.
Ortodontija II
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:05.09.2022 09:07:07
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | ORK_012 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna | Mērķauditorija: | Zobārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Gundega Jākobsone | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Ortodontijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 20, ortodonkatrsu[pnkts]lv, +371 67815279 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 9 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 36 | ||||
Kopā kontaktstundas | 36 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Medicīniskā ģenētika, cilvēka molekulārā bioloģija, normālā fizioloģija, klīniskā farmakoloģija zobārstniecībā, iekšķīgās slimnības ar propedeitiku, cilvēka anatomija, zobu anatomija, embrioloģija, histoloģija, sejas un žokļu ķirurģija, mutes ķirurģija, patoloģija, psihosomātiskā medicīna un psihoterapija, biostatistika, zobu protezēšana un klīnika, mutes, sejas un žokļu diagnostiskā radioloģija, bērnu terapeitiskā zobārstniecība, profilakse zobārstniecībā, terapeitiskā zobārstniecība, endodontijas preklīnikas un klīniskais kurss, periodontoloģijas preklīniskais un klīniskais kurss, karioloģija, biomateriāli zobārstniecībā, saskarsmes kultūra zobārstniecībā, obstruktīvās miega apnojas sindroms, bērnu mutes, sejas un žokļu ķirurģija, otorinolaringoloģija zobārstam, pediatrija, Ortodontija I kurus. | ||||||||
Mērķis: | Iepazīstināt ar zobu žokļu anomāliju ārstēšanas principiem un ārstēšanas metodēm, noteikt ārstēšanas nepieciešamību un izvērtēt nepieciešamību nosūtīt pie ortodonta. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Integrētais seminārs ar bērnu zobārstniecību. Zobu traumu interdisciplināra aprūpe. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Integrētais seminārs ar bērnu zobārstniecību. Sakodiena izmaiņas pēc priekšlaicīgi ekstrahētiem zobiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Klīnisko gadījumu analīzes metodika. Zinātniskās literatūras analīzes metodika (atkārtojums), zinātnisko rakstu izdalīšana. Uz pierādījumiem balstīta ārstēšanas procesa izvēle. Pārrunas par zinātniskā raksta izvēli un kvalitātes izvērtēšana. Gatavošanās akumulētajam eksāmenam ar raksta prezentāciju. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Zobu, zobu loku lieluma neatbilstības un vietas iegūšanas iespējas zobu lokā. Nesakritība starp zobu lielumiem un zobu loku garumu (saspiestība, spraugas). Vietas iegūšanas iespējas zobu lokā: interproksimālā slīpēšana, ekstrakcijas, žokļu paplašināšana. Ortopēdiskā, ortodontiskā un pasīvā ekspansija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Zobu šķilšanās traucējumi, hipodontijas, virsskaita zobi. Impaktēti un retinēti zobi. Diagnoze, ārstēšanas stratēģija. Komplikācijas saistībā ar virsskaita, impaktētiem un retinētiem zobiem. Zobu šķilšanās traucējumi: augšžokļa kanīni. Diagnoze, ārstēšanas stratēģijas. Komplikācijas, kuras ir raksturīgas impaktētam kanīnam. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Dentoalveolārās un skeletālās problēmas sagittālajā un vertikālajā plaknē. Diferenciāldiagnoze, ārstēšanas pieejas: agrīna ārstēšana, funkcionālās aparatūras, ārstēšana ar fiksētām sistēmām, ortognātiskā ķirurģija. Ortodontiskās ārstēšanas robežas. Sagaidāmais rezultāts. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
7 | Uz problēmu vērsta ortodontiskās ārstēšanas plānošana. Anamnēzes iegūšana. Kīniskā izmeklēšana ar uzsvaru uz smaida macro un micro estētiku. Darbs ar problēmu sarakstu. Ortodontiskās ārstēšanas ierobežojumi, atšķirīgas ārstēšanas pieejas. Speciālas problēmas. Faktori, kuri ietekmē ārstēšanas plānošanu. Ortodontiskās ārstēšanas plānošana: specifiska ārstēšanas plāna izstrāde un izskaidrošana pacientam. Informētā piekrišana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Ieskaite. Tiek akumulēti studenta vērtējumi semestra gaitā. Akumulētā eksāmena 1. daļa: Periodiskās literatūras raksta analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Individuālais darbs periodiskās literatūras un klīnisko gadījumu prezentācijas sagatavošanai, semināru teorētiskā materiāla apgūšana. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | V studiju gada 1. semestra noslēgumā Ieskaite un VP akumulētā eksāmena 1. daļa: zinātniska raksta prezentācija pēc iepriekšatrunātas shēmas. Sesijas laikā rakstisks eksāmens: daudzatbilžu izvēles jautājumi (20 jautājumi) un 10 rakstiski jautājumi par noteiktu tēmu. Tiek vērtētas zināšanas par zobu žokļu anomāliju diagnostikas un ārstēšanas vispārējiem principiem, kā arī priekšlaicīgi zaudētu zobu ārstēšanu. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | • Būs nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī par zobu un žokļu anomāliju veidu ārstēšanas principiem bērniem, pusaudžiem un pieaugušajiem; • būs nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī par vispārējiem ortodontiskās ārstēšanas plānošanas principiem; • būs nepieciešamās vispārējās zināšanas par ortodontijā izmantojamām mehāniskām un funkcionālām aparatūrām; • būs nepieciešamās zināšanas, lai sniegtu palīdzību, zobu traumu gadījumos. | ||||||||
Prasmes: | Pratīs pamatoti informēt pacientu vai pacienta vecākus par ortodontijas ārstēšanas pamatprincipiem; mācēs analizēt zobu šķilšanās un attīstības traucējumus, izmantojot pieejamos diagnostiskos datus. Mācēs novērtēt literatūras avota pierādījumu spēku un analizēt zinātnisko rakstu. | ||||||||
Kompetences: | • kompetence atbalstīt ortodontu ortodontiskās ārstēšanas laikā, motivējot pacientu un palīdzot nodrošināt mutes higiēnu, paskaidrojot ortodontiskās ārstēšanas pamatprincipus; • spēja novērtēt sakodiena anomāliju attīstības riskus pēc priekšlaicīgām zobu ekstrakcijām. | ||||||||
Klīniskās Prasmes: | |||||||||
Nr. | Skill | Level | |||||||
1 | Prezentācija par rakstu | C1 - Augsts līmenis | |||||||
2 | Prezentācija par tēmu. | C1 - Augsts līmenis | |||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Laura Mitchell. 2013. An Introduction to Orthodontics. 4th Edition, Oxford | ||||||||
2 | Materiāli e-studijās. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Proffit WR, et al. 2019. Contemporary Orthodontics. 6th edition, Elsevier. | ||||||||
2 | McNamara JA, Brudon WL. 2001. Orthodontics And Dentofacial Orthopedics. | ||||||||
3 | English J, Akyalcin S, Peltomaki T, Litschel K. 2014. Orthodontic Review. 2nd Edition; Mosby’s. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Jaunākā periodiskā literatūra: | ||||||||
2 | Seminars in Orthodontics | ||||||||
3 | Journal of Craniofacial Research | ||||||||
4 | American Journal of Orthodontics and Dentofacial Orthopedics | ||||||||
5 | www.sciencedirect.com |