||||||
7 | Interneta resursi: www.zimjuvaloda.lv | ||||||||
8 | www.spreadthesign.com |