Pārlekt uz galveno saturu

Īsumā par studiju kursu

Struktūrvienība: Rezidentūras nodaļa
ECTS:3
Kursa vadītājs:Dace Gardovska
Studiju tips:Pilna laika
Līmenis:3. cikla (Doktora)
Mērķauditorija:Ārstniecība
Valoda:Latviešu
Studiju kursa apraksts Pilns apraksts, Pilna laika
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna

Mērķis

Nodrošināt pediatrijas specialitātes nolikuma prasībām atbilstošu teorētisko zināšanu un praktisko iemaņu apguvi un pilnveidošanu, kas atbilstu vispārējam priekšstatam par bērnu veselību, tās nostiprināšanu un slimībām, to prevenciju, agrīnu diagnostiku un ārstēšanu, t.sk. neatliekamos stāvokļos, rehabilitāciju, speciālistu konsultāciju organizāciju, medicīniskās dokumentācijas pareizu aizpildi primārajā aprūpē, kā arī iepazīties ar ārsta prakses darbības principiem.

Rezultāti

Zināšanas

1.Studiju kursa apguvei atvēlētajā laikā rezidents apgūst pamatzināšanas par veselu bērnu, veselības veicināšanu un biežāk sastopamajām bērnu slimībām, to etioloģiju, patoģenēzi, klīniskajām izpausmēm, ārstēšanas, profilakses un rehabilitācijas principiem ambulatorajā praksē.

Prasmes

1.Studiju kursa apguves rezultātā rezidents pratīs:
• sniegt kvalificētu medicīnisko palīdzību bērniem akūtu un hronisku slimību gadījumos, veicot slimību diagnostiku, ārstēšanu, rehabilitāciju un profilaksi atbilstoši primāram veselības aprūpes līmenim, kā arī veicināt bērnu veselību, harmonisku attīstību un interešu aizstāvību;
• savas specialitātes ietvaros sniegt konsultācijas pacientiem, viņu piederīgajiem un citām ārstniecības personām;
• aktīvi piedalīties bērnu slimību prevencijas, sabiedrības profilakses, sabiedrības veselības, nesertificētu ārstu un medicīnas studentu izglītības darbā, kā arī ar bērnu veselību saistītos pētījumos;
• iejūtīgi veidot profesionālas attiecības ar pacientiem un viņu aprūpētājiem, kolēģiem, ņemot vērā kulturālās un etniskās īpatnības, nacionālās un globālās bērnu tiesības, ētiskos, profesionālā noslēpuma un konfidencialitātes principus;
• izvairīties no liekiem izmeklējumiem, nepamatotas ārstēšanas un nevajadzīgas bērna hospitalizācijas;
• strādāt komandā, sadarboties ar vecāku un citām sabiedrības grupām;
• veikt specialitātes nolikumā paredzētās manipulācijas t. sk., jāapgūst primārajā aprūpē:
o Anamnēzes savākšana un bērna fizikālā izmeklēšana
 Bērnu ēdināšana.
 Jaundzimušā ādas un gļotādu apstrāde.
 Nabas brūces apstrāde.
 Uztura ingredientu un kalorāžas aprēķins dažāda vecuma bērniem.
 Bērna fiziskās attīstības mērījumu veikšana un izvērtēšana.
 Uzvedības izvērtēšana.
 Bērnu fiziskās un garīgās attīstības izvērtēšana.
 Dzimumbrieduma izvērtēšana
 Gūžas locītavas izmeklēšana.
 Zobu un mutes higiēna.

Kompetences

1.Pēc sekmīga studiju kursa beigšanas rezidents sasniedz sertificēta pediatra obligāto kompetenci. Nepieciešamā kompetences pakāpe ir atšķirīga dažādu bērnu slimību gadījumā. Ņemot vērā ārsta daudzpusīgo darbību primārajā veselības aprūpē, rezidentam jāapgūst kompetence pieņemt lēmumu par sniegtās palīdzības apjomu rezidentūras programmā iekļauto slimību (skat. rezidentūras pilno programmu) gadījumos ambulatoros apstākļos, galveno uzmanību pievēršot veselības veicināšanai un slimību profilaksei t. sk. imunizācijai, pareizai bērna kopšanai un ēdināšanai, fiziskai un garīgai attīstībai, neatliekamajai palīdzībai akūtos gadījumos, sadarbībai ar speciālistu hronisku slimību gadījumos, indikācijām nosūtīšanai uz stacionāru.

Tālākminētās kompetences ir būtiskas, bet ne izsmeļošas (kompetenču spektrs ir paplašināms, ja studiju laikā tam rodas priekšnoteikumi), tās apgūstamas saistībā ar attiecīgas specialitātes pacientu, viņu vecāku un veselības aprūpes speciālistu darbību un aprūpes organizācijas veidu:
 Konsultēt pacientus un ģimenes
• savākt anamnēzi
• veikt vecumam atbilstošu fizikālu pārbaudi
• novērtēt augšanu un attīstību
• novērtēt uzturu
• novērtēt psiholoģisko stāvokli
• veikt klīnisko izvērtējumu un pieņemt lēmumu
• sniegt skaidrojumu un konsultācijas
• iedrošināt un sniegt profesionālu atbalstu
 Novērtēt klīniskās izpausmes, nozīmēt izmeklēšanu, noteikt diagnozi un vienoties par ārstēšanas plānu
• pazīt un novērtēt klīnisko izpausmju smagumu
• veikt diferenciāldiagnozi
• apsvērt bērnu aizsardzības jautājumus
• pasūtīt nepieciešamo izmeklēšanu un interpretēt rezultātus
• konsultēties ar daudznozaru speciālistiem
• vienoties par piemērotu veselības problēmas vadības plānu ar pacientiem un aprūpētājiem
 Nekavējoties nodrošināt aprūpi bērniem ārkārtas situācijās, tai skaitā pirmās palīdzības un reanimācijas pasākumus
• pazīt un novērtēt akūtu neatliekamās pediatriskās palīdzības problēmu
• nodrošināt pamata pirmo palīdzību