Pārlekt uz galveno saturu

Bērnu neiroloģija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:15.08.2022 15:05:14
Par studiju kursu
Kursa kods:PEK_059LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; PediatrijaMērķauditorija:Ārstniecība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Jurģis Strautmanis
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Pediatrijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Vienības gatve 45, pkatrsu[pnkts]lv, +371 67621730
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)0Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)0Kopā lekciju kontaktstundas0
Nodarbības (skaits)11Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)3Kopā nodarbību kontaktstundas33
Kopā kontaktstundas33
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Sekmīgi pabeigtas paredzētās studijas MF 1. – 4. studiju gada preklīniskajos un klīniskajos kursos, ieskaitot pediatriju un neiroloģiju.
Mērķis:
Studiju kurss paredzēts MF 5. un 6. studiju gada studentiem. Pēc sekmīgas studiju kursa prasību izpildes studējošais būs apguvis bērnu neiroloģijas pamatus, kas dos iespēju iegūt nepieciešamās prasmes un attieksmi ārsta darbā ar bērniem rezidentūrā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievads bērnu neiroloģijā. Neiroloģiskā izmeklēšana.Nodarbības1.00klīniskā bāze
2Bērna psihomotorā attīstība un tās traucējumi, neiroloģiskā izmeklēšana jaundzimušajiem un zīdaiņiem.Nodarbības1.00klīniskā bāze
3Normāls miegs dažādos vecumos. Biežākie miega traucējumi dažādās vecuma grupās.Nodarbības1.00klīniskā bāze
4Neirofizioloģiskās un radioloģiskās izmeklēšanas metodes bērnu neiroloģijā.Nodarbības2.00klīniskā bāze
5Elpošanas traucējumi miegā. Pārmērīga miegainība. Miega fizioloģiskie izmeklējumi.Nodarbības1.00klīniskā bāze
6Epilepsija un citi paroksizmāli traucējumi bērnu vecumā.Nodarbības1.00klīniskā bāze
7Neiromuskulārās slimības bērnu vecumā.Nodarbības1.00klīniskā bāze
8Nervu sistēmas infekcijas un iekaisīgas slimības bērnu vecumā.Nodarbības1.00E-studiju vide
9Galvassāpes un neatliekamie stāvokļi bērnu neiroloģijā.Nodarbības1.00klīniskā bāze
10Ieskaite.Nodarbības1.00klīniskā bāze
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Programmas realizācijai tiek izmantoti semināri, kuros studenti kopā ar docētājiem analizē klīniskos gadījumus, risina situācijas uzdevumus. Nodarbību laikā studējošie veic pacientu klīnisko izmeklēšanu. Studējošā patstāvīgais darbs ietver: • Sagatavoties nodarbībai pēc e-studijās ievietotiem materiāliem. • Sagatavoties paškontroles jautājumiem. • Prast izmantot iegūtās zināšanas klīnisko gadījumu diskusijās un klīnisko uzdevumu risināšanā.
Vērtēšanas kritēriji:
Kursa apguves laikā patstāvīgā darba pārbaude notiek ar zināšanu, prasmju un kompetences kontroli pie pacienta, kontroldarbos nodarbību laikā (daudzizvēļu kontroles jautājumi, situācijas uzdevumi), diskusijās mazās grupās, klīnisko gadījumu apspriešanā. Darbs praktiskās nodarbībās tiek vērtēts 10 ballu sistēmā. Gala pārbaudījums: Daudzizvēļu jautājumi (50%), klīniskā gadījuma un praktisko iemaņu pārbaude (50%).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Pēc sekmīgas studiju kursa prasību izpildes studējošais būs apguvis zināšanas, kas ļaus orientēties bērna normālā psihomotorā attīstībā un normālā miega fizioloģijā. Studenti apgūs paplašinātu diferenciāldiagnostiku miega traucējumiem, paroksizmāliem traucējumiem un akūtiem stāvokļiem bērnu neiroloģijā. Studenti apgūs pamatzināšanas par epilepsiju, neiromuskulārām slimībām, nervu sistēmas infekcijas slimībām un galvassāpēm bērnu vecumā. Tiks attīstīta izpratne par šo saslimšanu norisi, diagnostiku un ārstēšanas pamatprincipiem.
Prasmes:• Neiroloģiskā izmeklēšana. • Neiroloģiskā izmeklēšana jaundzimušā un zīdaiņa vecumā. • Spēja izvērtēt bērna psihomotoro attīstību. • Neirofizioloģisko un radioloģisko diagnostisko metožu interpretācija bērnu neiroloģijā pamatlīmenī. • Lumbālpunkcijas pielietošanas indikācijas un interpretācija. • Spēja atpazīt un sastādīt izmeklēšanas un ārstēšanas plānu biežākajām bērnu neiroloģiskajām slimībām.
Kompetences:Medicīnas studenti spēs gan izmantot teorētiskās zināšanas, gan praktiskās iemaņas un komunikācijas spējas darbā ar neiroloģiskiem pacientiem. Iegūtās kompetences būs universāli pielietojamas ne tikai studiju laikā, bet arī turpmākajā darbā ar pacientiem.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Kursa vadītāja sagatavoti konspekti, algoritmi un shēmas. /Outlines, algorithms and schemes prepared by the course manager.
2Swaiman's Pediatric Neurology. 6th Edition, Kenneth Swaiman; 5th May 2017. Elsevier, 1432 lpp.
3Fenichel's Clinical Pediatric Neurology. 7th Edition. A Signs and Symptoms Approach, By J Eric Piña-Garza. 2019, 412 lpp.
4The Neurological Assessment of the Preterm and Full-term Newborn Infant. Lilly M. S. Dubowitz, Victor Dubowitz, Eugenio Mercuri. Cambridge University Press, 2nd edition. 2007, 155 lpp. (akceptējams izdevums)
5A Clinical Guide to Pediatric Sleep. Diagnosis and Management of Sleep Problems. 3rd Edition. Jodi A. Mindell, Judith A. Owens. Wolters Kluwer, 2015, 291 lpp.
Papildu literatūra
1Epileptic Syndromes in Infancy, Childhood and Adolescence. 5th Edition. Bureau Michelle, Genton Pierre, Dravet Charlotte. John Libbey Eurotext, 2012, 600 lpp.
2Pediatric Neuroimaging. 5th Edition. By A. James Barkovich and Charles Raybaud. 2018, 1144 lpp.
3Handbook of Pediatric Neurology. Katherine Sims, Patricia Musolino, Jurriaan Peters, M. Zelime Elibol. October 17, 2013, 566 lpp.
Citi informācijas avoti
1- ClinicalKey - BMJ Journals - Cochrane Library - DynaMed - EBSCO - PubMed - Pediatrics In Review - UpToDate