Pārlekt uz galveno saturu

Īsumā par studiju kursu

Struktūrvienība: Rezidentūras nodaļa
ECTS:24
Kursa vadītājs:Gunta Tīcmane
Studiju tips:Pilna laika
Līmenis:3. cikla (Doktora)
Mērķauditorija:Ārstniecība
Valoda:Latviešu
Studiju kursa apraksts Pilns apraksts, Pilna laika
Zinātnes nozare:Anatomija; Klīniskā medicīna

Mērķis

Nodrošināt teorētisko zināšanu un praktisko iemaņu apguvi un pilnveidošanu, atbilstoši ģimenes ārsta specialitātes nolikuma prasībām, sagatavot speciālistu, kurš spēj nodrošināt pastāvīgu, nepārtrauktu un vispusīgu pacienta un viņa ģimenes locekļu aprūpi un palīdzēt pacientam izdarīt izvēli starp piedāvātajiem veselības aprūpes pakalpojumiem, nodrošinot pacienta spējas labākai fiziskai, mentālai un sociālai darbībai, spēj novērtēt pacienta veselības stāvokli, diagnosticēt saslimšanas un ārstēt atbalstoši pēc noteiktajām kompetencēm. Lai ārstu sagatavotu sertifikācijai ģimenes ārsta specialitātē, atbilstoši Latvijas Republikas normatīvajiem dokumentiem.

Rezultāti

Zināšanas

1.Akūti un hroniski sindromi un slimības: diagnostika, ārstēšanas taktika, novērošana un nosūtīšana pie speciālistiem. Ir priekšstats, zināšanas un izpratne par:
Elpceļu un plaušu slimībām un sindromiem:
- akūtas respiratoras infekcijas,
- akūta pneimonija,
- hroniskas obstruktīvas plaušu slimības
- hronisks bronhīts,
- plaušu emfizēma,
-akūta pneimonija,
- bronhiālā astma
- tuberkuloze,
- audzēji,
- akūta un hroniska elpošanas mazspēja,
- pneimotoraks,
- pulmonāla asiņošana,
- elpošanas traucējumi miegā,
Kardiovaskulārās sistēmas slimībām:
- hipertensija,
- hroniska sirds mazspēja,
- sirds išēmiskā slimība,
- miokarda infarkts,
- miokardīts,
- pulmokardiāla nepietiekamība – cor pulmonale,
- kardiomiopātija,
- perikardīts,
- perifēro asinsvadu slimības.
Gremošanas trakta sindromiem un slimībām:
- funkcionāla dispepsija,
- peptiska čūla,
- kairinātas zarnas sindroms,
- reflukss,
- holelitiāze,
- akūts un hronisks hepatīts,
- aknu ciroze,
- asiņošana no gremošanas trakta
- kuņģa un zarnu audzēji, pirmsvēža stāvokļi.
Anēmijām:
- zināšanas par diferenciāldiagnozi,
- dzelzs deficīta anēmija,
- hemorāģiskā anēmija,
- B 12 vitamīna deficīta anēmija.
Endokrīnās sistēmas sindromiem un slimībām:
- diabēts,
- tireotoksikoze,
- hipotireoze,
- aptaukošanās.
Radošai domāšanai vai pētniecībai un darbībai dažādu jomu saskarē raksturīgās zināšanas un izpratne ģimenes ārsta profesijā.
Izprot diagnostikas (tai skaitā laboratoriskās, morfoloģijas, instrumentālās, neinstrumentālās un staru diagnostikas), diferenciāldiagnostikas, medikamentozas (klīniskās farmakoloģijas, farmakoterapijas) un nemedikamentozas (dietoterapija, fizioterapija) ārstēšanas, rehabilitācijas un sekundārās profilakses aspektus medicīnas apakšnozarēs un nozoloģijās.
Spēj patstāvīgi pieņemt lēmumus, risināt sarežģītas ar veselības aprūpi, diagnostiku un ārstēšanu saistītas situācijas. Spēj organizēt pētniecisko darbu dažādās ģimenes medicīnas jomās.

Prasmes

1.• klīniskās un bioķīmiskās laboratorijas izmeklējumu datu izvērtēšana,
• EKG pieraksts, izvērtēšana (ritma traucējumi, vadīšanas tarucējumi, akūtas išēmijas pazīmes, pārslodzes), EHO-KG , VEM izvērtēšana,
• uzstādīt indikācijas invazīvai taktikai, neatliekamai un plāna (koronarogrāfija, perkutāna koronārā intervence).
• akūtu stāvokļu ārstēšanas algoritmu pielietošana.
• patstāvīgi virzīt savu kompetenču pilnveidi un specializāciju.
• uzņemties atbildību par personāla grupu darba rezultātiem un to analīzi.
• veikt darbu, pētniecību vai tālāku mācīšanos sarežģītos un neprognozējamos apstākļos un, ja nepieciešams, tos pārveidot, lietojot jaunas pieejas.

Pēcdiploma apmācības laikā ģimenes ārstam jāapgūst pielietošanas indikācijas un kontrindikācijas šādām papildmetodēm elpošanas orgānu slimību diagnostikā:
• ārējās elpošanas funkciju pamatrādītāju novērtēšanā,
• funkcionālās raudzes (bronhu caurlaidības novērtēšanā),
• bronhoskopija,
• datortomogrāfija,
• asins gāzu analīze,
• plaušu rentgenogramma (jāprot izvērtēt rezultātus),
• aerosolu inhalācijas tehnika,
• pikflovmetrija.

Kompetences

1.Iegūtās kompetences ļauj pamatot lēmumus, nepieciešamības gadījumā veikt papildus analīzi:
- Spēj izskaidrot apkārtējās vides pārmaiņu ietekmi uz slimību izplatību populācijā, izprast profilaktisko, diagnostisko un terapeitisko metožu pielietošanu šajā aspektā.
- Spēj izvērtēt pacienta sūdzības, to saistību ar pacienta veselības stāvokli. Ir plaša izpratne par slimībām un to riska faktoriem, par biežāk sastopamajām slimībām populācijā, hronisku slimību aprūpi, slimībām, kuras izraisa invaliditāti, par stāvokļiem, kuri prasa neatliekamu palīdzību.
- Ir izpratne par profilaktisko un diagnostisko manipulāciju pielietošanu primārajā veselības aprūpē, kas aptver praktiski visas specialitātes (t.i. pediatrijā, ginekoloģijā, ķirurģijā, ausu-kakla-deguna slimībās, dermatoveneroloģijā, oftalmoloģijā, neiroloģijā, psihiatrijā, kardioloģijā).
- Spēja pacientam nodrošināt ārstēšanu primārās aprūpes līmenī, organizēt rehabilitāciju, ja tas ir nepieciešams.
- Izpratne par diagnostikas iespējām primārajā un sekundārajā veselības aprūpes līmenī, par iespējām pacientu nosūtīt pie ārsta speciālista, ja tas ir nepieciešams.
- Spēja organizēt un vadīt konsultācijas jautājumos, kas saistīti ar veselības aprūpes organizēšanu, īpaši tas attiecināms uz jautājumiem, kas skar mātes un bērna veselības aprūpi, ģimenes plānošanu.
- Izpratne par jautājumiem, kas saistīti ar sabiedrības veselību.
- Spēja izprast pozitīvu ārsta-pacienta attiecību nozīmīgumu, mācīt pacientam izprast savas sūdzības, iemācīties sadzīvot ar tām.
- Spēja strādāt komandā ar citiem primārās veselības aprūpes komandas locekļiem un pārējiem speciālistiem.
Spēj integrēt dažādu jomu zināšanas:
- Izpratne par veselības aprūpes organizācijas jautājumiem kopumā un īpaši par primārās veselības aprūpes organizāciju.
- Zināšanas par likumdošanas aktiem un direktīvām veselības aprūpē, spēja ņemt dalību to izstrādē.