Bērnu infekcijas slimību stacionārs ar ambulatoro pieņemšanu (RBI_012)
Īsumā par studiju kursu
Mērķis
Nodrošināt teorētisko zināšanu un praktisko iemaņu apguvi un pilnveidošanu, atbilstoši Latvijā pieņemtajam Bērnu infektologa specialitātes nolikumam un Eiropas Savienības prasībām šai specialitātei, kas ļautu ārstam orientēties bērnu vecuma infekcijas slimībās, lasot literatūru vai saskaroties klīniskajā praksē, kā arī ļautu sniegt profesionālu terciārā veselības aprūpes līmeņa palīdzību pacientam, viņa ģimenei un kolēģiem.
Rezultāti
1.Studiju kursa apguvei atvēlētajā laikā rezidents apgūst zināšanas par dažādu vecuma bērnu akūtām un hroniskām infekcijas slimībām, to etioloģiju, epidemioloģiju, patoģenēzi, klīniskajām izpausmēm, diagnostikas algoritmiem un ārstēšanas principiem, kā arī par infekciju kontroles principiem un mehānismiem, profilakses un izglītošanas programmām.
1.Studiju kursa rezultātā rezidents pratīs veikt bērna objektīvā klīniskā stāvokļa izmeklēšanu un tā izvērtēšanu, atbilstoši bērna vecumam, savākt pilnvērtīgu dzīves un slimības anamnēzi, nepieciešamības gadījumā ordinēt papildus izmeklēšanas metodes, pratīs pastāvīgi savākt klīnisko materiālu infekcijas slimību etioloģisko faktoru noteikšanai, kā arī akūtās situācijās sniegt neatliekamo medicīnisko palīdzību.
1.• pārbaudīt un izvērtēt infekcijas slimību un sindromu raksturīgos klīniskos simptomus dažāda vecuma bērniem;
• izveidot slimnieka izmeklēšanas un ārstēšanas individuālo algoritmu;
• pareizi savākt materiālu infekcijas slimību laboratoriskai diagnostikai un izvērtēt iegūtos rezultātus, ņemot vērā metodes būtību un bērna vecumu;
• izvēlēties specifiskās diagnostikas metodes, novērtēt to informācijas pakāpi, pielietošanas laiku;
• plānot infekcijas kontroles pasākumus;
• izdarīt vakcināciju un ādas raudzes.
Tālākminētās kompetences ir būtiskas, bet ne izsmeļošas (kompetenču spektrs ir paplašināms, ja studiju laikā tam rodas priekšnoteikumi):
Konsultēt pacientus un ģimenes:
• savākt anamnēzi
• veikt vecumam atbilstošu fizikālu pārbaudi
• novērtēt augšanu un attīstību
• novērtēt uzturu
• novērtēt psiholoģisko stāvokli
• veikt klīnisko izvērtējumu un pieņemt lēmumu
• sniegt skaidrojumu un konsultācijas
• iedrošināt un sniegt profesionālu atbalstu.
Novērtēt klīniskās izpausmes, nozīmēt izmeklēšanu, noteikt diagnozi un vienoties par ārstēšanas plānu:
• pazīt un novērtēt klīnisko izpausmju smagumu
• veikt diferenciāldiagnozi
• apsvērt bērnu aizsardzības jautājumus
• pasūtīt nepieciešamo izmeklēšanu un interpretēt rezultātus
• konsultēties ar daudznozaru speciālistiem
• vienoties par piemērotu veselības problēmas vadības plānu ar pacientiem un aprūpētājiem.
Nekavējoties nodrošināt aprūpi bērniem ārkārtas situācijās, tai skaitā pirmās palīdzības un reanimācijas pasākumus:
• pazīt un novērtēt akūtu neatliekamās pediatriskās palīdzības problēmu
• nodrošināt pamata pirmo palīdzību
• nodrošināt neatliekamu akūtu pediatrisku palīdzību
• nodrošināt kardiopulmonālu reanimāciju neonatoloģiskiem un pediatriskiem pacientiem saskaņā ar pašreizējām Eiropas vadlīnijām
• sniegt pamatinformāciju traumu gadījumos saskaņā ar pašreizējām Eiropas vadlīnijām
Nozīmēt uzturu, zāles, šķidrumu un asins produktus:
• noteikt skaidri un precīzi uzturu, zāles, šķidrumus un asins produktus
• saskaņot uzturu, zāles, šķidrumus un asins produktus klīniskajā kontekstā
• pārskatīt ārstēšanas atbilstību un izvērtēt iespējamos ieguvumus un riskus
• ārstēt sāpes un ciešanas.
Veikt praktiskas darbības:
Bērnu infektologs ir kompetents daudzās praktiskās manipulācijās (skat. manipulāciju sarakstu), ko veic zīdaiņiem, bērniem un pusaudžiem.
Attiecībā uz jebkuru no šīm manipulācijām, jāparāda spēja:
• sniegt attiecīgu informāciju bērnam un vecākiem
• saņemt apzinātu piekrišanu, ja nepieciešams
• izmantot pēc iespējas minimāli invazīvas procedūras
• mazināt sāpes un ciešanas
• lietot piemērotus higiēnas un infekciju kontroles pasākumus
• veikt attiecīgus ierakstus par manipulācijām medicīniskā dokumentācijā
Efektīvi sazināties bērnu infektoloģijas kontekstā:
• sazināties ar zīdaiņiem, bērniem un pusaudžiem
• sazināties ar aprūpētāju un radiem
• sazināties ar citiem daudznozaru grupas speciālistiem
• nodrošināt aprūpes nepārtrauktību
• pārtraukt vai mazināt sliktas ziņas, prasmīgi tās izskaidrot
• sazināties ar bērniem un jauniešiem invalīdiem
• sazināties ar tiem, kuriem nepieciešama tulka palīdzība
• meklēt un saņemt apzinātu piekrišanu gadījumos, kad tas nepieciešams
• sazināties rakstiski, ieskaitot medicīnisko dokumentāciju, telefonu un citus sakaru līdzekļus
• rīkoties adekvāti gadījumiem, kad vērojama agresija
Piemērot ētikas un juridiskus principus pediatrijas praksē:
• piemērot ētikas principus un analīzi klīniskā aprūpē un pētniecībā
• piemērot valsts un Eiropas Savienības tiesību aktus klīniskā aprūpē un pētniecībā
• aizstāvēt bērnu tiesības saskaņā ar ANO Konvenciju par bērna tiesībām, Latvijas likumiem
• saglabāt konfidencialitāti
• novērtēt pacienta spējas dot piekrišanu
• iegūt un ierakstīt informētas personas piekrišanu
• sniegt informāciju par orgānu ziedošanu
• apliecināt nāvi
• sagatavot pieprasījumu autopsijai.
Novērtēt pacienta slimības psiholoģiskos un sociālos aspektus:
• izvērtēt psiholoģisko faktoru ietekmi uz slimības izpausmēm un slimību
• izvērtēt sociālo faktoru ietekmi uz slimības izpausmēm un slimību
• novērtēt pacienta stāvokļa ietekmi attiecībā uz izglītību un skolu
• atklāt stresu bērniem, viņu ģimenēm vai aprūpētājiem saistībā ar slimību
• atklāt alkohola un narkotiku lietošanu un atkarību
• sadarboties savlaicīgi ar attiecīgajiem kolēģiem.
Piemērot uz pierādījumiem balstītas medicīnas zināšanas, principus, prasmes:
• izmantot pierādījumus praksē
• noteikt un veikt atbilstošu literatūras meklēšanu
• kritiski izvērtēt publicēto medicīnisko literatūru.
Izmantot informāciju un informācijas tehnoloģijas efektīvi pediatrijas kontekstā:
• sagatavot precīzi, savlaicīgi un pilnīgi klīnisko dokumentāciju
• prast piekļūt starptautiskajai pediatrijas zinātniskai informācijai
• saglabāt un iegūt informāciju.
Spēt pielietot zinātniskus principus, metodes un zināšanas bērnu praksē un pētījumos:
• pielietot zinātniskus principus pediatrijas praksē
• analizēt un izplatīt pētniecības rezultātus
• pierādīt izpratni par pētniecības dizainu un metodoloģiju, tostarp statistisko analīzi.
Veicināt indivīda un iedzīvotāju veselību, efektīvi darboties veselības aprūpes sistēmā:
• ievērot valsts noteiktās skrīninga, uzraudzības un imunizācijas programmas
• piemērot pasākumus, lai novērstu infekcijas izplatīšanos
• izvērtēt uzturu un sniegt noderīgus padomus un atbalstu veselīga uztura jautājumos, tai skaitā prast vadīt aptaukošanās un nepietiekama uztura gadījumus
• apzināt slimību vai kaitējumu riskus bērniem un atbilstoši tos vadīt
• veicināt pacientu drošību un negadījumu novēršanu
• nodrošināt atbilstību profesionālai sertifikācijas praksei
• pierādīt izpratni par struktūru, organizāciju un darbību veselības aprūpes sistēmā, kurā jāstrādā.
Veikt savu darbu profesionāli.
Profesionālās īpašības:
• godīgums, krietnums un ētiskās saistības
• apņemšanās uzturēt labu praksi, rūpes par kvalitāti
• kritiskas un paškritiskas spējas, reflektīva prakse
• empātija
• iniciatīva
• starppersonu saskarsmes prasmes.
Profesionāls darbs:
• atzīt savas iespēju robežas un lūgt palīdzību
• strādāt autonomi, ja nepieciešams
• risināt problēmas
• pieņemt lēmumus
• strādāt daudznozaru grupās
• sazināties ar ekspertiem, kas nepārstāv medicīnas disciplīnas
• parādīt līderības prasmes
• spēt pielāgoties jaunām situācijām un nodarboties nenoteiktības apstākļos
• spēt organizēt un plānot, tostarp izprast laika vadību
• izdarīt apzinātu karjeras izvēli, tostarp pediatrijas nozaru specializāciju.
Veikt eksperta funkcijas bērnu infekcijas slimībās:
• spēt analizēt un sintēzēt
• spēt mācīties (ieskaitot mūžizglītības pašmācību) un piemērot zināšanas praksē
• parādīt mācīšanas prasmes
• pielietot pētniecības iemaņas.
Veikt bērnu infektologa funkcijas pasaules kontekstā:
• izprot daudzveidību un multikulturālismu
• izprot migrantu dažādas kultūras un paražas
• pierāda izpratni par vietējo valodu un kultūru
• spēj strādāt starptautiskā kontekstā
• atbildīgi izturas pret vidi un tās resursu izmantošanu.