Pārlekt uz galveno saturu

Sociālais darbs ar grupām

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:23.08.2022 13:48:50
Par studiju kursu
Kursa kods:LUSDK_241LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Socioloģija; Sociālā politika un sociālā darba organizācijaMērķauditorija:Sociālā labklājība un sociālais darbs
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Silva Rupaine
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Labklājības un sociālā darba katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdkatrsu[pnkts]lv, +371 67061575
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)10Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas20
Kopā kontaktstundas32
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)4Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas8
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas12
Kopā kontaktstundas20
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Saskarsmes un sociālajā psiholoģijā, attīstības psiholoģijā, pedagoģijā, krīžu terapijā un sociālajā darbā ar gadījumu.
Mērķis:
Veidot izpratni un veicināt pamatzināšanu apguvi par sociālo darbu ar grupām, iegūt prasmes vadīt grupu.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Sociālais darbs ar grupām. Grupu veidi/klasifikācija. Grupu darba priekšrocības. Grupu veidošanas pamatprincipi. Heterogēnas un homogēnas grupas.Lekcijas2.00auditorija
2Grupas attīstības stadijas. Grupas struktūra.Lekcijas1.00auditorija
3Grupas vadīšana. Grupas noteikumi. Lomas grupā. Grupas vadītājs. Grupas vadītājam nepieciešamās zināšanas un prasmes. Grupas vadītāja pienākumi. Grupas vadītāja lomas.Lekcijas1.00auditorija
4Iespējamās grūtības grupas norises laikā. Komunikācijas stili.Nodarbības2.00auditorija
5Atbalsta grupas programma. Klienta grupu un to sociālo problēmu un vajadzību, mērķu noteikšana, metožu izvēle. Atbalsta grupas programmas plāns.Nodarbības4.00auditorija
6Metodes un aktivitātes grupu darbības veicināšanai.Lekcijas2.00auditorija
7Metodes un aktivitātes grupu darbības veicināšanai.Nodarbības4.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Sociālais darbs ar grupām. Grupu veidi/klasifikācija. Grupu darba priekšrocības. Grupu veidošanas pamatprincipi. Heterogēnas un homogēnas grupas.Lekcijas2.00auditorija
2Grupas attīstības stadijas. Grupas struktūra.Lekcijas1.00auditorija
3Grupas vadīšana. Grupas noteikumi. Lomas grupā. Grupas vadītājs. Grupas vadītājam nepieciešamās zināšanas un prasmes. Grupas vadītāja pienākumi. Grupas vadītāja lomas.Lekcijas1.00auditorija
4Iespējamās grūtības grupas norises laikā. Komunikācijas stili.Nodarbības2.00auditorija
5Atbalsta grupas programma. Klienta grupu un to sociālo problēmu un vajadzību, mērķu noteikšana, metožu izvēle. Atbalsta grupas programmas plāns.Nodarbības2.00auditorija
7Metodes un aktivitātes grupu darbības veicināšanai.Nodarbības2.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Literatūras studijas, teorētiskā materiāla izpēte un atlase. Līdzdalība lekcijās un nodarbībās. Prezentāciju gatavošana. Gatavošanās grupas nodarbības vadīšanai.
Vērtēšanas kritēriji:
Eksāmens: mutisks. Prezentācija grupas nodarbībai/nodarbību ciklam un grupas praktiska vadīšana – 60%. Grupas plāna izstrāde (iesniegt rakstiski) – 30%. Aktivitāte un līdzdalība nodarbībās, grupu darbos – 10%; Pamatota grupas nepieciešamība konkrētai mērķgrupai konkrētā novada/kopienas kontekstā, identificēts grupas veids, definēts grupas kopējais (un katras nodarbības) mērķis, uzdevumi, atklāts darbības saturs, metodes, tehnikas un paredzamie rezultāti mērķgrupai. Prezentācijā modelētā grupas darbības laikā atklātas 2–3 tehnikas praktiskā darbībā, atklātas vadītāja prasmes grupas vadīšanā, ievēroti ētikas un konfidencialitātes aspekti grupas vadīšanas procesā.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Mutisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens (Mutisks)
Studiju rezultāti
Zināšanas:Apgūstot studiju kursu, studenti spēs identificēt grupu veidus, spēs izprast sociālā darba ar grupām specifiku, grupu veidošanas pamatprincipus, spēs izprast grupas norises aspektus un iespējamās grūtības grupas norises laikā.
Prasmes:Integrēt iegūtās teorētiskās zināšanas praktiskās nodarbībās, izveidot grupu nodarbību plānu; demonstrēt prasmes vadīt grupu, atlasīt un pamatot aktivitātes grupas darbības veicināšanai grupas norises laikā.
Kompetences:Apgūstot studiju kursu studējošie spēs iegūtās zināšanas un prasmes pielietot sociālajā darbā ar grupām. Studenti spēs atpazīt dažādu grupas biedru uzvedību grupā, izprast klientu raizes un vajadzības grupā, spēs orientēties grupas fāzēs, sastādīt secīgu grupas sesiju plānu, spēs pamatot grupas izveides nepieciešamību konkrētai mērķgrupai. Paaugstinās spēju paredzēt un elastīgi atbildēt problēmsituāciju gadījumos grupas procesā, paaugstinās savu pašizpratni un pašpieredzi par mijiedarbību ar klientiem grupā. Spēs atlasīt, piemērot metodes un tehnikas sociālajā darbā ar grupām atbilstoši mērķgrupas specifikai un vajadzībām.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Sudraba V., Mārtinsone K. (2018). Grupu psiholoģiskā konsultēšana un psihoterapija. RSU, Rīga, 175.lpp.
2Rokasgrāmata Metodes un pieejas sociālā darba jomā. (2011). Rokasgrāmata. ESF Projekts "Sociālo pakalpojumu kvalitātes uzlabošana Kuldīgas novadā". Sociālais darbs ar grupu. 51.-67.lpp.
3Magone I. (2014). Spēka perspektīvas pieeja atbalsta grupu darbā. Labā pieredze. Metodiskais līdzeklis. Rīga: Profesionālās pilnveides un supervīzijas centrs "Aisma", 34.lpp.
4Atbalsts viena vecāka ģimenei. (2016). Ieteikumi atbalsta vai pašpalīdzības grupu vadītājiem, vadot atbalsta grupas vecākiem, kas bērnu audzina vieni vai dzīvo šķirti ar otru bērna vecāku. Sabiedrības Integrācijas Fonds, Biedrība "Izglītība un atbalsts Latvijas ģimnēm", EEA Grants- Iceland, Lichtenstein, Norway.
5Širina A. (2016). Grupu darba metodes izmantošana skolā: metodiskais līdzeklis. Rīga: Profesionālās pilnveides un supervīzijas centrs "Aisma", - 92 lpp.
6Zastrow C.H. (2015). Work with Groups. A Comprehensive Worktext. 9th edition. Centage Learning, 654.p.
Papildu literatūra
1Apmācību programma „Zinu! Protu! Varu! Iemaņas veiksmīgai saskarsmei”- inovatīvs sociālais pakalpojums ģimenēm ar bērniem, kurās vismaz kāds no vecākiem atrodas ārzemēs. (2014). Metodiskie materiāli skolotājiem un sociālajiem pedagogiem.
2Metodiskie ieteikumi atbalsta grupām. (2017). Atbalsta grupu darbs bērnu un jauniešu ar speciālām vajadzībām un riska grupu integrācijai. Izglītības iniciatīvu centrs.
330 Team-Building Games, Activities, and Ideas. (2008). Rockhurst University Continuing Education Center.
4Jurčenko A. (2008).Dzīves prasmju pilnveidošana pusaudžiem pedagoģisko grupu darbā. Rēzekne, 83.lpp.
5Geka S. (2013). Sociālās spēles. Izdevniecība: RaKa, 64.lpp.
6Osthaus Lorraine N. (2014). Izglītojoša apmācību programma bērniem, kuru vecāki ir šķīrušies vai dzīvo škirti. (An educational program for separating and divorced parents with minor children). Booklet. SMILE (Startmaking it Livable for Everyone).
7Greif, G., & Knight, C. (Eds.). (2016). Group work with populations at-risk. ProQuest Ebook Central
8Gitterman, A., & Salmon, R. (Eds.). (2009). Encyclopedia of social work with groups. Taylor & Francis.
9Social Work with Groups. A Journal of Community and Clinical Practice. Homepage.
10Best practices in social work with groups. 2015. Mark J. Macgowan, Alice Schmidt Hanbidge.
11Omārova S. (2006). Cilvēks dzīvo grupā. Rīga: Kamene.
12Berns E. (2000). Spēles, ko spēlē cilvēki. Rīga: SIA Birojs Plus. – 202 lpp. E-grāmata.
13Sowers, K. M., Dulmus, C. N., & Glisson, C. A. (2012). Social work practice with groups, communities, and organizations : Evidence-based assessments and interventions. ProQuest Ebook Central
14Rokasgrāmata Metodes un pieejas sociālā darba jomā. (2011). Rokasgrāmata.ESF Projekts "Sociālo pakalpojumu kvalitātes uzlabošana Kuldīgas novadā". 61.-62. lpp. Atbalsta grupas. 65-67. lpp. -Atbalsta grupas cilvēkiem ar invaliditāti, Atbalsta grupa vecākiem, kuru bērni ir 8-10 g.v.
15Apmācību programma „Zinu! Protu! Varu! Iemaņas veiksmīgai saskarsmei”- inovatīvs sociālais pakalpojums ģimenēm ar bērniem, kurās vismaz kāds no vecākiem atrodas ārzemēs (emocionālās inteliģences prasmes)
16Atbalsta grupu darbs bērniem un jauniešiem ar speciālām vajadzībām un riska grupu integrācijai. (2015). Izglītības iniciatīvu centrs.
1730 darbā ar grupu aktivitāšu apraksti, spēles, idejas (angļu v.) (2008). 30 Team-Building Games, Activities, and Ideas. Rockhurst University Continuing Education Center.
18Ģimenes atbalsta grupu programma. (2014). Projekts „Ģimenes atbalsta sistēmas izveide vardarbības problēmas mazināšanai. Krāslavas novadā”, līguma Nr. 2012.EEZ/PP/1/MEC/156/017 . Krāslava.
19Lowenstein L. (ed). (2001). Favorite activities for children, adolescents and families. Practicioners share their most effective interventions.
Citi informācijas avoti
1The International Association for Social Work with Groups (IASWG)
2Group work in social work. Homepage.
3Garleja R. (1991). Grupu sociālā psiholoģija. Rīga.