.
Medicīnas un saskarsmes psiholoģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:21.08.2023 08:52:46
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | PMUPK_015 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Medicīnas pakalpojumi | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Gunta Ancāne | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Psihosomatiskās medicīnas un psihoterapijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Kristapa iela 30, pmpkrsu[pnkts]lv, +371 67210989 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (skaits) | 7 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 28 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Priekšstats par psihisko procesu divējādo, dabaszinātnisko un humanitāro dabu. | ||||||||
Mērķis: | Studentiem vajadzētu iegūt zināšanas par psihisko un somatisko procesu mijiedarbību un attīstīt prasmi veidot terapeitiskas attiecības ar pacientu. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Biopsihosociālais modelis medicīnā. Stress. Stress un stresori, biopsihopatoloģiskās ievainojamības modelis. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Afekti, jūtas un emocijas. Emociju klasifikācija. Jēdzieni emocionālā inteliģence un aleksitīmija. Somatizācija, somatizācijas teorijas. Emociju loma somatizācijas procesā. Biodinamiskie procesi un psihodinamiskie procesi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Psihes funkcionēšanas topogrāfiskais un strukturālais modelis un to raksturojošie jēdzieni. Psihes funkcionēšanas modeļi. Apziņa, priekšapziņa, zemapziņa, id, ego, superego. Mērķis – izprast psihes funkcionēšanu no tās topogrāfiskā un strukturālā modeļa viedokļa. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Psihiskās aizsardzības mehānismi. Personības funkcionēšanas līmeņi. Saistība starp konfliktu, trauksmi un psihiskās aizsardzības mehānismiem. Psihiskās aizsardzības mehānismu definīcija. Primārie un sekundārie aizsardzības mehānismi. Psihiskās aizsardzības mehānismu piemēri. Personības funkcionēšanas līmeņi – neirotiskais, robežstāvokļa un psihotiskais funkcionēšanas līmenis. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Personības rakstura organizācijas struktūras. Antisociāla personība, narcistiska personība, disociatīva personība, histēriska personība. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Personības rakstura organizācijas struktūras. Mazohistiska personība, depresīva un māniska personība, obsesīvi – kompulsīva personība. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Personības rakstura organizācijas struktūras. Paranoīda personība, šizoīda personība, atkarīga personība. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Psihoterapijas jēdziens un psihoterapijas veidi. Psihoterapijas definīcija. Psihoterapijas mērķi un indikācijas. Psihoterapijas process – izvērtēšanas fāze, terapijas sākuma fāze, izstrādāšanas fāze un noslēguma fāze. Transferences, kontrtransferences un rezistences fenomeni. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Terapeitiskās saskarsmes jēdziens. Prasme klausīties. Empātija, simpātija, antipātija saskarsmē. Emociju loma saskarsmē. Raksturots saskarsmes jēdziens un saskarsmes veidi. Prasme klausīties. Empātijas jēdziens. Empātijas, simpātijas un antipātijas loma profesionālajās attiecībās ar pacientu. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Iepazīties ar atbilstošu literatūru pirms katras nodarbības, sagatavot jautājumus. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | I. Zināšanas – spēja definēt (60%): 1. Pacientu psihiskās veselības kritēriji (20%); 2. Pacientu psihiskās aizsardzības mehānismi (20%); 3. Terapeitisku ortozēšanas, protezēšanas speciālista – pacienta attiecību veidošanas principi (20%). II. Prasmes (40%): 1. Terapeitisku ortozēšanas, protezēšanas speciālista – pacienta attiecību veidošanas pamati (20%); 2. Ortozēšanas, protezēšanas speciālista – pacienta atbalsta psihoterapijas elementi (20%). Automātiskā eksāmena ieskaitīšana: 1. 100% nodarbību un lekciju apmeklējums UN 2. Students ir aktīvs diskusiju un lomu spēļu dalībnieks. 3. Pēc docētāja norādījuma – uzrakstīta eseja 5 – 6 lapu apmērā, kurā tiek veikta analīze par docētāja uzdotajiem jautājumiem. VAI Sagatavota prezentācija par: a) cikla nodarbības tēmu (literatūras apskats); b) klīnisko gadījumu; c) jaunāko pētījumu (atbilstoši nodarbības tēmai). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Zināšanas par psihisko un somatisko procesu mijiedarbību un kompetenci protezēšanas ortozēšanas speciālista-pacienta terapeitisku attiecību veidošanā. | ||||||||
Prasmes: | Studenti attīstīs prasmi veidot terapeitiskas attiecības ar pacientu un iegūs iemaņas emocionālā atbalsta sniegšanā. | ||||||||
Kompetences: | Studenti spēs analizēt fizisko, emocionālo un sociālo faktoru lomu slimību etioloģijā un patoģenēzē. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Medical-level empathy? Yup, chatGPT can fake that, 4.05.2023 | ||||||||
2 | Long- term impact of childhood trauma explained, 2.05.2023 | ||||||||
3 | Anger in adults a red flag for childhood trauma, 5.04.2023 | ||||||||
4 | Melatonin a new way to reduce self-harm, 27.03.2023 | ||||||||
5 | Vegetarians suffer more depression than meat eaters, 27.12.2022 | ||||||||
6 | Greater Handgrip Strength tied to lower risk for depression, 20.12.2022 | ||||||||
7 | What happens when doctors and patients interrupt each other?, 23.11.2022 | ||||||||
8 | Empathy fatigue in clinicians rises with latest COVID-19 surge, 16.09.2021 | ||||||||
9 | Why do we love sad music? Mourning our pain, 27.11.2018 | ||||||||
10 | A.Utināns - Cilvēka psihe Tās darbība, funkcionēšanas traucējumi un ārstēšanas iespējas. Nacionālais apgāds. 2005. 568 lpp. (akceptējams izdevums) | ||||||||
11 | J. Kulbergs – Dinamiskā psihiatrija. Jumava. 2001. (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | B. Luban - Plozza, W. Poldinger, F. Kroger – Psychosomatic Disorders in General Practice. Springler – Verlag. 1992. | ||||||||
2 | H. I. Kaplan, B. J. Sadoc – Kaplan and Sadock's Comprehensive Textbook of Psychiatry. 2017. |