.
Veca cilvēka aprūpe un aprūpe mājās
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:11.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:21.02.2024 13:53:12
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | MDAK_350 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Māszinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Aiga Lasmane | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Māszinību un dzemdību aprūpes katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdakrsu[pnkts]lv, +371 67061568 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 11 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 22 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Anatomija un fizioloģija, patoloģiskā fizioloģija, farmakoloģija, aprūpes process, medicīnas ētika, starppersonu saskarsme veselības aprūpē, ievads uz pierādījumiem balstītā aprūpē. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt teorētiskas zināšanas, veicināt izpratni un attīstīt prasmes vecāka gadagājuma cilvēku aprūpē, ņemot vērā novecošanas dažādus aspektus, indivīda individuālājā vidē un ģimenē, lietojot efektīvu terapeitisku komunikāciju. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads vecu cilvēku aprūpē. Novecošanas teorijas. Novecošanas bioloģiskie, psiholoģiskie, medicīniskie, sociālie aspekti. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Ar vecumu saistītas fizioloģiskās izmaiņas. Vecu cilvēku veselības veicināšana un uzturēšana. Drošības aspekti senioru aprūpē. Saskarsmes principi, starpdisciplināra sadarbība, ētiskie aspekti. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||||
3 | Vecu cilvēku dzīves kvalitātes problēma. Tehnoloģiska pieeja vecāka gadagājuma pacientu aprūpē. Komplementārā un alternatīvā terapija. | Nodarbības | 2.00 | E-studiju vide | |||||
4 | Mājas aprūpes pasākumu plānošana, organizēšana un dokumentēšana. Pacienta vides novērtēšana un veselīgas vides veicināšana. Pacienta tiesību ievērošana mājas aprūpē. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
5 | Aprūpes process mājas aprūpē, pacienta novērtēšana, aprūpes nodrošināšana, izvērtēšana, dokumentēšana. (simulāciju nodarbība) | Nodarbības | 2.00 | MITC | |||||
6 | Vecu cilvēku patoloģiskie slimību procesi. Kognitīvās un psiholoģiskās problēmas novecošanā. Gados vecu pacientu novērtēšana. KPI vecu cilvēku aprūpē. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 2.00 | MITC | |||||||
7 | Aprūpes process senioru aprūpē. Pacienta novērtēšana, aprūpes diagnozes, aprūpes plānošana un īstenošana. (simulāciju nodarbība) | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
8 | Aprūpe dzīves nogalē. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Lasīt e-studijās ievietotos materiālus, atrast jaunākos pētījumus par nodarbību tēmu, sagatavot vienu prezentāciju par kādu no jaunākiem pētījumiem par gerontoloģiju, gerotehnoloģiju, prezentēt to nodarbībās. Risina situācijas uzdevumu un izstrādā aprūpes plānu pacientam mājas aprūpē un dokumentēt aprūpi. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Sagatavota un prezentēta prezentācija par aktuālu pētījumu gerontoloģijā, gerontotehnoloģijā un nozīmi vecu cilvēku aprūpē - 30% no gala vērtējuma, aprūpes situācijas analīze un dokumentēšana par aprūpi mājās - 30% no gala vērtējuma, noslēguma tests - 40% no gala vērtējuma. Vērtēšana, atbilstoši RSU reglamentam. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošie spēs demonstrēt izpratni par senioru novecošanas problēmu un to risinājumu bioloģiskiem, medicīniskiem, psiholoģiskiem un sociāliem aspektiem aprūpes procesa kontekstā; novecošanas fizioloģiskām izmaiņām organismā, geriatrisko rehabilitāciju un profilaksi, mājas aprūpes plānošanu un organizāciju. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošie pratīs: plānot, sniegt un izvērtēt geriatrisko aprūpi. Plānot, organizēt un izvērtēt mājas aprūpi. | ||||||||
Kompetences: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošie: spēs nodrošināt geratrisko aprūpi, starpdisciplināru sadarbību, ievērojot tiesiski ētiskos principus senioru aprūpē dažādās aprūpes vidēs, dažādu veselības stāvokļu gadījumos, indivīda individuālājā vidē un ģimenē, tai skaitā likumiskiem pārstāvjiem. | ||||||||
Klīniskās Prasmes: | |||||||||
Nr. | Skill | Level | |||||||
1 | Pacienta ķermeņa pēcnāves aprūpe | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
2 | Privātuma un cieņas nodrošināšana procedūru laikā | A - Iesācēja līmenis | |||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Vafeas C., Slatyer S. (2021) Gerontological Nursing; 1st edition; A holistic approach to care of older people. Elsevier, 460 p. | ||||||||
2 | Krakovjaks P., Kšižanovskis D., Modliņska A. (2018) Slimnieka ārstēšana, aprūpe un rehabilitācija mājas apstākļos. Rīga: Zinātne. | ||||||||
3 | Wiliams P. (2019) Basic Geriatric Nursing. 7th edition. | ||||||||
4 | Ārvalstu studentiem/ For international students: | ||||||||
5 | Vafeas C., Slatyer S. (2021) Gerontological Nursing; 1st edition; A holistic approach to care of older people. Elsevier, 460 p. | ||||||||
6 | Myers, Judith L.Gulanick, Meg. (2014) Nursing Care Plans: Diagnoses, Interventions, and Outcomes. Philadelphia: Mosby. EBSCOhost | ||||||||
7 | Wiliams P. (2019) Basic Geriatric Nursing. 7th edition. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Perry, Anne Griffin. (2013) Clinical nursing skills & techniques / [edited by] Anne Griffin Perry, Patricia A. Potter, Wendy R. Ostendorf. 8th ed. St. Louis, Mo.: Elsevier. c2014. xviii, 1196. | ||||||||
2 | Gerontechnology Journal. | ||||||||
3 | Andrējevs N., Andrējeva T. (2006) Praktiskā geriatrija. Iekšķīgās slimības vecāka gadagājuma pacientiem. R. | ||||||||
4 | Biksone G. (2008) Medikamentozā ārstēšana un aprūpe. SIA Kerena. | ||||||||
5 | Rudoviča S. u.c. (2006) Kvalitatīva aprūpe mājās: rokasgrāmata. Rīga: Rīgas Domes Labklājības departaments. | ||||||||
6 | Ageing - World Health Organization. | ||||||||
7 | Ārvalstu studentiem/ For international students: | ||||||||
8 | Gerontechnology Journal. | ||||||||
9 | Ageing - World Health Organization. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | https://www.nursingcenter.com/articles-publications/nursing… | ||||||||
2 | International Journal of Older People Nursing. | ||||||||
3 | Veselības aprūpe mājās |