Pārlekt uz galveno saturu

Zīmju valoda

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.11.2021 13:51:34
Par studiju kursu
Kursa kods:LUSDK_020LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:ValodniecībaMērķauditorija:Sociālā labklājība un sociālais darbs
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Inese Immure
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Labklājības un sociālā darba katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdkatrsu[pnkts]lv, +371 67061575
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)4Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas8
Nodarbības (skaits)12Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas24
Kopā kontaktstundas32
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)2Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas4
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas20
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Nav nepieciešamas.
Mērķis:
Apgūt latviešu zīmju valodas pamatus, prasmi sazināties ar nedzirdīgajiem par sadzīves tematiem un ikdienas aktivitātēm, un iegūt izpratni par nedzirdīgo kultūru.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Iepazīšanās - uzmanības pievēršana, sasveicināšanās un atvadīšanās no cita zīmju valodas lietotāja; rokas alfabēta lietošana cilvēku vārdu un vietu apzīmēšana, jautājumu uzdošana kaut kā noskaidrošanai.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
2Personālie dati par sarunas biedru - vienkāršo jautājumu veidi; svarīgāko datu noskaidrošana par mājām un darbu.Nodarbības1.00auditorija
3Cilvēki un viņu dzīvesveids - stāstītājam zināmu un pazīstamu cilvēku aprakstīšana; datu sniegšana par ģimenes locekļiem, radiem, draugiem un paziņām u.c.); jautāšana par citiem cilvēkiem.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
4Cilvēki, dzīvnieki un priekšmeti - cilvēku, dzīvnieku un priekšmetu nosaukšana, to aprakstīšana pēc izmēra, krāsas un formas.Nodarbības1.00auditorija
5Skaitļi un daudzums - vispārējās numerācijas lietošana cilvēku un lietu skaitīšanā; specifiskā numerācija gadiem, laikam un naudai.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
6Laika apstākļi - vispārīgi izteikumi par laika apstākļiem, dažādu laika apstākļu aprakstīšana.Nodarbības1.00auditorija
7Transports - transportlīdzekļu nosaukšana, pārvietošanās veidi, ceļošana.Nodarbības2.00auditorija
8Virzieni - virzienu norādīšana.Nodarbības2.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Iepazīšanās - uzmanības pievēršana, sasveicināšanās un atvadīšanās no cita zīmju valodas lietotāja; rokas alfabēta lietošana cilvēku vārdu un vietu apzīmēšana, jautājumu uzdošana kaut kā noskaidrošanai.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
2Personālie dati par sarunas biedru - vienkāršo jautājumu veidi; svarīgāko datu noskaidrošana par mājām un darbu.Nodarbības1.00auditorija
3Cilvēki un viņu dzīvesveids - stāstītājam zināmu un pazīstamu cilvēku aprakstīšana; datu sniegšana par ģimenes locekļiem, radiem, draugiem un paziņām u.c.); jautāšana par citiem cilvēkiem.Nodarbības1.00auditorija
4Cilvēki, dzīvnieki un priekšmeti - cilvēku, dzīvnieku un priekšmetu nosaukšana, to aprakstīšana pēc izmēra, krāsas un formas.Nodarbības1.00auditorija
5Skaitļi un daudzums - vispārējās numerācijas lietošana cilvēku un lietu skaitīšanā; specifiskā numerācija gadiem, laikam un naudai.Nodarbības1.00auditorija
6Laika apstākļi - vispārīgi izteikumi par laika apstākļiem, dažādu laika apstākļu aprakstīšana.Nodarbības1.00auditorija
7Transports - transportlīdzekļu nosaukšana, pārvietošanās veidi, ceļošana.Nodarbības1.00auditorija
8Virzieni - virzienu norādīšana.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Individuālais un studentu darbs pāros – praktisko darbu izstrādē atbilstoši kursa tēmām. Patstāvīga atsevišķu tēmu apguve, izmantojot grāmatas, publikācijas un interneta resursus. Piedalīšanās grupu darbos.
Vērtēšanas kritēriji:
Lekciju apmeklējums; Praktiskie darbi; Patstāvīgie darbi; Pārbaudes darbs zīmju valodā prasmju un iemaņu pārbaudei; Rakstisks kontroldarbs apgūto teorētisko zināšanu pārbaudei.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Mutisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens (Mutisks)
Studiju rezultāti
Zināšanas:Iegūtas pamatzināšanas par latviešu zīmju valodu; apgūts atbilstošs zīmju krājums un latviešu zīmju valodas gramatikas pamatzināšanas.
Prasmes:Apgūtas prasmes komunicēt ar nedzirdīgiem cilvēkiem vienkāršās situācijās, ir zinošs par nedzirdīgo organizācijām Latvijā un pasaulē un to aktivitātēm, spēj nosaukt un raksturot galvenās nedzirdīgo kultūras pazīmes, spēj atrast un izmantot darbā profesionālo informāciju.
Kompetences:Ir atvērts pret nedzirdīgiem cilvēkiem, kuri pieder pie citas kultūras un runā zīmju valodā; demonstrē gatavību sazināties ar nedzirdīgiem cilvēkiem; izrāda pozitīvu attieksmi pret zīmju valodu un zīmju valodā runājošo kultūru; ievēro svarīgākos saskarsmes noteikumus saziņā ar nedzirdīgiem cilvēkiem.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Bethere, D. Latviešu nedzirdīgo zīmju valodas gramatikas pamati. Zīmju valodas centrs, 2004. 32 lpp.
2Brīvais laiks: latviešu zīmju valodas vārdnīca / sast.: Lilita Janševska, Inese Immure, Skaidrīte Pliska, Jadviga Bočkāne, Georgs Poršs, Dina Bethere, Uldis Ozols (fotomodelis). Rīga: [Latvijas Nedzirdīgo savienība] Zīmju valodas centrs. 2002. 52. lpp.
3Sabiedrībai par nedzirdību. Rīga: Latvijas Nedzirdīgo savienība: Kopsolī. 2000. 206. lpp.
4Uzore, D. Rokasgrāmata nedzirdīgu un vājdzirdīgu bērnu vecākiem. Rīga: Bērnu un ģimenes lietu ministrija. 2005. 40. lpp.
Papildu literatūra
1Bariss, J., Poršs G. Nedzirdīgo runas žestu vārdnīca. Rīga: Latvijas Valsts izdevniecība. 1962. 652. lpp.
2Immure, I. Nedzirdīgo bērnu izglītošanas vēsture Latvijā līdz 1940. gadam. Rīga: Kopsolī. 2010. 104. lpp.
3Immure, I. Nedzirdīgo kultūra, tās nozīme mūsdienu sabiedrībā (127. – 130. lpp.). Kultūra intelekta veidošanā (131. – 134.). Gr.: Uzņēmējdarbības pamati. Rīga: Latvijas Nedzirdīgo savienība. 2007. 227. lpp. Pieejams arī internetā: http://www.lns.lv/public/userimages/Uznemejdarbibas_pamati…
4Immure, I. Zīmju valodas vēsture. Tilts, Nr.3. 2004. 2. – 3. lpp.
5Latviešu zīmju valodas vārdnīca / Latvijas Nedzirdīgo savienība. sast. L.Bauere, L.Janševska, G.Poršs, P.Pavlins, A.Smons; fotogr. A.Altenbergs. Rīga: Kopsolī. 1997. 157. lpp.
Citi informācijas avoti
1Izdales materiāli.
2Video materiāli.
3Brīvais laiks. Latviešu zīmju valodas video vārdnīca – LNS Zīmju valodas
4Cilvēks. Latviešu zīmju valodas video vārdnīca – LNS Zīmju valodas centrs, 2004.
5Ikdiena. Latviešu zīmju valodas video vārdnīca – LNS Zīmju valodas centrs, 2004.
6Latviešu zīmju valodas video vārdnīca ABC – LNS Zīmju valodas centrs, 2004.
7Interneta resursi: www.zimjuvaloda.lv
8www.spreadthesign.com