.
Bērnu slimības III (neonatoloģija, bērnu endokrinoloģija, bērnu hematoloģija)
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:17.08.2022 10:39:37
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | PEK_061 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Pediatrija | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ilze Grope | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Pediatrijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Vienības gatve 45, pkrsu[pnkts]lv, +371 67621730 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 36 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Humanitāro un sociālo zinību disciplīnās, kas attīsta studējošo kritiski radošās domāšanas prasmes, izpratni par cilvēku kā dzīvu būtni un tā nozīmi sabiedrībā. Svešvalodās (krievu, angļu vai vācu, latīņu). Preklīniskajās disciplīnās: cilvēka anatomijā, fizioloģijā, šūnu un medicīniskajā bioloģijā, mikrobioloģijā, embrioloģijā, ģenētikā, parazitoloģijā, medicīniskajā un biofizikā, medicīniskajā ķīmijā, histoloģijā, farmakoloģijā. Medicīnas terminoloģijā latviešu, angļu, krievu un latīņu valodās. Klīniskajās disciplīnās atbilstoši MF studiju programmām, studiju kursi “Mācība par veselu bērnu”, “Neonatoloģija”, “Bērnu slimības I – III”, | ||||||||
Mērķis: | Studiju kursā „Bērnu slimības III” studējošais apgūs bērnu asinsrades sistēmas, endokrīnās sistēmas un atsevišķas neonatālā perioda biežāk sastopamās slimības, to izcelsmi, norisi, diferenciāldiagnozi, ārstēšanu un profilaksi. Studiju kurss veido nepieciešamās prasmes un attieksmi šo zināšanu pielietošanai, uzsākot studiju programmas „Bērnu slimības IV”. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Pubertātes vecumposma fizioloģija un iespējamās biežākās patoloģijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Augšanas procesa regulācija dažādos bērna vecumposmos. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Leikozes bērnu vecuma pacientiem – īpatnības. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Sadzīves un medikamentozās intoksikācijas bērnu vecumā. Šoks bērnu vecumā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Vairogdziedzera hormoni un to izmaiņu diferenciālā diagnostika. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | I tipa cukura diabēta manifestācijas īpatnības dažādos bērnu vecumos. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Kalcija, fosfora, D vitamīna vielu maiņas traucējumi. D vitamīna deficīts. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
8 | Adipozitātes diferenciāldiagnostika, asociētās problēmas, to skrīnings. Aptaukošanās profilakse un ārstēšana. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
9 | Vairogdziedzera hormonu darbība. Vairogdziedzera patoloģijas bērniem. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
10 | Virsnieru garozas steroīdģenēze, hormonu nozīme organismā. Biežākās virsnieru slimības bērniem. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
11 | Augšanas traucējumu diferenciāldiagnostika, izmeklēšanas algoritms. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
12 | Leikozes bērnu vecumā – klīniskās izpausmes un diagnostika. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
13 | Biežākās anēmijas bērnu vecumā. Anēmiju diferenciālā diagnostika. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
14 | Trombocitārās sistēmas patoloģijas. Trombocitopēniju diferenciālā diagnostika. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
15 | Asins recēšanas sistēma un tās traucējumi. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
16 | Koagulopātiju diferenciālā diagnostika. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
17 | Zīdaiņa vecumposma primārā aprūpe. Dzeltes diferenciālā diagnostika neonatālā periodā. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
18 | Krampju sindroma diferenciālā diagnostika neonatālā periodā. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studējošā patstāvīgais darbs ietver: • klīniskā gadījuma ar uzdevumiem sagatavošanu (esošs pacients vai klīniskais gadījums) – hematoloģijā un bērnu endokrinoloģijā. • Klīniskajā gadījumā ar uzdevumiem ietverts: - Noteiktas patoloģijas pacienta klīniskā gadījuma analīze izmantojot uz problēmām orientētas slimību vēstures shēmu; - Literatūras apskata sagatavošana atbilstoši klīniskajam gadījumam; - Biežāk lietoto medikamentu apskats ar devām un blaknēm; - Klīniskā gadījuma prezentācija. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Klātienē: • Kursa apguves laikā patstāvīgā darba pārbaude notiek ar zināšanu, prasmju un kompetences kontroli pie pacienta, kontroldarbos nodarbību laikā (esejas, daudzizvēļu kontroles jautājumi, situācijas uzdevumi u.c.) diskusijās mazās grupās, klīnisko gadījumu apspriešanā, patstāvīgā darba kontrolē, kumulatīva atzīme studiju kursa noslēgumā. Tiešsaistē: • Kursa apguves laikā patstāvīgā darba pārbaude, zināšanu, prasmju un kompetenču kontrole notiek ar klīnisko gadījumu analīzes starpniecību, Zoom diskusijās mazās grupās, rakstiska ieskaitē cikla beigās, kas sastāv ko klīniskā gadījuma analīzes un individuālas Zoom diskusijas ar studējošo. Jaukta tipa nodarbības: • Darbs notiek mazās grupās, grupām mainoties rindas kārtībā klātienes nodarbībai. Secīgi – klātienes grupas patstāvīgā darba pārbaude notiek ar zināšanu, prasmju un kompetenču kontroli pie pacienta, attālināti nodarbinātajām grupām zināšanu, prasmju un kompetenču kontrole notiek ar klīnisko gadījumu analīzes starpniecību. Secīgi, katras nodarbības laikā visas grupas tiek apvienotas tiešsaistē pacientu un klīnisko gadījumu kopīgai analīzei un pastāvīgā darba novērtēšanai. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pēc sekmīgas studiju kursa „Bērnu slimības III” prasību izpildes studējošais būs apguvis zināšanas, kas ļaus: • Izskaidrot biežāk sastopamo anēmiju īpatnības bērnu vecumā. Atpazīt trombocitārās sistēmas patoloģijas bērniem. Saprast asins recēšanas sistēmu un tās traucējumus. Izskaidrot leikēmijas īpatnības bērnu vecumā. • Saprast endokrīnās sistēmas strukturālās un fizioloģiskās īpatnības bērnu vecumā. Izprast pubertātes vecumposma fizioloģiju un iespējamās biežākās patoloģijas. Saprast augšanas procesa regulāciju dažādos bērna vecumposmos. Atpazīt adipozitāti. • Sapratīs pasākumu kopumu, kas veicams diferencējot jaundzimušo dzeltes un krampjus jaundzimušā periodā, kā arī zinās LR likumdošanu, pasākumu kopumu, kas nosaka zīdaiņu vecuma bērnu aprūpi. • Zinās bērna vecuma pacientu īpatnības saindēšanās gadījumos un pie šoka, kā arī zinās veicamo pasākumu apjomu un kārtību. | ||||||||
Prasmes: | Studējošais iegūst prasmes slima bērna hematoonkoloģijā, endokrinoloģijā un neonatālā perioda izmeklēšanā, klīniskā slēdziena veidošanā, kā arī prasmi secināt pēc iegūto rezultātu apkopošanas, veikt nepieciešamās ārstnieciskās un preventīvās darbības. | ||||||||
Kompetences: | Studējošais bērnu hematoonkoloģijā un endokrinoloģijā būs kompetents savākt anamnēzi, veikt klīnisko izmeklēšanu, novērtēt slimnieka stāvokli, strukturēti formulēt pacienta problēmas, piedāvājot tām savas kompetences robežās risinājumus diagnostikā, diferencildiagnostikā, ārstēšanā un prevencijā, aprakstīt novēroto slimības vēsturē un ziņot par to kolēģiem, lietojot medicīnā pieņemto terminoloģiju, ievērojot ētikas principus un prasības fizisko personu datu aizsardzībai. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Lekciju materiāls. | ||||||||
2 | Mācību metodiskie materiāli Pediatrijā. | ||||||||
3 | Modificētās slimību vēstures shēma MF studentiem. RSU Pediatrijas katedra. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Kliegman R. M., Behrman R.E., Jenson H. B. Stanton B. F. Nelson Textbook of Pediatrics. 21th ed. Elsevier Saunders, 2019; | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | DynaMed |