Pārlekt uz galveno saturu

Māszinību vēsture, filozofija un aprūpes process

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:13.10.2020 09:27:37
Par studiju kursu
Kursa kods:LF_447LKI līmenis:5. līmenis
Kredītpunkti:4.00ECTS:6.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Veselības aprūpeMērķauditorija:Māszinības
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Lelde Atvara
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:RSU Liepājas filiāle
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)5Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas10
Nodarbības (skaits)11Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas22
Kopā kontaktstundas32
Pilns laiks - 2. semestris
Lekcijas (skaits)5Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas10
Nodarbības (skaits)11Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas22
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Pasaules vēsture, Latvijas vēsture un dabaszinātnes, propedeitika, vispārējā patoloģija, anatomija, farmakoloģija, starppersonu saskarsme veselības aprūpē.
Mērķis:
Paplašināt vispārējo redzesloku par māsu zinātnes attīstību un filozofiju. Sniegt zināšanas uz pierādījumiem balstītas pacienta aprūpes plānošanā un īstenošanā, kā arī aprūpes teoriju attīstībā un struktūrā. Attīstīt spēju izvērtēt klīnisko situāciju, identificēt un formulēt aprūpes problēmas, ņemot vērā ar pacienta veselības traucējumiem saistītās vajadzības, noteikt aprūpes mērķus un prioritātes, plānot aprūpi, aprakstīt aprūpes problēmu risinājumu un pacienta izglītošanu, patstāvīgi sastādīt un aizstāvēt aprūpes plānu.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievads medicīnas vēsturē. Māsas profesijas aizsākumi un attīstība līdz mūsdienām. Medicīnas simboli un emblēmas, Hipokrāta zvērests. Veselības aprūpes vide vēsturiskā skatījumā.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
2Aprūpes filozofija māsu praksē. Māsu zinātnes terminoloģija. Teoriju pielietojums. Cilvēka pamatvajadzības (Maslovs).Lekcijas1.00auditorija
3Teoriju strukturālais modelis, teoriju veidi, aprūpes pieejas. Aprūpes teorijas un pielietojums praksē (V. Hendersone, F. Naitingeila, D. Orema, D. Orlando, Parses teorija, Merceres teorija, Kolkaba teorija).Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
4Māszinību teoriju un modeļu analīze un salīdzinājums.Nodarbības1.00auditorija
5Aprūpes procesa posmi un to nozīme. Aprūpes plāns kā aprūpes procesa dokumentāla forma.Lekcijas2.00auditorija
6Situācijas uzdevumu apskats un analīze. Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana. Prioritāšu noteikšana.Nodarbības1.00auditorija
7Aprūpe pacientiem ar skābekļa apgādes traucējumiem.Nodarbības2.00auditorija
8Aprūpe pacientiem ar šķidruma apjoma traucējumiem organismā. Aprūpe pacientiem ar skābju - sārmu, elektrolītu līdzsvara traucējumiem organismā.Nodarbības2.00auditorija
9Aprūpe pacientiem ar urīna izvadīšanas traucējumiem.Nodarbības2.00auditorija
10Pacientu izglītošana, problēmu risināšana.Lekcijas1.00auditorija
11Aprūpe pacientiem ar akūtām un hroniskām sāpēm.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
12Aprūpe pacientiem ar barības uzņemšanas traucējumiem. Pacientu aprūpe ar zarnu satura izvadīšanas traucējumiem.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
13Aprūpe pacientiem ar kustību un balsta sistēmas traucējumiem, atpūtas un miega traucējumiem.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
14Aprūpe pacientiem ar imobilitāti.Nodarbības2.00auditorija
15Aprūpes plāna analīze. Situāciju apskats.Lekcijas1.00auditorija
16Aprūpe pacientiem ar pašaprūpes traucējumiem. Pašaprūpes traucējumu veidi, ietekmējošie faktori, aprūpes problēmas, aprūpes darbības un izglītošana.Nodarbības2.00auditorija
17Aprūpe pacientiem ar ādas veseluma bojājumiem.Nodarbības1.00auditorija
18Provizoriska aprūpes plāna izstrāde un analīze.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Referāts un prezentācija par veselības aprūpes vēsturi un aprūpes filozofiju; pacienta izglītošanu. Regulāri pārbaudes darbi kursa norises laikā – interaktīvs darbs, diskusijas un atgriezeniskās saiknes veidošana par iepriekšējās lekcijas tēmu; situāciju uzdevumu risināšana par nodarbības tēmu; aprūpes plāna izstrāde.
Vērtēšanas kritēriji:
Mutiskais eksāmens: klīniskās situācijas apraksts ar aprūpes problēmu formulēšanu un sakārtošanu prioritārā secībā, mērķu izvirzīšanu, aprūpes plānošanu un risinājumu aprakstu, pacienta izglītošanu. Eksāmenā vērtējumu iegūst pēc kritērijiem, ko vērtē ar 0 – 2 punktiem: 0 punkti – neatbilst prasībām, 1 punkts – daļēji atbilst prasībām, 2 punkti – atbilst prasībām. Maksimāli iegūstamais punktu skaits ir 10, kas atbilst 10 ballēm, 9 punkti – 9 balles, 8 punkti – 8 balles utt., un minimālais iegūstamais punktu skaits (pozitīvam vērtējumam) ir 4, kas atbilst 4 ballēm. Kritēriji: 1. Aprūpes problēmu izvirzīšana: 0 – neizvirza aprūpes problēmas vai izvirza tās nepareizi, 1 – aprūpes problēmas izvirza daļēji, 2 – izvirza visas iespējamās aprūpes problēmas, pamato tās. 2. Aprūpes problēmu sakārtošana prioritārā secībā: 0 – nekārto aprūpes problēmas prioritārā secībā, 1 – daļēji kārto aprūpes problēmas prioritārā secībā, 2 – kārto aprūpes problēmas prioritārā secībā. 3. Mērķu izvirzīšana aprūpes problēmu risināšanā: 0 – neizvirza mērķus problēmu risināšanai vai izvirza tos nepareizi, 1 – mērķus problēmu risināšanai izvirza daļēji, 2 – izvirza mērķus, kas ir virzīti uz aprūpes problēmu risināšanu. 4. Aprūpes pasākumu atspoguļošana: 0 – neatspoguļo aprūpes pasākumus, 1 – daļēji atspoguļo visus aprūpes pasākumus, tie daļēji atbilst izvirzītiem mērķiem, 2 – atspoguļo visus aprūpes pasākumus un tie atbilst izvirzītiem mērķiem. 5. Pacienta izglītošana: 0 – neplāno pacienta izglītošanu, vai veic to nepareizi, 1 – pacienta izglītošanas plānošanā nepieciešamie pasākumi ietverti daļēji, 2 – pacienta izglītošanas plānošanā ietverti visi nepieciešamie pasākumi.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Mutisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studiju kursa apguves rezultātā studenti iegūs pamatzināšanas medicīnas vēsturē un māsu profesionālā attīstībā, iegūs pamatzināšanas par māszinību teoriju attīstību, struktūru un pielietojumu pacientu aprūpē, iegūs zināšanas un izpratni par pacientu aprūpes problēmām un aprūpi dažādu veselības traucējumu gadījumos
Prasmes:Studiju kursa apguves rezultātā pratīs izvērtēt klīniskās situācijas, pamatot izvirzītās aprūpes problēmas un to risinājumu. Spēs patstāvīgi izstrādāt aprūpes plānu.
Kompetences:Studiju kursa apguves rezultātā studenti attīstīs profesionālo kompetenci aprūpes problēmu identificēšanā un risināšanā, spēs novērtēt klīnisko situāciju pacientu aprūpē, pielietojot pamatotu māszinību teoriju, formulējot aprūpes problēmas un plānojot aprūpi, aprūpes darbību aprakstu un pacienta izglītošanu.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Nursing theorists and their work 2015. / [edited by] Martha Raile Alligood, Professor Emeritus, College of Nursing, East Carolina University, Greenville, North Carolina. 8 edition. xvii,
2Nursing Today transition and trends / [edtied by] JoAnn Zerwekh, Ashley Zerwekh Garneau. 7th ed. St. Louis : Elsevier Saunders, c2012.