Pārlekt uz galveno saturu

Pediatrija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:16.11.2022 12:00:15
Par studiju kursu
Kursa kods:PEK_060LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; PediatrijaMērķauditorija:Ārstniecība; Medicīnas pakalpojumi
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Iveta Dzīvīte-Krišāne
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Pediatrijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Vienības gatve 45, pkatrsu[pnkts]lv, +371 67621730
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)5Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas20
Kopā kontaktstundas32
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)5Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas20
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Cilvēka anatomija, fizioloģija, patoloģiskā fizioloģija.
Mērķis:
Studiju kursa mērķis sniegt studentiem nepieciešamās zināšanas par bērna attīstības un augšanas fizioloģiju un patoloģijām, hroniskām slimībām, saistītām ar funkcionāliem traucējumiem, noklausoties teorētiskas lekcijas un studējot praktiskās nodarbībās. Nodrošināt teorētisko zināšanu un praktisko iemaņu apguvi, kas atbilstu vispārējām zināšanām pediatrijā atbilstoši specialitātes nolikuma prasībām.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Pediatrija kā medicīnas nozare. Vesela bērna attīstības koncepcija. Bērnības periodu raksturojums fizioloģijas un patoloģijas aspektā. Vakcinācija.Lekcijas1.00auditorija
2Kaulu, muskuļu un saistaudu sistēmas īpatnības dažādos vecuma periodos. Iedzimtas un iegūtas kaulu, locītavu un muskuļu patoloģijas. Dažādas etioloģijas artrīti. Juvenīlais idiopātiskais artrīts. Rahīts.Lekcijas1.00auditorija
3Asinsrites sistēmas anatomiski fizioloģiskās īpatnības bērniem. Iegūtas un iedzimtas sirdskaites. Sirds mazspējas klīniskās izpausmes.Lekcijas1.00auditorija
4Elpošanas sistēmas anatomiski fizioloģiskās īpatnības bērniem. Akūtas elpceļu slimības un to simptomi. Hroniskas elpceļu slimības (iedzimtas un iegūtas) bērnu vecumā. Elpceļu obstrukcija. Bronhiālā astma, cistiskā fibroze.Lekcijas1.00auditorija
5CNS iedzimtas un iegūtas patoloģijas. Perifērās nervu sistēmas iedzimtas un iegūtas patoloģijas. BCT. Bērnu psihosociālās uzvedības traucējumi. Autiska spektra traucējumi.Lekcijas1.00auditorija
6Bērna augšana un attīstība: fiziskā, psihomotorā, dzimumattīstība. Saruna un kontakts ar bērnu, bērna vecākiem – anamnēzes ievākšana, iegūto datu novērtējums.Lekcijas1.00auditorija
7Jaundzimušais bērns – iznēsāts, neiznēsāts, pārnēsāts – raksturojums un iespējamās adaptācijas komplikācijas.Nodarbības1.00klīniskā bāze
8Gremošanas sistēmas anatomiski fizioloģiskās īpatnības bērniem. Atgrūšana, vemšana. Gastroezofageālais atvilnis. Sāpes vēderā. Kairinātās zarnas sindroms. Hroniski aizcietējumi.Nodarbības1.00klīniskā bāze
9Vesela un slima bērna ēdināšanas principi. Zīdaiņu barošanas principi. Sabalansēta uztura principi. Dažādu diētu ietekme uz bērna veselību.Nodarbības1.00klīniskā bāze
10Biežākās hematoonkoloģiskās slimības bērnu vecumā. Retās slimības pediatrijā.Nodarbības1.00klīniskā bāze
11Biežākās endokrīnās slimības bērnu vecumā. Cukura diabēts. Aptaukošanās. Kaulu metabolisma traucējumi.Nodarbības1.00klīniskā bāze
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Pediatrija kā medicīnas nozare. Vesela bērna attīstības koncepcija. Bērnības periodu raksturojums fizioloģijas un patoloģijas aspektā. Vakcinācija.Lekcijas1.00auditorija
2Kaulu, muskuļu un saistaudu sistēmas īpatnības dažādos vecuma periodos. Iedzimtas un iegūtas kaulu, locītavu un muskuļu patoloģijas. Dažādas etioloģijas artrīti. Juvenīlais idiopātiskais artrīts. Rahīts.Lekcijas1.00auditorija
3Asinsrites sistēmas anatomiski fizioloģiskās īpatnības bērniem. Iegūtas un iedzimtas sirdskaites. Sirds mazspējas klīniskās izpausmes.Lekcijas1.00auditorija
4Elpošanas sistēmas anatomiski fizioloģiskās īpatnības bērniem. Akūtas elpceļu slimības un to simptomi. Hroniskas elpceļu slimības (iedzimtas un iegūtas) bērnu vecumā. Elpceļu obstrukcija. Bronhiālā astma, cistiskā fibroze.Lekcijas1.00auditorija
5CNS iedzimtas un iegūtas patoloģijas. Perifērās nervu sistēmas iedzimtas un iegūtas patoloģijas. BCT. Bērnu psihosociālās uzvedības traucējumi. Autiska spektra traucējumi.Lekcijas1.00auditorija
6Bērna augšana un attīstība: fiziskā, psihomotorā, dzimumattīstība. Saruna un kontakts ar bērnu, bērna vecākiem – anamnēzes ievākšana, iegūto datu novērtējums.Lekcijas1.00auditorija
7Jaundzimušais bērns – iznēsāts, neiznēsāts, pārnēsāts – raksturojums un iespējamās adaptācijas komplikācijas.Nodarbības1.00klīniskā bāze
8Gremošanas sistēmas anatomiski fizioloģiskās īpatnības bērniem. Atgrūšana, vemšana. Gastroezofageālais atvilnis. Sāpes vēderā. Kairinātās zarnas sindroms. Hroniski aizcietējumi.Nodarbības1.00klīniskā bāze
9Vesela un slima bērna ēdināšanas principi. Zīdaiņu barošanas principi. Sabalansēta uztura principi. Dažādu diētu ietekme uz bērna veselību.Nodarbības1.00klīniskā bāze
10Biežākās hematoonkoloģiskās slimības bērnu vecumā. Retās slimības pediatrijā.Nodarbības1.00klīniskā bāze
11Biežākās endokrīnās slimības bērnu vecumā. Cukura diabēts. Aptaukošanās. Kaulu metabolisma traucējumi.Nodarbības1.00klīniskā bāze
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Studiju kursa realizācijai tiek izmantotas praktiskās nodarbības, kurās studenti kopā ar mācībspēkiem analizē teorētisko materiālu, risina situācijas uzdevumus, apspriež klīniskos gadījumus, piedalās klīnikas konferencēs, konsīlijos. Nodarbību laikā studējošie veic pacientu klīnisko izmeklēšanu un strādā ar slimības vēsturēm. Studējošā patstāvīgais darbs ietver prezentāciju sagatavošanu un prezentēšanu nodarbību laikā.
Vērtēšanas kritēriji:
Zināšanu pārbaude praktisko nodarbību laikā – pārrunas, testi, klīnisku gadījumu un situācijas uzdevumu analīze (50%). Studiju kursa beigu vērtējums – tests ar daudzizvēļu kontroles jautājumiem (50%); zināšanu novērtējums 10 ballu sistēmā.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studiju kursa apguves rezultātā studenti iegūst pamatzināšanas par bērna attīstības un augšanas fizioloģiju un patoloģijām, saistītām ar bērna kustību, uzvedības un pašaprūpes traucējumiem. Studiju kursa atvēlētajā laikā studenti apgūst pamatzināšanas un kompetenci pediatrijas pamatos.
Prasmes:Studiju kursa apguves rezultātā studenti pratīs novērtēt bērna fizisko un psihomotoro attīstību. Spēs izmeklēt bērna kustības, novērtēt bērna attīstību, pašaprūpes spējas. Students pratīs veikt bērna objektīvā stāvokļa izmeklēšanu, atbilstoši bērna vecumam, pratīs izveidot bērna augšanas līkni.
Kompetences:Studiju kursa apguves rezultātā studenti apgūs iemaņas anamnēzes iegūšanā, sarunājoties ar bērnu un viņa tuviniekiem; izpratīs traucējumu cēloni. Darba procesā izpratīs pediatrijas pamatprincipus.
Klīniskās Prasmes:
Nr.SkillLevel
1Arteriālā spiediena mērīšanas īpatnības bērniemA - Iesācēja līmenis
2Dažādu bērnu veselības stāvokļa atainojošo skalu izvērtējums (fiziskā attīstība, adipozitāte, galvas, krūšu, arteriālā spiediena)A - Iesācēja līmenis
3Receptīvā vārdu krājuma novērtēšana bērniemA - Iesācēja līmenis
4Sirds auskultācijas īpatnības bērniemA - Iesācēja līmenis
5Sirds palpācijas īpatnības bērniemA - Iesācēja līmenis
6Zobu uzbūve, struktūras īpatnības bērniem un pieaugušajiem. Augšžokļa un apakšžokļa funkcionālie aspekti.A - Iesācēja līmenis
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Mācību metodiskie materiāli Pediatrijā (estudijās)
2Modificētās slimību vēstures shēma medicīnas studentiem
Papildu literatūra
1Oxford Handbook of Paediatrics (Oxford Handbok)...by Robert C. Tasker, Robert J. McClure, 2021
2R. Geske, Bērna bioloģiskā attīstība, RaKa, 2005. g., 314. lpp.
3A. Valtners, Bērnu un pusaudžu fizioloģija, Zvaigzne ABC, 2001. g., 160 lpp.
4Dž. Krūmiņa, I. Kokare, Latvijas bērnu fiziskās attīstības normatīvi, Nacionālais apgāds, 2005. g., 39 lpp.
Citi informācijas avoti
1Latvijas Pediatru asociācija / mācību materiāli :
2Bērnu klīniskā universitātes slimnīca / profesionāļiem:
3Slimību profilakses un kontroles centrs / klīniskās vadlīnijas:
4NICE guidance in pediatrics: