Pārlekt uz galveno saturu

Personības psiholoģija un veselība

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:8.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:25.03.2022 14:48:54
Par studiju kursu
Kursa kods:VPUPK_270LKI līmenis:Visiem līmeņiem
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Psiholoģija; Personības psiholoģijaMērķauditorija:Medicīnas pakalpojumi; Rehabilitācija; Ārstniecība; Sporta treneris; Bioloģija; Vadībzinātne; Politikas zinātne; Civilā un militārā aizsardzība; Dzīvās dabas zinātnes; Sociālā labklājība un sociālais darbs; Komunikācijas zinātne; Sabiedrības veselība; Tiesību zinātne; Veselības vadība; Socioloģija; Medicīnas tehnoloģijas; Uzņēmējdarbības vadība; Informācijas un komunikācijas zinātne; Māszinības; Tiesību zinātne; Farmācija; Zobārstniecība; Vecmāšu zinības; Tirgzinības un reklāma; Pedagoģija; Sociālā antropoloģija; Personu un īpašuma aizsardzība; Klīniskā farmācija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Jana Duhovska
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, J. Asara iela 5, vppkatrsu[pnkts]lv, +37167061587
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Nav nepieciešamas.
Mērķis:
Attīstīt izpratni par mūsdienu personības psiholoģijas teorijām, par personības iezīmju saistību ar veselību, slimības uztveri, veselību veicinošo un apdraudošo uzvedību; sekmēt izpratni par personības faktoru nozīmi ārstniecības procesā, t.sk. saistībā ar līdzestību, kā arī par personības iekšējiem resursiem un to aktivizēšanas, stiprināšanas un efektīvas izmantošanas iespējām veselības uzturēšanas un uzlabošanas nolūkos.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Personības psiholoģija. Vēsturiskais pamats: psihodinamiskā, humānistiskā, sociāli kognitīvā pieeja, iezīmju pieeja. Temperamenta teorijas.Lekcijas2.00auditorija
2Mūsdienu personības iezīmju teorijas. Personības iezīmju ģenētiskie un neirobioloģiskie pamati.Lekcijas4.00auditorija
3Personības faktoru nozīme ārstniecības procesā. Personības iezīmju saistība ar veselību un tās iespējamie skaidrojumi.Lekcijas2.00auditorija
4Prezentācijas un diskusijas. Personības faktori, kas ir saistīti ar veselību apdraudošu uzvedību. Personības faktori, kas ir saistīti ar labāku veselību un ilgmūžību. Dzīvesspēks un adaptācijas stratēģijas.Nodarbības6.00auditorija
5Personības iekšējie resursi un to aktivizēšanas, uzturēšanas un efektīvās izmantošanas iespējas. Stresa un emociju vadīšanas pamati. Gadījuma analīze.Nodarbības2.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
1. Patstāvīgi nostiprināt lekciju materiālu, sistemātiski lasot norādītos avotus un mācību literatūru un aizpildot testus pēc video lekcijām. 2. Veikt 4 zinātnisko rakstu par patstāvīgi izvēlētu (studiju kursā apskatītu) tematu analīzi un sagatavot prezentāciju – uz pierādījumiem balstītu skaidrojumu, prezentēt to, kā arī iesaistīties diskusijā. 3. Piedalīties grupu darbā, kur analizē pacientu gadījumus, modelē risinājumus gadījumā aprakstītajai problēmai.
Vērtēšanas kritēriji:
Gala vērtējums ir kumulatīvs vērtējums, kuru veido: (1) dalība praktiskajās nodarbībās (students ir kvalificēts saņemt gala vērtējumu studiju kursā, ja viņš ir apmeklējis vismaz 75% nodarbību); (2) aizpildīti testi par lekciju materiāliem (60%); (3) individuālā prezentācija – zinātnisko rakstu analīze par patstāvīgi izvēlētu (studiju kursā apskatītu) tematu (40%).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Apraksta mūsdienu personības teorijas, raksturo personības faktoru ģenētiskos un neirobioloģiskos pamatus, skaidro saistību starp dažādiem personības faktoriem, slimību un veselību, tostarp, veselību veicinošu un apdraudošo uzvedību.
Prasmes:Skaidro personības psiholoģijas svarīgākos jēdzienus un likumsakarības, izprotot personības raksturojumu lomu ārstniecībā.
Kompetences:Izmanto apgūtās zināšanas un prasmes ar veselības profilaksi, uzturēšanu un atgūšanu saistīto psiholoģisko jautājumu risināšanai.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Psiholoģija, 2.sēj.: Personība, grupa, sabiedrība, kultūra. (2015). Mārtinsone, K., Miltuze, A. (red.). Rīga: Zvaigzne
2Veselības psiholoģija. (2019). Mārtinsone, K., Sudraba, V. (red.). Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte
3Pašpalīdzības un pašvadības iespēju arsenāls krīzes un transformāciju laikā: metodes ikvienam. (2021). Mārtinsone, K. (sast.). Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte
4Psychological Medicine
5Ārvalstu studentiem/For International students:
6Psychological Medicine
Papildu literatūra
1Konsultēšanas un psihoterapijas teorija un prakse. (2016). Mārtinsone, K., Bite, I., Sudraba, V. (red.). Rīga: Zvaigzne
Citi informācijas avoti
1Health psychology journal
2Personality and individual differences
3Journal of Personality and Social Psychology
4Journal of behavioral medicine
5Journal of research in personality