Pārlekt uz galveno saturu

Anatomija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:8.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:03.07.2023 12:59:32
Par studiju kursu
Kursa kods:MK_060LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Medicīnas bāzes zinātne, tai skaitā farmācijaMērķauditorija:Medicīnas tehnoloģijas
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Dzintra Kažoka
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Morfoloģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Kronvalda bulvāris 9, Dzintra[pnkts]Kazokaatrsu[pnkts]lv, +371 67060806
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Bioloģija, fizika, ķīmija, cilvēka anatomija vidusskolas programmas apmērā.
Mērķis:
Studiju kursa mērķis: sniegt studentiem fundamentālas zināšanas par cilvēka ķermeņa uzbūvi, orgānu sistēmām un to funkcijām, anatomisko struktūru (orgānu, asinsvadu, nervu) topogrāfiju, to ārējiem un iekšējiem orientieriem, izpratni par cilvēka funkcionēšanu un tās ierobežojumiem saistībā ar cilvēka uzbūvi, funkcionēšanas klīnisko novērtēšanu, palīgtehnoloģiju izmantošanu funkcionēšanas ierobežojumu kompensēšanā un prasmi pielietot šīs zināšanas medicīnisku problēmu risināšanā savas specialitātes ietvaros.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievads cilvēka anatomijā, pētīšanas metodes, galvenie cilvēka ķermeņa uzbūves principi. Balsta orgānu sistēmas funkcijas. Kaula uzbūve, ķīmiskais sastāvs, fizikālās īpašības. Kaulu iedalījums un savienojumi. Locītavas uzbūve. Muskulis kā orgāns: uzbūve, klasifikācija, funkcijas, palīgaparāts. Muskuļu tonuss, spēks, darbs.Lekcijas1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
2Skeleta joslas: ass skelets, galvaskauss, augšējo un apakšējo ekstremitāšu skelets. Galvenās muskuļu grupas. Muskuļi: sinerģisti, agonisti, antagonisti.Nodarbības1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
3Iekšējo orgānu sistēmas, to raksturojums, funkcijas. Ķermeņa dobumi. Iekšējās sekrēcijas dziedzeru sistēma: uzbūve un funkcijas.Lekcijas1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
4Elpošanas sistēmas funkcijas. Elpceļi, to uzbūves kopīgie principi. Plaušu uzbūve. Pleira. Gremošanas sistēmas funkcijas, orgānu topogrāfija un uzbūve. Gremošanas kanāla daļu uzbūves kopīgās un atšķirīgās iezīmes.Nodarbības1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
5Maņu orgāni: acs funkcijas, uzbūve; auss kā līdzsvara un dzirdes orgāns. Redzes, dzirdes un līdzsvara ceļi. Ādas uzbūve un funkcijas. Tauste, garša un oža.Lekcijas1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
6Urīnsistēmas funkcijas, orgānu topogrāfija un uzbūve. Dzimumsistēmas funkcijas. Sievietes un vīrieša dzimumorgānu topogrāfija un uzbūve.Nodarbības1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
7Sirds un asinsvadu sistēmas funkcijas. Asinsvadu veidi organismā. Sirds funkcijas, topogrāfija, uzbūve. Asinsrites loki.Lekcijas1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
8Galvenās ķermeņa artērijas un vēnas. Limfātiskās sistēmas uzbūve.Nodarbības1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
9Nervu sistēmas funkcijas un vispārējs raksturojums, klasifikācija. Centrālā un perifērā nervu sistēma. Vadīšanas ceļi. Veģetatīvā nervu sistēma: funkcijas, iedalījums, uzbūve.Lekcijas1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
10Muguras un galvas smadzeņu uzbūves īpatnības. Funkcionālā topogrāfija. Perifērā un veģetatīvā nervu sistēma.Nodarbības1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
11Cilvēka ķermeņa apvidi, galvenie orientieri, to noteikšanas metodes un izpēte. Klīniski nozīmīgākie galvas, kakla topogrāfiskie veidojumi. Krūšu, vēdera un iegurņa dobumi, sienu uzbūve, saturs un klīniskā nozīme. Plecu un iegurņa joslas, augšējās un apakšējās ekstremitātes veidojumu, asinsvadu un nervu topogrāfiskā anatomija un klīniskā nozīme, to projekcija griezumos, slāņos un rentgenogrammās.Lekcijas1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
12Galvas un kakla orgānu, asinsvadu un nervu anatomija: griezumu, slāņu un rentgenogrammu analīze. Krūšu, vēdera un iegurņa dobuma, sienu uzbūve, orgānu, asinsvadu un nervu topogrāfija: griezumu, slāņu un rentgenogrammu analīze.Nodarbības1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
13Cilvēka funkcionēšana un tās novērtēšanas pamatprincipi. Starptautiskā funkcionēšanas klasifikācija un CoreSet’s.Lekcijas1.00auditorija
14Palīgtehnoloģiju (tehnisko palīglīdzekļu) izmantošana cilvēka funkcionēšanas ierobežojumu kompensēšanā.Nodarbības1.00klīniskā bāze
15Ar veselības stāvokļa izmaiņām saistīti funkcionēšanas ierobežojumi. Vides un personisko faktoru nozīme cilvēka funkcionēšanā. Biomedicīniska un biopsihosociāla pieeja medicīnā.Lekcijas1.00auditorija
16Starptautiskā ISSO palīgtehnoloģiju klasifikācija, ievads praktiskajā funkcionēšanas novērtēšanā; svarīgākie klīnikā lietotie funkcionēšanas novērtēšanas instrumenti.Nodarbības1.00klīniskā bāze
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Darbs ar studiju materiāliem, mācību literatūru, e-studiju vidi, anatomijas web resursiem, licensētām mācību programmām, CD un DVD; spēt regulāri, patstāvīgi un kritiski apgūt mācību materiālu, atbilstoši mācību plānam un programmai; kvalitatīvi izpildīt mācību plānā paredzētos uzdevumus un savlaicīgi iesniegt to rezultātus pārbaudei.
Vērtēšanas kritēriji:
Lai sekmīgi apgūtu studiju kursa vielu un sagatavotos studiju kursa gala pārbaudījumam, studējošais veic sekojošas aktivitātes (obligātas, netiek vērtētas ar atzīmi): 1. Līdzdalība lekcijās un praktiskajās nodarbībās (20%). Par katru kavēto praktisko nodarbību – jāsagatavo referāts vai prezentācija. 2. Darbs ar mācību materiāliem un literatūru (10%). 3. Patstāvīgā darba mutiska prezentācija (20%). 4. Studējošo zināšanu un prasmju vērtējums mutiskā eksāmenā (50%). Eksāmena vērtējumu saņem tikai tie studenti, kas sekmīgi nokārtojuši visas kursa prasības un pārbaudījumus. Eksāmena vērtējums – kumulatīvs.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Mutisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs formulēt cilvēka vietu organismu klasifikācijas sistēmā, izklāstīt organisma uzbūves pamatprincipus; spēs aprakstīt cilvēka skeleta asis, plaknes un ķermeņa orgānu sistēmu uzbūvi, orgānu novietojumu, asinsvadu, nervu atrašanos attiecībā pret skeletu (kauliem), pret apkārtējiem orgāniem, to ārējo un iekšējo projekciju cilvēka ķermenī un galvenās funkcijas, savstarpējās likumsakarības; spēs anatomijas zināšanas integrēt cilvēka kā sociālas būtnes funkcionēšanas izpratnē; pārzinās Starptautisko funkcionēšanas klasifikāciju un tās CoreSet’s; būs izpratne par no veselības stāvokļa atkarīgajām funkcionēšanas izmaiņām un izpratne par biomedicīnisku un biopsihosociālu pieeju medicīnā; pārzinās starptautisko ISSO palīgtehnoloģiju klasifikāciju un būs izpratne par palīgtehnoloģiju izmantošanu funkcionēšanas ierobežojumu kompensēšanā.
Prasmes:Studiju kursa apguves rezultātā studenti varēs izskaidrot un parādīt skeleta kaulus un to veidojumus, locītavas, muskuļus, galvenos asinsvadus un nervus, iekšējos orgānus, to daļas un maņu orgānus uz anatomijas praktiskajās nodarbībās lietotiem mācību līdzekļiem, to projekciju cilvēka ķermeņa ārējā virsmā un dažādos anatomiskajos griezumos, varēs atrast un demonstrēt asinsvadu un nervu funkcijas, spēs integrēt slāņu anatomijas zināšanas klīnikā; studenti spēs iegūt, vērtēt, apkopot un salīdzināt informāciju no dažādiem literatūras un specifiskiem informācijas avotiem; attīstīs prasmi uzdot konkrētus jautājumus vai meklēs atbildes par cilvēka ķermeņa uzbūvi, attīstot prasmi izteikt savu viedokli, to argumentēt un papildināt; veiks darbu individuāli vai komandā; veidos dialogu un iekļausies diskusijās; spēs atšķirt klasisko struktūru novietojumu no normas variantiem; interpretēs un izskaidros iegūtos rezultātus, formulēs secinājumus un iepazīstinās citus ar iegūtajiem rezultātiem (rakstos, mutvārdos); pratīs novērtēt svarīgākos cilvēka funkcionēšanu raksturojošos parametrus izmantojot klīnikā izmantojamos funkcionēšanas novērtēšanas instrumentus; atpazīs funkcionēšanas ierobežojumus; pārzinās svarīgākās cilvēka funkcionēšanas ierobežojumu kompensēšanā izmantojamās palīgtehnoloģijas.
Kompetences:Studenti spēs izmantot iegūtās teorētiskās un praktiskās zināšanas, prasmīgi izskaidrojot un demonstrējot dažādas anatomiskās struktūras un to funkcijas; spēs integrēt atsevišķās zināšanas un prasmes vienotā priekšstatā par vesela cilvēka organismu; izpratīs funkcionālās diagnostikas metožu principus un iespējas; spēs izmantot anatomijas zināšanas cilvēka funkcionēšanas un tās ierobežojumu novērtēšanā, pārzinās svarīgāko palīgtehnoloģiju indikācijas/kontrindikācijas to izmantošanai funkcionēšanas ierobežojumu kompensēšanā.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Eglīte, K. 2019. Anatomija. 1. daļa, Skelets un muskuļi: mācību līdzeklis bioloģijas, pedagoģijas, optometrijas, farmācijas un citās ne medicīnas studiju programmās. 7. izd. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds. (tikai latviešu plūsmas studijām/only for Latvian studies)
2Eglīte, K. 2020. Anatomija. 2. daļa, Asinsrites sistēma, iekšējie orgāni, nervu sistēma, sensoriskā sistēma: Mācību līdzeklis bioloģijas, pedagoģijas, optometrijas, farmācijas un citās ne medicīnas studiju programmās. 5. izd. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds. (tikai latviešu plūsmas studijām/only for Latvian studies)
3Bickenbach, J., Cieza, A., Selb, M. and Stucki, G. (eds). 2020. ICF core sets: Manual for clinical practice. 2nd ed. Boston: Hogrefe Publishing.
4Chau, D. and Osborne, T. 2017. Using technology to improve care of older adults. 1st ed. New York: Springer Publishing Company.
5Hansen, J. 2018. Netter's Clinical Anatomy (Netter Basic Science). Philadelphia: Elsevier.
6Netter, F. 2022. Atlas of human anatomy. Netter basic science. 8th ed. Elsevier.
7Marini, I. and Stebnicki, M. A. 2017. The Psychological and Social Impact of Illness and Disability. 7th ed. New York: Springer Publishing Company.
8Shatzer, M. and Choi, H. 2003. Physical medicine and rehabilitation pocketpedia. New York: Demos Medical. (akceptējams izdevums/approved publication)
9Spratt. 2021. Weir & Abrahams' Imaging Atlas of Human Anatomy. Elsevier.
10Ārvalstu studentiem/For international students:
11Spratt. 2021. Weir & Abrahams' Imaging Atlas of Human Anatomy. Elsevier.
12Marini, I. and Stebnicki, M. A. 2017. The Psychological and Social Impact of Illness and Disability. 7th ed. New York: Springer Publishing Company.
13Netter, F. 2022. Atlas of human anatomy. Netter basic science. 8th ed. Elsevier.
Papildu literatūra
1Roomans, G., Kažoka, D. un Pilmane, M. 2019. Klīniskā anatomija medicīnas studentiem. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte. (tikai latviešu plūsmas studijām/only for Latvian studies)
2Drake, R. L., Vogl, A. W., Mitchell, A. W. M., Tibbitts, R. M., Richardson, P. E. and Horn, A. 2020. Gray's atlas of anatomy. 3rd ed.
3Pilmane, M., Pļaviņa, L. and Kavak, V. 2016. Embryology and anatomy for health sciences. Rīga: Rīga Stradiņš University.
4Schoor, A., Loukas, M., Spratt, J. and Abrahams, P. 2018. McMinn and Abrahams' Clinical Atlas of Human Anatomy. Elsevier.
5Smart, J. 2011. Disability Across the Developmental Life Span. New York: Springer Publishing Company.
6Standring, S., Wiseman, S. and Brennan, P. 2019. Gray's surgical anatomy. Elsevier.
7Wineski, L. 2019. Snell's Clinical anatomy by regions. 10th ed. Philadelphia: Wolters Kluwer.
8Ārvalstu studentiem/For international students:
9Wineski, L. 2019. Snell's Clinical anatomy by regions. 10th ed. Philadelphia: Wolters Kluwer.
10Schoor, A., Loukas, M., Spratt, J. and Abrahams, P. 2018. McMinn and Abrahams' Clinical Atlas of Human Anatomy. Elsevier.
11Drake, R. L., Vogl, A. W., Mitchell, A. W. M., Tibbitts, R. M., Richardson, P. E. and Horn, A. 2020. Gray's atlas of anatomy. 3rd ed.
Citi informācijas avoti
1Anatomijas web resursi, licencētas mācību programmas, CD un DVD./ Anatomy web resources, licensed training programs, CDs and DVDs.
2Lekciju materiāls, t. sk., lekciju izdales materiāli, e-studiju vidē ievietotie materiāli, saites uz interneta resursos pieejamiem materiāliem./ Lecture material, t. see, lecture handouts, materials placed in the e-study environment, links to materials available on Internet resources.
3www.icf-research-branch.org/download/.../5-icf-core-sets
4www.eastin.eu