Neiroloģija (RGA_027)
Īsumā par studiju kursu
Mērķis
Nodrošināt teorētisko zināšanu un praktisko iemaņu apguvi un pilnveidošanu neiroloģisko pacientu aprūpē, atbilstoši ģimenes ārsta specialitātes nolikuma prasībām, sagatavot speciālistu, kurš spēj nodrošināt pastāvīgu, nepārtrauktu un vispusīgu pacienta un viņa ģimenes locekļu aprūpi un palīdzēt pacientam izdarīt izvēli starp piedāvātajiem veselības aprūpes pakalpojumiem, nodrošinot pacienta spējas labākai fiziskai, mentālai un sociālai darbībai, spēj novērtēt pacienta veselības stāvokli, diagnosticēt saslimšanas un ārstēt atbalstoši pēc noteiktajām kompetencēm. Lai ārstu sagatavotu sertifikācijai ģimenes ārsta specialitātē, atbilstoši Latvijas Republikas normatīvajiem dokumentiem.
Rezultāti
1.Akūti un hroniski sindromi un slimības: diagnostika, ārstēšanas taktika, novērošana un nosūtīšana pie speciālistiem. Ir priekšstats, zināšanas un izpratne par:
Nervu sistēmas sindromiem un slimībām:
- pacienta izmeklēšana: motoro, sensoro traucējumu noteikšana, līdzsvara un koordinācijas traucējumi, kraniālo nervu bojājuma simptomātika, runas traucējumi, demence,
- perifēro nervu slimības, nervu un muskuļu sāpes: neirīts, polineirīts, karpālā kanāla sindroms, miofasciālas sāpes, neiromuskulārs bloks,
- lumbāra un cervikāla osteohondroze, diskopātija: radikulīts, osteohondroze,
- neiroinfekcijas: ērču encefalīts, borelioze, meningīts,
- galvas smadzeņu asinsrites traucējumi: tranzistora cerebrāla išēmija, išēmisks insults, cerebrālu asinsrites traucējumu profilakse, insulta pacientu ārstēšana un aprūpe, rehabilitācija,
- somatoformi traucējumi,
- galvassāpes,
- reiboņi,
- epilepsija.
- smadzeņu audzēji.
Rehabilitāciju un fizikālo medicīnu:
- zināšanas par fizikālās terapijas indikācijām un kontrindikācijām,
- zināšanas par rehabilitācijas procesu, pacienta nosūtīšana nosūtīšanu uz rehabilitāciju.
Pacientu aprūpes procesu:
- vispusīga pacienta problēmu risināšana,
- sadarbība ar sociālajiem darbiniekiem un pašvaldību.
Slimību profilaksi:
- zināšanas par riska grupām un agrīnām slimības pazīmēm,
- zināšanas par skrīninga testiem, to pielietošanu,
- zināšanas par primāro un sekundāro profilaksi.
Veselības veicināšanu:
- uzturs (enerģētiskā vērtība, vitamīni, uztura plānošana),
- veselīga dzīves veida popularizēšana,
- zināšanas un prasme izvērtēt vingrošanas un sporta nodarbību indikācijas un kontrindikācijas,
- spēja novērtēt indivīda fizisko sagatavotību, veselības stāvokli pirms sporta nodarbību uzsākšanas,
- veselības stāvokļa novērtēšana saistībā ar fizisko slodzi un treniņu intensitāti,
- pacientu izglītošana: smēķēšanas kaitīgums, svara kontrole, uzturs, stresa pārvarēšana, seksuālās problēmas, traumu profilakse, menopauzes izraisītās problēmas.
1.Prasmes, kuras jānostiprina ģimenes medicīnas izglītības programmas laikā - izmeklēšanas, ārstēšanas metodes, slimību novēršanas un veselības veicināšanas pasākumos:
Prasmes vecu cilvēku aprūpē:
- adekvātas informācijas iegūšana no cilvēkiem ar pavājinātu atmiņu, dzirdes un redzes traucējumiem,
- pacientu ar ierobežotām kustību spējām izmeklēšana,
- nepieciešamo izmeklējumu apjoma izvērtēšana vecam cilvēkam (izvērtējot informācijas produktivitāti, iespējamās izmeklējumu komplikācijas).
- prasme izvērtēt izmeklējumu un ārstniecisko pasākumu iespējas.
- komunikācijas prasmes ar pacientiem ar hroniskām, kā arī neārstējamām slimībām.
- prasme konsultēt par vecu cilvēku veselības aprūpes, sociālās rehabilitācijas iespējām,
- vecu cilvēku, invalīdu rehabilitācijas iespēju pārzināšana.
Prasmes ārstēt cilvēku ar psihiskiem un uzvedības traucējumiem:
- anamnēzes savākšanas iemaņas,
- ārstēšanas taktika un nosūtīšana pie speciālista.
• valodas, prakses un kognitīvo funkciju izvērtēšanā
• aktīvo kustību, parēžu un muskulatūras spēka izvērtēšana
• acu zīlīšu tiešas un sadraudzības reakcijas noteikšana un novērtēšana;
• acu ābolu kustību noteikšana un novērtēšana;
• radzenes refleksa noteikšana un novērtēšana;
• nistagma (vertikālais, horizontālais) noteikšana un novērtēšana;
• mīmikas muskulatūras kustību novērtēšana;
• mīksto aukslēju un rīkles refleksa noteikšana un novērtēšana; bulbāra sindroma noteikšana
• roku un kāju cīpslu refleksa noteikšana;
• "snuķīša" un Marinesku refleksa noteikšana un novērtēšana;
• Babinska refleksa noteikšana un novērtēšana;
• nervu un saknīšu palpējamo punktu noteikšana;
• saknīšu iestiepuma simptomu (Lasega un Neri) noteikšana un novērtēšana;
• sprandas stīvuma un Kerniga simptoma noteikšana un novērtēšana;
• virspusējās jušanas traucējumu izvērtēšana
• kustības stāvokļa sajūtas noteikšana;
• muskulatūras tonusa noteikšana un novērtēšana;
• koordinācijas traucējumu, Romberga mēģinājuma novērtēšan
• papildus izmeklējumu – EMG, NG, EEG, Duplex US smadzeņu asinsvadiem, izvērtēšana.
1.Spēj patstāvīgi formulēt un kritiski analizēt sarežģītas zinātniskas un profesionālas problēmas. Ģimenes ārsta zināšanas un prasmes izpaužas sešās pamatkompetencēs:
1. Primārās veselības aprūpes organizācija/ menedžments,
2. Uz personu vērsta aprūpe,
3. Specifisku problēmu risināšanas prasmes,
4. Vispusīga pieeja problēmu risināšanai,
5. Uz sabiedrību orientēta veselības aprūpe,
6. Holistiska pieeja.
Iegūtās kompetences ļauj pamatot lēmumus, nepieciešamības gadījumā veikt papildus analīzi:
- Spēj izskaidrot apkārtējās vides pārmaiņu ietekmi uz slimību izplatību populācijā, izprast profilaktisko, diagnostisko un terapeitisko metožu pielietošanu šajā aspektā.
- Spēj izvērtēt pacienta sūdzības, to saistību ar pacienta veselības stāvokli. Ir plaša izpratne par slimībām un to riska faktoriem, par biežāk sastopamajām slimībām populācijā, hronisku slimību aprūpi, slimībām, kuras izraisa invaliditāti, par stāvokļiem, kuri prasa neatliekamu palīdzību.
- Ir izpratne par profilaktisko un diagnostisko manipulāciju pielietošanu primārajā veselības aprūpē, kas aptver praktiski visas specialitātes (t.i. pediatrijā, ginekoloģijā, ķirurģijā, ausu-kakla-deguna slimībās, dermatoveneroloģijā, oftalmoloģijā, neiroloģijā, psihiatrijā, kardioloģijā).
- Spēja pacientam nodrošināt ārstēšanu primārās aprūpes līmenī, organizēt rehabilitāciju, ja tas ir nepieciešams.
- Izpratne par diagnostikas iespējām primārajā un sekundārajā veselības aprūpes līmenī, par iespējām pacientu nosūtīt pie ārsta speciālista, ja tas ir nepieciešams.
- Spēja organizēt un vadīt konsultācijas jautājumos, kas saistīti ar veselības aprūpes organizēšanu, īpaši tas attiecināms uz jautājumiem, kas skar mātes un bērna veselības aprūpi, ģimenes plānošanu.
- Izpratne par jautājumiem, kas saistīti ar sabiedrības veselību.
- Spēja izprast pozitīvu ārsta-pacienta attiecību nozīmīgumu, mācīt pacientam izprast savas sūdzības, iemācīties sadzīvot ar tām.
- Spēja strādāt komandā ar citiem primārās veselības aprūpes komandas locekļiem un pārējiem speciālistiem.
Spēj integrēt dažādu jomu zināšanas:
- Izpratne par veselības aprūpes organizācijas jautājumiem kopumā un īpaši par primārās veselības aprūpes organizāciju.
- Zināšanas par likumdošanas aktiem un direktīvām veselības aprūpē, spēja ņemt dalību to izstrādē.
- Zināšanas un izpratne speciālajās disciplīnās: klīniskajā ķīmijā, fizioloģijā, mikrobioloģijā, farmakoloģijā, akūtu stāvokļu aprūpē, ģimenes medicīnas pamatprincipos, ētikas jautājumos, psiholoģijā, epidemioloģijā, statistikā, pētniecības metožu pielietošanā ģimenes medicīnā, profilaktiskā darba veikšanā u.c. disciplīnās.