Pārlekt uz galveno saturu

Veselības uzvedība

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:10.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:27.09.2023 15:04:08
Par studiju kursu
Kursa kods:VPUPK_142LKI līmenis:Visiem līmeņiem
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Psiholoģija; Vispārīgā psiholoģijaMērķauditorija:Medicīnas pakalpojumi; Sporta treneris; Klīniskā farmācija; Sabiedrības veselība; Māszinības; Tiesību zinātne; Veselības vadība; Informācijas un komunikācijas zinātne; Dzīvās dabas zinātnes; Sociālā labklājība un sociālais darbs; Komunikācijas zinātne; Vadībzinātne; Medicīnas tehnoloģijas; Tirgzinības un reklāma; Psiholoģija; Pedagoģija; Rehabilitācija; Socioloģija; Farmācija; Civilā un militārā aizsardzība; Personu un īpašuma aizsardzība; Uzņēmējdarbības vadība; Ārstniecība; Sociālā antropoloģija; Bioloģija; Tiesību zinātne; Politikas zinātne; Zobārstniecība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Elīna Ieva Smule
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, J. Asara iela 5, vppkatrsu[pnkts]lv, +37167061587
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)11Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas22
Nodarbības (skaits)5Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas10
Kopā kontaktstundas32
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)5Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas10
Nodarbības (skaits)3Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas6
Kopā kontaktstundas16
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Nav nepieciešamas.
Mērķis:
Sniegt iespēju studējošajiem apgūt zināšanas un izveidot izpratni par veselības uzvedību, tās teorijām, modeļiem un psihoemocionālo pašregulāciju, lai izmantotu profesionālajā darbā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Veselības un slimības konceptsLekcijas1.00E-studiju vide
2Veselības uzvedība un saistītie jēdzieniLekcijas1.00E-studiju vide
3Veselības uzvedības teorijas un modeļiLekcijas3.00E-studiju vide
4Veselību un veselības uzvedību ietekmējošie faktoriLekcijas3.00E-studiju vide
5Veselību veicinoša uzvedība un veselības uzvedības maiņaLekcijas3.00E-studiju vide
6Motivējošā intervija un pašregulācijas metodesNodarbības2.00E-studiju vide
7Noslēguma darba prezentēšanaNodarbības3.00E-studiju vide
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Veselības un slimības konceptsLekcijas1.00E-studiju vide
2Veselības uzvedība un saistītie jēdzieniLekcijas1.00E-studiju vide
3Veselības uzvedības teorijas un modeļiLekcijas1.00E-studiju vide
4Veselību un veselības uzvedību ietekmējošie faktoriLekcijas1.00E-studiju vide
5Veselību veicinoša uzvedība un veselības uzvedības maiņaLekcijas1.00E-studiju vide
6Motivējošā intervija un pašregulācijas metodesNodarbības1.00E-studiju vide
7Noslēguma darba prezentēšanaNodarbības2.00E-studiju vide
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Patstāvīgais darbs (40%) - eseja par veselības uzvedības kursa apgūto zināšanu pielietojumu profesionālā darbībā. • Atbilstoši studiju kursa apgūtajam, patstāvīgajā darbā studējošais kontekstuāli korekti izmato apgūto veselības uzvedības terminoloģiju (vismaz 10 termini); • Izveido glosāriju jeb terminu skaidrojošo sadaļu ar izmantoto terminu skaidrojumu un min kontekstu - kāpēc un kā dotais termins tika izmantots izvēlētās mērķauditorijas kontekstā (ne vairāk par 2 teikumiem); • Izmantotā literatūra ne vecāka par 10 gadiem, rakstīta pēc APA7 (vismaz 5); 1. Izvēlēties un aprakstīt konkrētu mērķauditoriju, pamatot tās aktualitāti, atsaucoties uz pētījumiem: a. Informācijas meklēšana plāna sastādīšana konkrētai mērķauditorijai (laika periods, kad tika veikts pētījums; vecuma grupa/dzimums; ja nepieciešams: sociālā grupa/nodarbinātība; vienots pētījuma objekts, izvēlētās datu bāzes un to pamatojums); 2. Izvēlēties divus (2) pētījumus par izvēlēto mērķauditoriju ar vienādu veselības uzvedības mērķi un vienots pētījuma objekts (problēmu), bet dažādām teorijām/modeļiem: a. Pamatots, kāpēc tika izvēlētas konkrētās veselības uzvedības teorijas vai modeļi konkrētās mērķauditorijas kontekstā; b. Minētas priekšrocības un trūkumi izvēlētai teorijai/modelim mērķauditorijas pētniecības objekta kontekstā; 3. Pamatojoties uz analizēto literatūru ir minēti kompromitējoši faktori konkrētai mērķauditorijai, kas varētu traucēt veselības uzvedības uzlabošanos (vismaz 5); 4. Pamatojoties uz analizēto literatūru, ir minēti veselības uzvedības veicinošie faktori konkrētai mērķauditorijai (vismaz 5). Iesniedz darbu .pdf formātā e-studijās. Noslēguma darbs (60%) – mērķauditorijas veselības uzvedības izvērtējums un plāns; prezentācija. • Atbilstoši studiju kursa apgūtajam, noslēguma darbā, prezentācijā un prezentēšanas laikā kontekstuāli korekti izmanto apgūto veselības uzvedības terminoloģiju (vismaz 13 termini); • Izveido glosāriju jeb terminu skaidrojošo vārdnīcu ar izmantoto terminu skaidrojumu un min kontekstu - kāpēc un kā dotais termins tika izmantots izvēlētās mērķauditorijas kontekstā; • Izmantotā literatūra ne vecāka par 10 gadiem, rakstīta pēc APA7 (vismaz 7); 1. Izvēlēties un aprakstīt konkrētu mērķauditoriju, pamatot tās aktualitāti, atsaucoties uz pētījumiem: a. Informācijas meklēšana plāna sastādīšana konkrētai mērķauditorijai (laika periods, kad tika veikts pētījums; vecuma grupa/dzimums; ja nepieciešams: sociālā grupa/nodarbinātība; vienots pētījuma objekts, izvēlētās datu bāzes un to pamatojums); 2. Aprakstīts pētījuma objekts (problēmu) izvēlētās mērķauditorijas kontekstā; 3. Izvēlēties veselības uzvedības teoriju vai modeli un aprakstīt kāpēc tā tika izvēlēta, izvēlētās mērķauditorijas kontekstā; 4. Korekti formulēti veselību sekmējošu uzvedības mērķi pēc SMART; 5. Aprakstīti un analizēti veselību veicinošie un kompromitējošie faktori; a. Nosaukti konkrētās mērķauditorijas stresa fiziskās un emocionālās izpausmes; 6. Pamatojoties uz izvēlēto veselības uzvedības teoriju vai modeli, izstrādāta veselības uzvedības plānu, kas veicina veselības uzvedības attīstību ar konkrētām veselību veicinošām metodēm ņemot vērā pētījuma atradnes; 7. Prezentācijā slaidi nav pārslogoti ar informāciju (tikai būtiskais), ir atzīmētas atsauces pēc APA7; 8. Prezentētais iekļaujas laikā; 9. Katrs studējošais sagatavo vienu jautājumu par sava kolēģa prezentēto tēmu; 10. Prezentētais izmanto kursā apgūto terminoloģiju; 11. Prezentētais ievēro struktūru: a. Titulslaids (Tēmas nosaukums, studējošā vārds/uzvārds, studiju kurss); b. Ja nepieciešams, saīsinājumu skaidrojums; c. Pētniecības objekta un mērķauditorijas aktualitāte; d. Informācijas meklēšanas plāns; e. Izvēlētās veselības uzvedības teorijas/modeļa apraksts izvēlētās mērķauditorijas kontekstā; f. Veselību sekmējošu uzvedības mērķi pēc SMART; g. Veicinošie un kompromitējošie faktori; h. Veselības uzvedības plāns, kas veicinās veselības uzvedības attīstību ar konkrētām veselību veicinošām metodēm, ņemot vērā pētījumu atradnes; i. Izmantotās literatūras saraksts; j. Veicot šo uzdevumu, kas sagādāja grūtības; k. Veicot šo uzdevumu, kas būs palīdzoši studējošā profesionālā darbībā. Obligāta prasība ir studiju kursa novērtējuma/atgriezeniskās saites ankrats aizpildīšana studiju kursa noslēgumā studējošā portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
Studiju kursa vērtējumu veido - patstāvīgais darbs (40%); noslēguma darbs un prezentācija (60%).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studējošie salīdzina un izvērtē dažādus veselības uzvedības modeļus un teorijas; nosauc stresa fiziskās un emocionālās izpausmes un stresa iespējamās sekas; analizē veselību veicinošu un kompromitējošu uzvedību, izprot veselīga dzīvesveida lomu un nozīmi; studējošiem ir izpratne par uzvedības izmaiņu modeļiem.
Prasmes:Studējošie lieto studiju kursā apgūto terminoloģiju, pielieto zināšanas, lai izvērtētu indivīda veselības uzvedību un formulētu veselību sekmējošas uzvedības mērķus; pielieto veselības uzvedības teorijas un modeļus veselības uzvedības plānošanā un veicina veselības uzvedības attīstību.
Kompetences:Studenti izvērtē veselības uzvedību un formulē uz veselību orientētas uzvedības mērķus; studējošie spēj zinātniski pamatot veselības uzvedības veicināšanu izvirzītajiem mērķiem, pamatojoties uz veselības uzvedības teorijām un modeļiem.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Mārtinsone K., Sudraba V. (zin.red.) (2019). Veselības psiholoģija. Teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva.
2Mārtinsone K., Sudraba V. (red.) (2016). Veselības psiholoģija. Kolektīvajā monogrāfijā.
3Mārtinsone K., Miltuze A. (red.). (2015). Psiholoģija 3: lietišķās jomas. Zvaigzne ABC.
4Mārtinsone K., Miltuze A. (red.). (2015). Psiholoģija 1: Pamatjautājumi – teorijas un pētījumi ( 6.nodaļa: Motivācija). Zvaigzne ABC.
Papildu literatūra
1Bite, I., Mārtinsone K., Sudraba V. (red.). (2016). Konsultēšanas un psihoterapijas teorija un prakse. Zvaigzne ABC.
2Sanderson C.A. (2013). Health psychology (2nd ed.). NY: Wiley.
3Mārtinsone, K. (sast.), (2021). Pašpalīdzības un pašvadības iespēju arsenāls krīzes un transformāciju laikā: metodes ikvienam.
4Mārtinsone K., Miltuze A. (red.). (2015). Psiholoģija 2: Personība, grupa, sabiedrība, kultūra (13.nodaļa: Veselība un slimība psiholoģijā). Zvaigzne ABC.
5Glanz, K., Rimer, B. K., Viswanath. (2015). Health Behavior : Theory, Research, and Practice (5th edition). Jossey - Bass, A Wiley Brand
Citi informācijas avoti
1British Journal of Health Psychology
2Journal of Epidemiology of Community Health
3Journal of Health Psychology
4Psychology and Health